همشهری آنلاین: جاسوسان بریتانیایی که توطئه‌های نازی‌ها را ناکام گذاشتند و کدهای آن را شکستند، نتوانستند راز تولد چارلی چاپلین را کشف کنند.

charlie chaplin

به گزارش خبرگزاری فرانسه گرچه لندن این کمدین را یکی از مشهورترین فرزندان خود می‌خواند، اما پرونده‌هایی که جدیدا از طبقه‌بندی خارج شده‌اند، نشان می‌دهد که سرویس اطلاعات داخلی بریتانیا یا MI5 در مورد ادعای چاپلین که در 16 آوریل 1889 در این شهر به دنیا آمده است، هیچ سابقه‌ای پیدا نکرده‌ است.

عدم قطعیت درباره تبار چاپلین - رازی که چاپلین هم به اسرارآمیزترین شدن آن کمک کرده است- تا به امروز تداوم یافته است.

پرونده قبلا سری، که روز جمعه 17 فوریه از بایگانی‌های ملی بریتانیا آزاد شد، نشان می‌دهد که MI5 در دهه 1950 به درخواست مقامات آمریکایی که او از مدت‌ها پیش درباره تمایلات کمونیستی او مظنون بودند، به بررسی درباره زندگی چاپلین پرداخته بودند.

تاریخ‌نویس MI5 کریستوفر آندرو می‌گوید رئیس ضدکمونیست FBI، ادگار هوور به طور خصوصی چاپلین را با عنوان  "یکی از بلشویک‌های سالن هالیوود" تحقیر می‌کرد.

جاسوسان بریتانیایی در کمال تعجب متوجه شدند هیچ سابقه‌ای از تولد چاپلین در انگلیس وجود ندارد.

گزارش MI5 به این نتیجه‌گیری می‌رسد: "به نظر می‌رسد یا چاپلین در این کشور متولد نشده است یا نام او در هنگام تولد غیر از نامی است که ذکر شده است."

زندگی چاپلین یک داستان پادشاه و گدای دیکنزی است. او که در لندن در خانواده‌ای از کمدین‌های سالن موسیقی پرورش یافته بود در سال 1910 به آمریکا مهاجرت کرد و با قیافه آدم بیکاره با ظاهر ژولیده و کلاه لگنی، "ولگرد کوچولو"، به یکی از اولین ابرستاره‌های هالیوود بدل شد.

او فیلم‌های پرفروشی مانند "تب طلا"، "روشنایی‌های شهر" و "بچه" را ساخت، اما دوستان و فعالیت‌های دست‌چپی اش باعث جلب توجه FBI شد که از اوائل 1920 او را تعقیب می‌کرد.

در سال 1952 که ترس از نفوذ شوروی در آمریکا اوج گرفته بود، مقامات آمریکایی از MI5 خواستند تا تمایلات سیاسی و سابقه شخصی او از جمله این شایعه که چارلی چاپلین نامی جعلی است و نام حقیقی این کمدین ایزرائیل تورنستین است، را مورد بررسی قرار دهند.

اما جاسوسان بریتانیایی نتوانستند در سامرست هاوس لندن ردی از سوابق تولد این ستاره سینما را با هیچکدام از نام‌های چاپلین، تورنستین یا هارلی، نام صحنه‌ای مادرش، پیدا کنند.

این جاسوسان برای بررسی این شایعه که چاپلین در شهر فونتن‌بلو در فرانسه متولد شده است، سوابق فرانسوی را هم بررسی کردند- اما باز به بن‌بست رسیدند.

در جایی از این پرونده، ماموران این فرضیه را مطرح می‌کنند که ممکن است تبار روسی داشته باشد. این اتهام بر ضد چاپلین مطرح شده بود که او زمانی گفته است که "به روسیه باز می‌گردد."

افسر ارشد MI5، دبلیو ام تی ماگان، در این باره اظهار می‌کند: "این گفته ممکن است بیانگر قصد او برای دیداری دیگر از روسیه باشد، یا ممکن است به تبار روسی او اشاره داشته باشد." و این فرض را بیان می‌کند چاپلین ممکن است از یک خانواده یهودی باشد.

به نظر می‌رسد که MI5 راضی بود که راز تولد چاپلین حل نشده باقی بگذارد. ماموران بریتانیایی به ادعاهایی آمریکایی‌ها درباره اینکه این ستاره سینما یک تهدید کمونیستی است، مشکوک بودند، و رئیس شاخه ضدخرابکاری MI5 اتهامات آمریکا را "غیرقابل‌اعتماد" می‌خواند.

او در سال 1952 نوشت: "عجیب است که ما نتوانستیم هیچ سابقه‌ای از تولد چاپلین پیدا کنیم، اما به نظر ما این موضوع اهمیت امنیتی ندارد."

اما آمریکا نظر متفاوتی داشت و از سال 1952 از ورود مجدد چاپلین به این کشور ممانعت کرد. چاپلین در سوئیس سکنی گزید و تا زمان مرگش در 1977 در آنجا ماند.

کد خبر 160749

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز