سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: یک متخصص تشخیص و درمان درد در آلمان با ارسال گزارشی به روزنامه همشهری به بررسی دلایل افزایش مرگ‌های ناگهانی در ایران و جهان پرداخته است.

آورژانس

دکتر قاسم قارون، عضو انستیتو تشخیص و درمان‌درد در فرایبورگ آلمان در این گزارش دلیل این نوع مرگ‌ها را شوک وسیع و فوری معروف به آنافیلا‌کسی دانسته و روش‌های درمان آن را توضیح داده است. متن کامل این گزارش در 2قسمت تقدیم می‌شود:
اخبار غم‌انگیزی که هر روز از مرگ ناگهانی جوانی می‌رسد ممکن است موقتا همه را متأثر کند اما برای من این گزارش‌ها فراموش‌شدنی نبود، به دنبال توجیه آن بودم. پس سؤال‌بر‌انگیز شد چرا؟

الف- چرا تعداد این موارد زیاد شده؟ ب- چرا اکثرا صحبت از مرگ ناگهانی در سنین پایین و متوسط است؟ ج- چرا داستان در همه کم‌و‌بیش یکی است؟ به زبان ساده می‌گویند چیزیش نبود. اصلا دکتر نرفته نبود، دارو درمان نداشت. در نشانه‌های قبل از فوت در همه مشابه هم شنیده می‌شود.

اکثرا به این صورت که یکدفعه گفت حالم بده، سرم گیج می‌ره، نفسم درنمی‌آد، دارم خفه می‌شوم و اگر بیمار در منزل فوت نکرد و به مراکز درمانی رسید اقدامات لازم انجام می‌گیرد ولی شنیده می‌شود که مجددا فشارش افتاد، پزشکان هم نفهمیدند. چیزی هم پیدا نکردند چرا؟ ه‌ـ تشخیص (البته نه تشخیص اصلی) هم اکثرا بعد از مرگ در همه مشابه است؛ ایست قلبی. لذا با توجه به نکات فوق چند پدیده قابل ذکر است:

اول: ازدیاد و تکرار بیماری‌های حساسیتی در سنین پایین مانند بیماری آسم و کولیت‌نویر و درمیت، چیزی که 40-30سال پیش در بچه‌ها خیلی کم مشاهده می‌شد که خود دلیل تشدید سریع اشباع ظرفیت دفاعی بدن در اثر آلودگی‌های زیست‌محیطی و تغذیه صنعتی است. دوم: گزارش‌های بین‌المللی درباره ازدیاد مرگ‌های مشکوک در سال‌های اخیر در اثر شوک وسیع و فوری معروف به آنافیلا‌کسی. پس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که عوامل و آمار باید با هم مرتبط باشند.

اصولا اگر به هر دلیل فقط 4دقیقه اکسیژن به مغز نرسد مرگ انسان حتمی است، که ممکن است:

الف- پمپ اکسیژن‌رسان از کارافتاده باشد؛ یعنی ایست قلبی.

ب- مواد اکسیژن‌رسان قابلیت حمل اکسیژن را یا در اثر حجم‌کم یعنی در اثر خونریزی شدید یا به‌دلیل نداشتن مواد ناقل اکسیژن یعنی بیرنگی یا رقیق‌بودن خون در کم‌خونی از دست داده باشند.

ج- فاکتور1 و 2 طبیعی است ولی برگشت خون به قلب در اثر اتساع بیش‌از‌حد عروق محیطی چنان کم‌شده باشد که پمپ یعنی قلب در عمل خالی بزند. حالتی که در شوک و سقوط شدید فشارخون به هر دلیل مارگزیدگی یا در اثر مسمومیت وجود دارد.
این مورد اخیر شرایطی است که ما در عکس‌العمل‌های حساسیتی و آلرژی به‌دلیل عدم تحمل غذایی، همه روزه مشاهده می‌کنیم، می‌توان نتیجه گرفت که عامل شوک در این موارد یعنی فوت ناگهانی بدون سابقه و آثار بیماری. پس باید احیانا شوک وسیع یا آنافیلاکسی در اثر حساسیت غذایی، دارویی یا در اثر مواد افیونی باشد. با توجه به توضیحات فوق باید علل مرگ ناگهانی افراد نسبتا جوان در ایران هم مشابه موارد گزارش شده خارج از کشور، یک نو ع شوک وسیع از نوعی حساسیتی دارویی یا غذایی باشد.

کد خبر 161261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز