همشهری آنلاین: قیمت جهانی نفت به دنبال اقدام ایران در قطع صادرات نفت خود به فرانسه و انگلیس با رسیدن به مرز ۱۲۳دلار به بالاترین رقم طی 8 ماه گذشته رسید.

فارس به نقل از رویترز نوشت: به دنبال قطع صادرات نفت ایران به انگلیس و فرانسه، بهای نفت خام برنت روز دوشنبه با رسیدن به مرز 123 دلار، رکورد جدیدی را در طی 8 ماه گذشته به ثبت رساند.

ایران، دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک روز یکشنبه، در اقدامی پیشدستانه و در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا در مورد تحریم نفتی ایران، دستور توقف فروش نفت خود به انگلیس و فرانسه را صادر کرد.

بیانیه ایران در شرایطی صادر می شود که مشتریان اروپایی نفت ایران فرصتی ۶ ماهه را برای خود جهت متوقف کردن واردات نفت از ایران در نظر گرفته بودند.

کن هاسه گاوا، کارشناس بازار نفت در توکیو اظهار داشت: «این اقدام به عرضه مربوط می شود، بنابراین تاثیر روانی بر بازار خواهد گذاشت.»

وی افزود، افزایش بهای نفت برنت ممکن است علاوه بر تاثیر کوتاه مدت بر قیمت ها، بر تمدید قرارداد های بلند مدت نیز تاثیر بگذارد.

قیمت جهانی نفت از زمان تصویب طرح تحریم نفت ایران توسط اروپا بیش از ۱۶ دلار در هر بشکه افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش در نتیجه اقدام ایران در قطع صادرات نفت خود به انگلیس و فرانسه قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال بیش از 1.5 دلار افزایش یافت و به مرز ۱۲۳ دلار رسید. این رقم در ادامه معاملات بازارهای جهانی کاهش یافت و در حال حاضر به 122.12 دلار در هر بشکه رسیده است.

قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز با 1.56 دلار افزایش به 104.8 دلار در حال حاضر رسیده است.

بانک جی پی مورگان آمریکا روز دوشنبه پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سال 2012 را 6 دلار افزایش داد و به بشکه ای 118 دلار رساند که ناشی از مشکلات موجود در مورد عرضه و افزایش نرخ رشد اقتصادی بوده است. این گزارش حاکی است، مسائل ژئوپولوتیک در مورد ایران، سوریه، سودان جنوبی، نیجریه و برخی نقاط دیگر جهان، موجب افزایش تقاضا برای نفت خام شده است.

کد خبر 161088
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز