همشهری آنلاین: وزیر خارجه آمریکا و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در واشنگتن چشم‌انداز بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای با گروه ۵+۱ را مثبت ارزیابی کردند.

اروپا و آمریکا

فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: "هیلاری کلینتون" و "کاترین اشتون" در یک کنفرانس خبری که روز گذشته در واشنگتن صورت گرفت در خصوص چشم‌انداز بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای با گروه ۵+۱ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را مثبت ارزیابی کردند.

کلینتون در این کنفرانس خبری، نامه‌ای را که اشتون از ایران در خصوص مذاکرات هسته‌ای دریافت کرد را "گامی مهم" قلمداد کرد.

اشتون نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد: احتمال زیادی وجود دارد که ایران برای آغاز گفت‌وگوها آماده باشد. ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم و اطمینان حاصل می‌کنیم که آنچه به دنبال آن هستیم، حقیقی است. اما من در عین حال در خصوص این موضوع محتاط و خوشبین هستم.

"سعید جلیلی" مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن ماه) در پاسخ به نامه رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که تهران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در زودترین فرصت در صورتیکه کشورهای ۵+۱ به حق ایران برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای احترام قائل شوند، آماده است.

بر اساس این گزارش، اشتون در نامه‌ای به جلیلی در ماه اکتبر سال گذشته میلادی اعلام کرده بود که راه‌حل تنها در صورتیک ممکن خواهد بود که مذاکرات بر نگرانی غرب در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران متمرکز شود.

وزیر خارجه آمریکا در حالیکه تأکید کرد که ۶ قدرت جهان به زمان بیشتری برای این نامه ایران نیاز دارند، اعلام کرد: فکر می‌کنم منصفانه باشد که بگوییم ما فکر می‌کنیم این (نامه) یک گام مهم است و ما از این نامه استقبال می‌کنیم. همانطور که در نامه اکتبر کتی به ایران نوشته شده بود، هرگونه گفت‌وگو با ایران با بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران آغاز می‌شود و پاسخ ایران به نامه کتی ظاهراً بر این امر تأکید می‌کند و آنرا می‌پذیرد.

اشتون تصریح کرد که نامه جلیلی شامل هیچ‌گونه پیش‌شرط نبوده و آنچه که ما درباره آن صحبت خواهیم کرد را به رسمیت می‌شناسد.

وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: ما باید مطمئن شویم که اگر تصمیمی درباره پیشروی اتخاذ کردیم، شاهد تلاش ایران برای آمدن به میز مذاکره تا زمانیکه به یک نتیجه‌ای دست پیدا کنیم باشد که به موجب آن ایران تعهدات خود را بجا می‌آورد.

کلینتون در شرایطی از تعهدات ایران سخن به میان آورده است که جمهوری اسلامی ایران بارها ثابت کرده است برنامه هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز دارد و بازرسی از تأسیسات هسته ای خود را برای بازرسان آژانس آزاد گذاشته است.

کد خبر 160800
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز