همشهری آنلاین: پژوهشگران آمریکایی می‌گویند یک وسیله کاشتنی با تکنولوژی پیشرفته دست کم حدی از بینایی را به افرادی که به علت بیماری‌های چشمی نابینا شده‌اند، بازمی‌گرداند.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز این وسیله که Argus Ii Retinal Prosthesis System نام دارد، شکل قدرتمند‌تر و روزآمدتر یک وسیله کاشتنی (ایمپلنت) الکترونیکی است، از سال 2002  تحت آزمون‌های بالینی مداومی قرار داشته است.

سازندگان این وسیله  روز پنج‌‌شنبه  15 فوریه (26 بهمن) در اجلاس سالانه "انجمن پیشبرد علوم" در سان‌فرانسیسکو  اعلام کردند که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اخیرا مجوز برای یک آزمون بالینی جدید بر روی این تکنولوژی را آغاز کرده است.

مدل اولیه شبکیه مصنوعی از ردیفی از 16 الکترود استفاده می‌کرد که به صورت جراحی درون چشم بیمار کاشته می‌شد تا به عنوان جانشین‌های حساس به نور برای سلول‌های گیرنده نور آسیب‌دیده در شبکیه شود.

ایمپلنت‌هایی با این شکل‌بندی اصلی توانستند به شش بیمار نابینا توانایی محدودی در تشخیص نور، دریافت حرکت، و شناسایی اشکال کلی و اشیا را بدهد.

نسل دوم این پروتز‌های شبکیه با 60 الکترود تجهیز خواهد شد- افزایشی که پژوهشگران می‌گویند به نابینایان فرصت کسب دید با وضوح بالا را خواهد داد.

پژوهشگر ارشد دکتر مارک همایون، استاد چشم‌پزشکی در انستیتوی چشم دوهنی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در این باره گفت: "نتایج کار با این پروتز شبکیه از همه انتظاراتی که ما داشتیم فراتر رفته است؛ ما بسیار هیجان‌زده هستیم و منتظر نتایج ایمپلنت 60 کانالی هستیم."

او گفت آزمون‌های بالینی جدیدترین نسل پروتزهای شبکیه ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

این تکنولوژی به قصد کمک به نابینایان جوان مبتلا به بیماری رتینیت پیگمنتوزا و نابینایان سالمند مبتلا به تحلیل رفتگی لکه زرد شبکیه (دژنراسیون ماکولا) طراحی شده است.

به گفته دکتر همایون حدود 25 میلیون نفر در جهان به علت چنین بیماری‌هایی بینایی‌شان را از دست داده‌اند، و پژوهشگران انتظار دارن د این رقم در سال 2020 دوبرابر شود.

کلمه "رتینیت پیگمنتوزا" (RP)  به شماری از بیماری‌های ارثی چشم اشاره دارد که با زوال تدریجی سلول‌های گیرنده نور در شبکیه، سلول‌های استوانه‌ای و مخروطی، مشخص می‌شوند.

چنین سلول‌هایی در گرفتن و ترجمه پیام‌ها ی نورانی به یک ضربان الکتریکی که بعدا مغز آن را به صورت یک تصویر تفسیر می‌کند، نقش کلیدی دارند.

برعکس دژنراسیون ماکولا (MD) شامل آسیب به بخش مرکزی شبکیه و از دست رفتن دید مرکزی است که باعث می‌شود بیمار نتواند اشیایی را که درست روبرویش هستند، به وضوح ببیند.

در طول زمان خواندن، رانندگی، و شناخت چهره‌ها به علت این بیماری غیرقابل علاج به  شدت مختل می‌شود. علت اینن بیماری دقیقا شناخته شده نیست و بیش از همه در میان سالمندان شایع است.

هر دو گونه اولیه و فعلی این ایمپلنت‌ها که تولید شرکت تجهیزات پزشکی Second Sight هستند، طوری طراحی شده‌اند که با دوربین و کامپیوتر خارجی کار ‌کنند.

بیماری که این ایمپلنت را در بدن خورد عینکی مخصوص را بر چشم می‌گذارد که به  یک دوربین ویدئویی متصل است. این دوربین تصاویر پیش چشم را ضبط می‌کند و آن را با سیم به یک کامپیوتر شخصی‌ شده انتقال می‌دهد.

این داده‌ها به نوبه خود به صورت بی‌سیم به این ایمپلنت رسانده می‌شود، که الکترودهایش این پیام را رمزگشایی می‌کنند و به صورت یک ضربان الکتریکی در می‌آورد که می‌توان آن را برای تفسیر به سوی مغز هدایت کرد.

کد خبر 16089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز