نامه رئیس دیوان عالی کشور به رئیس‌جمهور و ورود این مقام ارشد قضایی به موضوع آلودگی هوای تهران با استقبال مسئولان شهری روبه‌رو شد.

بر این اساس یکی از مسئولان شهرداری تهران خواستار تشکیل کارگروه ویژه آلودگی هوا و حتی تشکیل دادگاه ویژه آلودگی هوا در قوه قضاییه شد.چندی پیش آیت‌الله محسنی گرگانی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور پیشنهاداتی برای رفع معضل آلودگی هوا ارائه کرد. رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر اینکه نامه‌اش با اخلاص و خالی از هر گونه شائبه سیاسی است 5‌پیشنهاد به‌منظور کاهش آلودگی هوا ارائه کرد که توسعه مترو در راس این پیشنهادات قرار دارد. در همین رابطه مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست نیز ارسال نامه به رئیس‌جمهور با موضوع آلودگی هوا از سوی یک مقام عالی‌رتبه قضایی را به فال نیک گرفت.

وحید نوروزی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد: این اقدام بی‌سابقه بوده چرا که تاکنون در این سطح قضایی هیچ مسئولی به موضوع آلودگی هوا ورود نکرده بود.وحید نوروزی با اشاره به تاکید رئیس دیوان عالی کشور مبنی بر غیرسیاسی بودن نامه خود به رئیس‌جمهوری افزود: داشتن هوای پاک در هیچ دوره‌ای سیاست و سیاست‌بازی نمی‌شناسد.

نوروزی با تاکید بر اینکه آلایندگی خودروهای دولتی جدی گرفته نمی‌شود اعلام کرد: برخی ارگان‌های دولتی و نظامی اتوبوس‌هایی دارند که به‌دلیل فرسودگی از دایره حمل‌ونقل شهری کنار گذاشته شده‌اند اما با اعمال تغییرات به‌عنوان سرویس برای این ارگان‌ها تردد می‌کنند و این مسئله جای نگرانی دارد.

وحید نوروزی به تاکید نامه رئیس دیوان عالی کشور به رئیس‌جمهور درخصوص خطرناک شدن وضعیت هوای تهران گفت: این در حقیقت همان چیزی است که مدیریت شهری نیز روی آن تاکید کرده اما مسئولان دولتی می‌گویند وضعیت هوا به لحاظ گازها خوب است و مشکلی جز ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون وجود ندارد که مورد قبول نیست، چرا که براساس استانداردها، شاخص کیفیت هوای تهران در بیشتر روزهای سال ناسالم است.

نوروزی تاکید رئیس دیوان عالی کشور در نامه خود به رئیس‌جمهور به‌منظور یافتن تدابیر عمیق را مهم خواند و گفت: این تاکید نشان از آن دارد که اقدامات هیجانی و احساسی همچون آبپاشی تهران و نصب فن‌های بزرگ برای جابه‌جایی هوا عملی نیست و کاهش آلودگی هوا نیازمند برنامه‌های همراه با تدبیر و منطق است که البته در بی‌برنامگی موجود، نه خبری از تدبیر هست و نه منطق و عملاً در حال حاضر برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوای تهران وجود ندارد.

مشاور معاون شهردار تهران خواستار رسیدگی قوه قضاییه به شیوه مسئولان دولتی در عدم‌اجرای مصوبات مجلس و حتی مصوبات دولت شد و افزود: پیشنهاد‌هایی در این زمینه همچون تشکیل کارگروه ویژه آلودگی هوا و حتی تشکیل دادگاه ویژه آلودگی هوا در قوه قضاییه ارائه شده که همچنان مورد تاکید است.

نوروزی با تاکید بر اینکه در این نامه به توسعه مترو به‌عنوان شاه‌کلید آلودگی هوا اشاره شده، تصریح کرد: متأسفانه مصوبات مجلس در این زمینه مثل اعطای 2 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به متروی تهران و کلانشهرها مورد قبول مسئولان دولتی قرار نگرفته و آنها به راحتی بیان می‌کنند قانون را قبول ندارند! مشاور زیست‌محیطی معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه کودکان بسیاری به‌دلیل ابتلا به سرطان در درد و رنج هستند، افزود: اگر مسئولان یا فرزندان ایشان کمی از درد و رنج کودکان مبتلا به سرطان را از نزدیک احساس می‌کردند، طور دیگری عمل می‌کردند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز دیروزگفت: ساخت دستگاه‌هایی برای داخل منازل با همکاری معاونت فناوری ریاست‌جمهوری انجام می‌شود تا در شرایط هشدار و اضطرار با تهویه در محیط بسته، میزان غلظت آلایندگی به حد استاندارد برسد.

به گفته علیمحمد شاعری این تجهیزات در سال 91 با قیمت مناسب از طریق وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان توزیع می‌شود. وی افزود: دستگاه‌های کاهنده آلودگی هوا در منازل از سال آینده توزیع می‌شود و قیمت آن 100هزار تومان است.

کد خبر 160738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز