همشهری آنلاین: هزینه حمل و نقل، تهیه غذا، خرید هدیه، ایاب و ذهاب، اجاره سالن برای سخنرانی، چاپ پوستر و سایر هزینه‌های جاری برای یک تبلیغات کم هزینه چیزی بالغ بر 150 میلیون تومان برآورد می‌شود. اینکه این هزینه‌ها از کجا تامین می‌شود نامزدها یک جواب می‌دهند معمولا: مردم! مردم این هزینه‌ها را تامین می‌کنند.

انتخابات
  • همین دیروز بود که در جریان استقبال از یکی از نامزدهای انتخابات مجلس نهم در حوزه انتخابیه کهگیلویه و بویراحمد، طفل 7 ساله‌‌ای زیر چرخ‌های ماشین یکی از حامیان آن نامزد جان خود را از دست داد. این یک نمونه از هزینه تبلیغات پرسروصدای نامزدهاست؛ هزینه جانی در این تبلیغات البته که اتفاقی نادر است، اما هزینه‌های مالی سرسام آور نامزدهای انتخابات در هر دوره‌ای چهره زیبایی از انتخابات به نمایش نمی‌گذارد.
  • هزینه حمل و نقل، تهیه غذا، خرید هدیه، ایاب و ذهاب، اجاره سالن برای سخنرانی، چاپ پوستر و سایر هزینه‌های جاری برای یک تبلیغات کم هزینه چیزی بالغ بر 150 میلیون تومان برآورد می‌شود. اینکه این هزینه‌ها از کجا تامین می‌شود نامزدها یک جواب می‌دهند معمولا: مردم! مردم این هزینه‌ها را تامین می‌کنند. چنین هزینه‌هایی سرسام آور در انتخابات مجلس شورای اسلامی آنچنان معمول بوده که صلاحیت برخی نمایندگان مجلس هشتم، بنا به ریخت و پاش‌های انتخاباتی‌شان در دور قبل، مورد تردید شورای نگهبان واقع شود.
  • ریخت و پاش انتخاباتی در این دوره از انتخابات کم نبوده که دو خطیب نماز جمعه تهران در دو مقطع مختلف نسبت به چنین رویکردی هشدار دادند، یکی آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان که پیش از شروع انتخابات در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود این ریخت و پاش‌ها از چشم شورای نگهبان پنهان نمی‌ماند و دیگری سید احمد خاتمی که اخیرا نامزدها را توصیه کرد حاتم بخشی در انتخابات را کنار بگذارند.
  • یک جبهه می‌گوید که هزینه‌های تبلیغات را خود نامزدها تامین می‌کنند، جبهه دیگری هم می‌گوید که برای کسانی که در لیست 30 نفره حضور دارند و توانایی تبلیغ ندارند، مبلغ قرض الحسنه‌ای به کمک دیگر نامزدها تامین می‌شود. یک جبهه فعال در انتخابات هم با ارسال پیامک از مردم درخواست کمک مالی کرده است. مشخص هم نشده که این جبهه واقعا به این کمک مالی در زمینه تبلیغات انتخاباتی احتیاج دارد یا این پیامک، اقدامی نمادین و انتخاباتی برای اثبات مردمی بودن و جمع آوری رای برای این جبهه است؟ یک نماینده مجلس هشتم که نامزد انتخابات نهم هم هست درباره هزینه‌های انتخاباتش گفته که نمی‌داند این هزینه‌ها از کجا تامین می‌شود و در تبلیغات انتخابات مجلس هشتم فقط 35 هزار تومان برای پذیرایی از میهمانان در جمعی پرداخت کرده است!
  • وقتی ثبت نام نامزدها شروع شد، دو نامزد مجلس نهم، که از قضا در مجلس هشتم هم حضور دارند یکی با هیاتی صدنفره از بازیگران و چهره‌های شناخته شده با سلام و صلوات به حوزه ثبت نام وارد شد و دیگری هم با هیاتی از تیم خبری و گزارشگران و دوربین‌های عکاسی و فیلم برداری‌اش. این حرکت شروعی برای تبلیغات پرطمطراق نامزدهای انتخابات نهم بود. صلاحیت هر دو نامزد هم از قضا رد شد!
  • خیلی از نامزدها هم از خیلی قبل تر، هیچ مراسم عزا و عروسی در حوزه انتخابیه‌شان را با دعوت و بی‌دعوت از دست نداده‌اند. مهر در ادامه این گزارش نوشته است: عیادت بیماران در بیمارستان‌ها، خانواده‌های شهدا و جانبازان، سرکشی به سرای سالمندان هم در این ایام باب می‌شود. هر چقدر هم که به سمت تکنولوژی‌های روز پیش برویم شام و ناهار پای ثابت شیوه‌های تبلیغاتی نامزدها انتخاباتی است. نمی‌شود که این شیوه‌ها حذف شود. حتی گفتند که در لرستان یکی از نامزدها آش رشته به حامیانش داده است. توزیع تی‌شرت با شعارهای تبلیغاتی، نوشتن شعارهای تبلیغاتی بر کف خیابان‌ها، راه اندازی کاروان‌های تبلیغاتی هم که پای ثابت تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس نهم شده است. یکی از نمایندگان هم به حامیانش گفته که به او رای دهند و گوشی تلفن همراه بگیرند.
  • پیامک مدت‌هاست که به کمک نامزدها آمده است و جای خود را در شیوه‌های تبلیغات باز کرده است. برخی نامزدها با ارسال پیامک‌های مختلف، برنامه‌های خود را در قالب متن‌های ادبی بیان می‌کنند. عده‌ای نیز با جمع آوری ایمیل تعداد زیادی از مسئولان و دانشگاهیان و کارمندان به تبلیغات خود وجهه ای امروزی تر داده‌اند. برخی نیز از بلوتوث‌های انتخاباتی استفاده می‌کنند. شنیده شده برخی از نامزدها هم در شهرستان‌ها با برگزاری همایش‌هایی مرتبط با مسائل روز مثل مسائل هسته‌ای، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ... به سخنرانی در این همایش‌ها شکل دیگری از تبلیغات را به نمایش گذاشته‌اند.
  • اما نکته جالب شعارهایی است که نامزدهای مختلف در پوسترهای تبلیغاتی شان نوشته‌اند. تصویر پرچم جمهوری اسلامی در پس زمینه پوستر وجه مشترک خیلی از پوسترهاست. یک نامزد انتخاباتی عکس خود را به همراه پرچم جمهوری اسلامی چاپ کرده و خود را «مردی از جنس شرف» معرفی کرده است. نامزد دیگر با شعار «پشت این پنجره خانه ما، راه بازی است به فردای پر از عشق و امید» به میدان آمده است و نامزدی دیگر هم با شعار «گره گشودنی است تدبیر باید» به میدان آمده است. یکی تصویر سیب سرخ را در پوستر خود گذاشته و یکی خود را در حال قیچی کردن روبانی قرمز نشان می‌دهد. تصاویر بزرگ با ژست‌های عجیب و غریب هم در این تبلیغات خودی نشان می‌دهد. حتی گفته می‌شود برخی نامزدها نیز از مانکن‌ها و چهره‌هایی با پوشش‌های نامناسب برای توزیع عکس‌ها، پوستر‌ها و سایر اقلام تبلیغاتی‌شان استفاده کرده‌اند.
کد خبر 161799
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز