جمعه ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

مینا شهنی : بر همگان واضح و مبرهن است که تامین اجتماعی یک نهاد غیردولتی عمومی است.

 از آنجا که سرمایه این نهاد مربوط به بیمه پردازان است پس صاحبان اصلی آن همان کسانی هستند که هر ماه حق بیمه پرداخت می‌کنند. اما دولت تلاش می‌کند تا بر این نهاد عمومی حکمرانی کرده و در برنامه‌ریزی‌هایش دخالت کند. وقتی تامین اجتماعی تصمیم گرفت تا طرحی به نام پزشک امین ایجاد کند اجرای این طرح به مذاق برخی خوش نیامد. هرچند قرار بود پروژه‌ پزشک امین فقط برای بیمه شدگان تامین اجتماعی اجرا شود و اجرای آن را می‌شد یک تصمیم درون سازمانی در نظر گرفت اما به‌هرحال مسئولان وزارت بهداشت اجرای این طرح را تحمل نکردند.

براساس این طرح هر بیمه شده تامین اجتماعی یک پزشک امین می‌داشت که پرونده کامل پزشکی‌اش نزد این پزشک امین می‌بود و اگر نیازمند دریافت خدمات در سطوح بالاتر از سطح یک درمانی می‌بود این پزشک به‌عنوان مشاور بیمار وارد عمل می‌شد و راهنمایی لازم را به بیمار گوشزد می‌کرد. همین و بس.

استان گیلان برای اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده در نظر گرفته شد و مقدمات اجرای کار انجام شد، اما وزیر بهداشت بلافاصله عکس‌العمل نشان داد و اعلام کرد که هیچ برنامه سلامت محوری به‌جز پزشک خانواده برای وزارت بهداشت مفهوم ندارد.
وزیر بهداشت برنامه سلامت‌محور دیگری را به روشنی معرفی نکرد و از طرح پزشک امین تامین اجتماعی نام نبرد اما به‌نظر می‌رسد اشاره‌‌‌اش مستقیما به همین طرح بود.

وحید دستجردی از همتایش در وزارتخانه تعاون، کار و امور اجتماعی هم مایه گذاشت و گفت: خوشحالم که دکتر شیخ‌الاسلام نیز به برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع کاملا اعتقاد دارند. به‌نظر می‌رسید اظهار خوشحالی وزیر بهداشت با هماهنگی کامل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده‌ است. به این ترتیب در یک یارکشی ضمنی مشخص شد که یک سر طناب به دست تامین اجتماعی است، درحالی که سر دیگر طناب در دست 2 وزیر بود و همین‌جا موازنه به هم خورد و می‌شد آینده طرح پزشک امین را به روشنی پیش‌بینی کرد. پس از آن توضیح‌های رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل وقت تامین اجتماعی نیز برای کاستن از ضربات وارد شده به اجرای طرح پزشک خانواده کافی نبود. حافظی از مدیرعاملی تامین اجتماعی کنار گذاشته شد و یک ماه پس از این برکناری طرح پزشک امین با اعلام وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی متوقف شد.

پس از اعلام توقف طرح، نمایندگان مجلس هم دراین باره اظهار نظر کردند. سیامک مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ایسنا گفت: از ابتدا هم طرح پزشک امین و طرح پزشک خانواده متفاوت بودند و یکسان دیدن آنها حاصل یک سوء‌تفاهم بود.

او معتقد است که ترویج مسئله پزشک امین می‌توانست باعث ایجاد یکسری روابط مداوم میان بیمار و پزشک معالج شود و به‌دنبال آن پیگیری و پایش بیماری‌ها به‌صورت حرفه‌ای‌تر صورت می‌گرفت و می‌توانست به درمان بیماری‌هایی که وارد فازهای شدیدتر و قطعی‌تر می‌شود کمک کند تا خدمات مناسبی در اختیار بیماران قرار گیرد.

عبدالعزیز جمشید زهی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس ‌نیز که طرح پزشک خانواده در حوزه انتخابیه‌اش درحال اجراست برای ایسنا توضیح داد که وزارت بهداشت و درمان طرح پزشک خانواده را در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها اجرا کرده اما نتوانسته موفقیت چشمگیری کسب کند. من نمی‌دانم وزارت بهداشت نگران چه چیزی چیست؟ سازمان تامین اجتماعی از منابع مالی و تجهیزاتی وزارت بهداشت استفاده نمی‌کند که وزارت بهداشت اجرای این طرح تامین اجتماعی را محکوم می‌کند.
اما با اینکه تامین اجتماعی یک نهاد غیردولتی عمومی است و همه سرمایه‌اش متعلق به بیمه‌‌پردازانش است، بار دیگر بر همگان واضح و مبرهن شد که نظر دولت در تصمیم‌گیری‌های این نهاد، مهم و حیاتی است.

کد خبر 160722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز