دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه بورس: میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در بهمن ماه امسال به منفی 3.6 درصد رسید.

به گزارش همشهری، در شرایطی که در طول ماه‌های گذشته حجم سرمایه‌گذاری در بازار‌های طلا و ارز به‌شدت افزایش یافته است اما بورس تهران با افت ارزش معاملات و کاهش بازده سرمایه‌گذاری روبه‌رو شده است. ابتدای امسال همزمان با آغاز سال جدید شاخص‌های بورس تهران با رشد اعجاب آوری روبه‌رو شدند اما این شرایط چندان دوام نیافت و به‌دنبال بروز برخی تحولات سیاسی، اقتصادی روند نزولی شاخص بورس آغاز شد.

از آن زمان به بعد بخش زیادی از نقدینگی سرگردان به سمت بازارهای طلا، ارز و اخیرا به بازار مسکن منتقل شد و باعث افزایش قیمت در این بازار‌ها شداما بازار سهام از این شرایط بی‌نصیب ماند و ارزش معاملات بورس تهران روز به روز کاهش یافت.تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد میزان بازده سرمایه‌گذاری دربورس تهران در بهمن‌ماه امسال نسبت به ماه گذشته 3.6 درصد کاهش یافته است، این به آن معناست که شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است این میزان نزول کرده است.

شاخص کل بورس تهران در بهمن ماه امسال 932 پله افت کرد.ارزش معاملات بورس تهران نیز در بهمن ماه امسال نسبت به دی ماه با 8.7 درصد کاهش به14.4هزارمیلیارد ریال رسیده است. سهامداران بورس تهران در بهمن‌ماه امسال 3میلیارد و 957 میلیون سهم دادوستد کردند که این میزان نیز نسبت به دی ماه امسال 21درصد کاهش نشان می‌دهد.همچنین بررسی میزان سرمایه‌گذاری در بورس تهران نشان می‌دهد سهامداران در طول 11ماهه سال‌جاری 19هزار و 700میلیارد تومان سهام در بورس خریداری کرده‌اند که با توجه به اینکه تا پایان سال‌جاری فقط یک ماه در پیش است، به‌نظر می‌رسد ارزش معاملات بورس تهران نتواند میزان ارزش معاملات سال گذشته بورس را که معادل 22هزارمیلیارد تومان بود بشکند.

آمار‌ها از زبان مدیرعامل بورس

در همین رابطه حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با همشهری در باره عملکرد بورس تهران در مقایسه با سال‌های گذشته گفت: وقتی عملکرد بورس تهران را در چند سال گذشته مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که بورس تهران تغییرات زیادی داشته، به‌طوری که ارزش بورس تهران که در سال1387 بالغ بر 44هزارو 800میلیارد تومان بود با 3برابر افزایش به 125هزار میلیارد تومان رسیده است.وی افزود:

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که ارزش معاملات خرد و بلوک در سال گذشته 10هزار میلیارد تومان بود اما در سال‌جاری این میزان تاکنون به 15هزار میلیارد تومان رسیده است.به گفته وی تعداد معاملات انجام شده در بورس تهران در سال‌جاری به 3.9 میلیون سهم رسیده است که این میزان در 12ماهه سال گذشته 2.8 میلیون معامله بوده است . قالیباف‌اصل با اشاره به نسبت گردش معاملات بورس گفت: گردش معاملات بورس تهران در سال گذشته معادل14.7درصد بود در حالی که این میزان در سال‌جاری به15.1 درصد رسیده است.

کد خبر 161128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز