گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران پیشنهاد کرد برای انجام معاملات ثانویه، تابلوی اوراق مشارکت در بورس ایجاد شود.

بورس

به گزارش همشهری، طبق لایحه بودجه پیشنهادی دولت، قرار است سال آینده 54هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دولتی منتشر شود و با در نظر گرفتن ارزش معاملات بورس تهران که از ابتدای سال‌جاری تاکنون معادل 20 هزار میلیارد تومان بوده است، ارزش کل اوراق مشارکتی که قرار است سال آینده منتشر شود بیش از2.5 برابر ارزش کل معاملات بورس است.قرار است این اوراق از طریق شبکه بانکی کشور منتشر شود.

با توجه به در نظر گرفتن هزینه انتشار این اوراق از طریق شبکه بانکی، فعالان بازار پیشنهاد می‌کنند عرضه این اوراق و همچنین معاملات ثانویه آن از طریق بازار سهام انجام شود. بر همین اساس مدیرعامل بورس اوراق بهادار، طرحی را به ناشران این اوراق و همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی پیشنهاد کرد که براساس آن هزینه انتشار 54 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دولتی به نحو محسوسی کاهش می‌یابد و معاملات ثانویه آن نیز در یک سامانه کارا و شفاف انجام می‌شود.

حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با همشهری در این باره گفت: با توجه به برنامه‌ریزی، انتشار حجم گسترده اوراق مشارکت دولتی در سال آینده، بورس تهران آمادگی کامل دارد تا با ایجاد یک تابلوی ویژه و جداگانه معاملات اوراق مشارکت دولتی، هزینه انتشار این اوراق را کاهش دهد و سامانه اطلاع‌رسانی انتشار این اوراق را ساماندهی کند.

او با بیان اینکه هزینه انتشار اوراق مشارکت از طریق بورس نسبت به شبکه بانکی پایین‌تر است، گفت: مزیت انتشار اوراق مشارکت از طریق بورس برای ناشران این است که هزینه تامین مالی‌شان کاهش می‌یابد چون بانک‌ها معمولا 10درصد از رقم کل اوراق مشارکت را برای باز خرید این اوراق نزد خود نگهداری می‌کنند اما این روش در بورس تهران وجود ندارد و معاملات براساس سامانه عرضه و تقاضا انجام می‌شود.

نرخ شناور

او در باره محدودیت‌هایی که انتشار این اوراق در شبکه بانکی دارد گفت: قیمت این اوراق عموما با نرخ ثابت محاسبه می‌شود در حالی که سیاستگذاران باید اجازه بدهند، قیمت این اوراق به‌صورت شناور در بازار ثانویه تعیین شود چون شناورشدن نرخ اوراق مشارکت باعث نوسان قیمت و افزایش جذابیت معاملات آن در بورس خواهد شد.قالیباف تصریح کرد:

اگر اراده بر این باشد که اوراق مشارکت از طریق بازار سرمایه منتشر شود، باید این موضوع در بسته سیاستی-نظارتی بانک مرکزی در نظر گرفته شود.مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران افزود: سامانه معاملات بورس تهران به‌طور کامل آماده انجام معاملات اوراق مشارکت است و اگر این بازار تشکیل شود بورس تهران همانطور که گفته شد حتما یک تابلوی جداگانه و ویژه برای این معاملات ایجاد خواهد کرد ضمن اینکه مقررات مربوط به معاملات اوراق مشارکت از قبل دربورس تدوین و تصویب شده است.او تاکید کرد: معمولا حجم اوراق مشارکتی که در دنیا منتشر می‌شود 1.5 برابر کل بازارهای سهام است و این نشانه گسترده بودن بازار اوراق مشارکت یا اوراق بهادار است.

دلایل ناکامی در سال90

قالیباف اصل همچنین درباره دلایل ناموفق‌بودن عرضه اوراق مشارکت در سال 90 گفت: بورس تهران تلاش زیادی برای عرضه اوراق مشارکت در سال 90 انجام داد چون اعتقاد داریم عرضه این اوراق سبد متنوع‌تری را برای سرمایه‌گذاران در بازار سهام به‌وجود می‌آورد.او در پاسخ به این پرسش که چرا بورس در عرضه اوراق مشارکت در سال90 چندان موفق نبود؟ گفت: مشوق‌های عرضه اوراق مشارکت در سال‌جاری ناکافی بود.

ضمن اینکه خیلی از شرکت‌ها با توجه به شرایط سال‌جاری بورس برای تامین مالی خود بلاتکلیف بودند. همچنین پایین بودن نرخ سود اوراق مشارکت جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کرد.مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران درباره راهکار‌های حل این مشکل گفت: این مشکل در حوزه سیاستگذاری کلان حل می‌شود یعنی اینکه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید اراده ایجاد بازار ثانویه اوراق مشارکت و اوراق بدهی را از طریق بورس داشته باشند.

کد خبر 160876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز