گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به میزان افزایش حقوق‌ سال‌ آینده نگرانند.

بازنشستگی

با وجود اینکه افزایش حقوق این گروه از بازنشستگان می‌بایست با توجه به میزان افزایش هزینه‌های زندگی درنظر گرفته شود اما چند سالی است این اتفاق رخ نداده‌است.تا 2 سال پیش افزایش حقوق بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی براساس ماده 95 قانون تامین اجتماعی حداقل به اندازه نرخ رسمی تورم افزایش داشت اما از پارسال دولت تصمیم گرفت که افزایش حقوق تمامی بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری به شکل یکسان صورت پذیرد و میزان این افزایش نیز از سوی خود دولت تعیین شود.

این تصمیم سرآغاز ایجاد مشکلاتی برای بازنشستگان تامین اجتماعی شد. وقتی دولت میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 89 را تنها 6 درصد اعلام کرد و پس از آن در سال 90 نیز این رقم به 10 درصد رسید بازنشستگان تامین اجتماعی به نمایندگان مجلس شکایت بردند اما براساس قانونی که تصویب شده ‌بود نمایندگان مجلس نیز در این زمینه نتوانستند کاری انجام دهند.

رضا قلی پاکزاد، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، در این‌باره گفت: در یکی از خبرها میزان تورم 40 درصد اعلام شد، دولت تورم را 20 درصد و بانک مرکزی 19 درصد اعلام کرده است. بر این اساس ما از دولت می‌خواهیم که میزان تورم واقعی که در زندگی بازنشستگان وارد شده را برای افزایش حقوق‌های سال آینده درنظر بگیرد.

او با اشاره به میزان افزایش حقوق در 2 سال گذشته توضیح داد: دولت در 2 سال گذشته در واقع افزایش حقوق بسیار ناچیزی برای بازنشستگان درنظر گرفت و ما امسال انتظار داریم که وضعیت معیشتی زندگی بازنشستگان را درنظر بگیرد و به مشکلات شان توجه کند.

به گفته‌ ‌او، فشارهایی که تورم بر زندگی بازنشستگان وارد می‌کند خیلی زیاد است و با توجه به اینکه کارگران بازنشسته معمولا عیالوارند مشکلات زیادی را باید تحمل کنند و کاری از دستشان بر نمی‌آید.رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با اشاره به وضعیت واقعی بازار گفت: 20‌درصد افزایش حقوق برای بازنشستگان خیلی کم است؛ ما تقاضا داریم که یک بررسی واقعی در وضعیت زندگی بازنشستگان انجام گیرد تا به این طریق بخشی از مشکلات بازنشستگان حل شود.

پاکزاد با اشاره به اینکه انتظار می‌رود این افزایش را در حق مسکن و خواربار و حق عائله‌مندی هم اعمال کنند، توضیح داد: چند سال پیش به هر میزانی که حقوق افزایش پیدا می‌کرد حق مسکن و حق خواربار هم افزایش داشت اما در این چند سال گذشته حق خواربار و مسکن ثابت مانده است. هرچند مبلغ درنظر گرفته شده برای حق مسکن و حق خواربار و عائله‌مندی بسیار اندک است اما به هر حال افزایش این رقم‌ها در کنار افزایش حقوق برای بازنشستگان اهمیت دارد.

همسان‌سازی‌

یکی دیگر از مشکلات بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی اجرای طرحی است که به نام طرح همسان‌سازی‌ معروف است. براساس این طرح که مصوبه مجلس شورای اسلامی را نیز دارد، ‌قرار بود که میزان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری همسان شود. به ادعای مسئولان صندوق تامین اجتماعی این طرح اجرا شد اما بازنشستگان نسبت به چگونگی اجرای آن اعتراض دارند.

در سال 1388 که نخستین سال اجرای این طرح بود مجلس مقرر کرد تا دولت 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای این طرح در اختیار صندوق تامین اجتماعی بگذارد ولی با اجرای فرمول‌هایی که تامین اجتماعی برای انجام این کار ارائه کرد تنها نیمی از این بودجه به همسان‌سازی‌ اختصاص یافت و سرنوشت باقیمانده آن هرگز مشخص نشد.

بازنشستگان تامین اجتماعی برای پیگیری اعتراضشان به معاونت ریاست‌جمهوری نیز شکایت بردند و پس از آن حل این مشکل بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شد و گفته می‌شود که رئیس‌جمهور به وزیر رفاه دستور داده که این مشکل را هرچه سریع‌تر حل کند، اما این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

کد خبر 159629
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز