همشهری‌آنلاین: گروه هکرهای ناشناس (Anonymous) و یا افرادی که خود را وابسته به این گروه معرفی می‌کنند تهدید کرده‌اند که به زودی حمله سایبری یکپارچه‌ای از جانب این گروه انجام گرفته و اینترنت در سرتاسر جهان از کار خواهد افتاد.

Anonymous

مهر نوشت: با این همه چند خطای کوچک در اعلام بیانیه این گروه باعث شده تا متخصصان امنیت شبکه آن را یکی از دروغ‌های روز اول آوریل در نظر بگیرند. این تهدید که بر روی وب سایت میزبان اطلاعات به نام Pastebin منتشر شده اعلام می‌کند روز 31 مارچ 2012 گروه ناشناس، اینترنت را از کار خواهد انداخت، ماموریتی که آن را "ماموریت خاموشی جهانی" نامگذاری کرده‌اند.

در این پیام همچنین اعلام شده "این حمله عظیم سایبری در اعتراض به لایحه SOPA، وال استریت، رهبران غیر مسئول و بانکداران دوست داشتنی که به خاطر نیازهای خودخواهانه خود جهان را در فقر نگه داشته‌اند" انجام خواهد گرفت.

این حمله به گفته هکرها به گونه‌ای طراحی نشده تا اینترنت نابود شود، بلکه تنها برای اثبات توانایی و نمایش درخواست هکرها اینترنت برای مدتی از کار خواهد افتاد. این پیغام بر روی وب سایت Pastebin به صورت امضا نشده و توسط یک کاربر مهمان ارسال شده است.

همشهری‌آنلاین یادآور می‌شود طرح SOPA  مخفف عبارت Stop Online Piracy Act  به معنی قانون توقف راهزنی آنلاین (در دستور کار مجلس نمایندگان آمریکا ) و دیگری لایحه PIPA مخفف عبارت PROTECT IP Act به معنی قانون حمایت از مالکیت فکری در دستور کار سنای آمریکا قرار دارد که در صورت تصویب آن‌ها سایت‌هایی که در خارج از آمریکا قرار داشته و به دانلودهای غیرقانونی در اینترنت دامن می‌زنند مسدود خواهند شد.

این قوانین به دیوان عدالت آمریکا و دارندگان کپی رایت اختیارات لازم را می‌دهد تا شکایت خود را علیه وب‌سایت‌هایی که این حقوق را نادیده گرفته‌اند به صورت رسمی دنبال کنند.

در واقع این دو لایحه که هر دو در ربع آخر سال 2011 به مجلس نمایندگان و به سنای آمریکا ارائه شدند مکمل قانون دیگری خواهند بود که DMCA نام داشت. این اختصار مربوط به عبارت Digital Millennium Copyright Act است که به معنی قانون کپی رایت هزاره دیجیتال می‌باشد. این قانون فقط به وب‌سایت‌های درون آمریکا مربوط می‌شود و طبق آن تولیدکنندگان محتوا می‌توانند به آی اس پی‌ها و وب‌سایت‌ها تذکر دهند تا محتوای غیرقانونی را از روی وب‌سایت‌های خود بردارند.

ماموریت خاموشی جهانی

این ماموریت از پشتیبانان خود درخواست کرده تا ابزار ویژه بالا بردن ترافیک شبکه را دانلود کرده و با استفاده از آن ترافیک 13 سرور نام دامنه اصلی یا DNS اینترنت را تا بیش از حد توانایی پردازش آنها بالا برده و منجر به از کار افتادن آن شوند.

به گفته "رابرت دیوید گرهام" از شرکت ایمنی شبکه "Errata"، این سرورها مانند دفتر تلفنی برای اینترنت هستند که اسامی دستگاه‌های مختلف را به آدرس‌های شبکه ترجمه می‌کنند. مانند تبدیل www.google.com به آدرسی متشکل از اعداد مختلف که توسط شبکه قابل شناسایی هستند.

در صورتی که هکرها بتوانند این دفترچه تلفن را از کار بیاندازند، نوشتن آدرس وب سایتی بر روی نوار آدرس مرورگر نتیجه‌ای به جز نمایش پیام خطا را در بر نخواهد داشت. ناشناس‌ها اعلام کرده‌اند که این خاموشی یک ساعت یا بیشتر و یا حتی چند روز ادامه خواهد داشت به گفته آنها این خاموشی هر چه باشد قطعا جهانی خواهد بود. 

سیزدهی که واقعا 13 نیست

گراهام توضیح می دهد که 13 DNS در جهان وجود دارند اما از کار انداختن آنها به سادگی که گروه ناشناس فکر می‌کند نیست. هریک از این سرورها توسط سازمانی خاص کنترل می‌شود و هر یک از نرم افزارها و سخت افزارهای متفاوتی استفاده می‌کنند از این رو شیوه‌ای که بتواند یکی از این سرورها را از کار بیاندازد به طور حتم نمی‌تواند 12 سرور دیگر را نیز از کار بیاندازد.

دلیل دیگری که گراهام بر اساس آن معتقد است ناشناس‌ها توانایی از کار انداختن اینترنت جهانی را ندارند پدیده‌ای به نام "انیکست" (anycast) است که مسیردهی اینترنت را در هم پیچانده و ترافیک‌های DNS را به دیگر سرورهایی که در سرتاسر جهان واقع شده‌اند، هدایت می‌کند.

"کیم دیویس" از ICANN نیز در توضیح بیشتر می‌گوید: تنها 13 سرور اصلی برای اینترنت وجود ندارند، صدها سرور اصلی در میان بیش از 130 نقطه مختلف و در کشورهای مختلف وجود دارند و رقم 13 تنها به معنی محدودیت تکنیکی طراحی شده است و این به آن معنی است حداکثر ممکن تعداد ماموران رسمی شناخته شده که وظیفه انتقال داده‌ها در مناطق اصلی را به عهده دارند 13 خواهد بود.

بر اساس گزارش MSNBC، به گفته متخصصان شاید هکرهای ناشناس بتوانند حمله‌ای انجام دهند اما محدوده حمله آنها همان مکانی خواهد بود که دستگاه مهاجم در آن واقع شده است و شاید بتوانند بر روی چند DNS اثر بگذارند اما احتمال اینکه بتوانند تمامی آنها را برای یک روز از کار بیاندازند بسیار کم و تقریبا غیرممکن است.

دروغ اول آوریل؟

عده ای دیگر بر این باورند که این پیام هکرها یکی از دروغ‌هایی است که هر سال در گوشه و کنار جهان در روز اول آوریل گفته می‌شود و اگر هکرها می‌خواهند واقعا چنین کاری انجام دهند بهتر است روز دیگری را برای آن انتخاب کنند!

"دن کمینسکی" متخصص شناخته شده امنیت شبکه معتقد است بازتاب خبری چنین تهدیدی می‌تواند از خود آن مخرب‌تر باشد، البته در صورتی که تهدیدی در کار باشد. به گفته وی زمانی که هکرها ضرب الاجلی را تعیین می‌کنند رسانه‌ها آن تاریخ را به یک روز رستاخیز تبدیل می‌کنند که این کار نسبت به خود حمله از تخریب بیشتری برخوردار است.

بر اساس گزارش فوربس، کمینسکی معتقد است گروه هکرهای ناشناس نیازی ندارند تا در روز 31 مارچ کار ویژه‌ای انجام دهند زیرا شدت تهدید به اندازه‌ای قوی است که افراد در گوشه و کنار جهان درباره آنها سخن گفته و این گروه را به یکدیگر معرفی کنند.

کد خبر 160743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز