گروه اجتماعی - مینا شهنی: بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش حقوق 30 درصدی که همپای تورم سال آینده است را برای سال آینده درخواست کرده‌اند.

احمد پنجکی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن بازنشستگان جامعه اسلامی کارگران در این‌باره گفت: با توجه به رشد قیمت‌ها و پیش‌بینی شرایط زندگی در سال آینده بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار افزایش 30 درصدی حقوقشان هستند. او افزود: اداره آمار و بانک مرکزی یک رقم 20 درصد برای تورم اعلام کرده‌اند. آمارهای دیگری که منتشر شده 40 درصد افزایش قیمت‌ها را نشان می‌دهد.

به هر حال بین 25 تا 40درصد به قیمت‌ اجناس مورد نیاز بازنشستگان اضافه شده بنابراین پیشنهاد ما افزایش 30‌درصدی برای حقوق بازنشستگان در سال 91 است. پنجکی با اشاره به اینکه ماده 96 قانون تامین اجتماعی تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان را مشخص کرده‌است توضیح داد: ماده 96 تامین اجتماعی به صراحت درباره مزد ما گفته شده که براساس افزایش هزینه‌های زندگی تعیین شود.

البته در انتهای این ماده گفته شده که این رقم باید مورد تایید دولت قرار بگیرد. ما معتقدیم که ماده 96 باید اصلاح شود و به نمایندگان مجلس پیشنهادهایی داده‌ایم که امروز هم با چند تن از آنها برای طرح همین موضوع جلسه داریم. رئیس هیأت‌مدیره انجمن بازنشستگان جامعه اسلامی کارگران کشور اعلام کرد: به هر حال الان نزدیک انتخابات مجلس شورای اسلامی است و ما جامعه کارگران بازنشسته، به همه اعلام کرده‌ایم که از کاندیداهایی حمایت می‌کنیم که از حق و حقوق بازنشستگان دفاع کنند.

عیدی 660 هزار تومانی

پنجکی که رئیس کانون بازنشستگان شمیرانات نیز هست درباره میزان عیدی بازنشستگان گفت: انتظار داریم که هیات امنای تامین اجتماعی 2 ماه حداقل حقوق را برای عیدی بازنشستگان درنظر بگیرد که این میزان معادل 660 هزار تومان است. او معتقد است که: ما از بودجه عمومی استفاده نمی‌کنیم بنابراین به هیات امنای سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد دادیم که چون ما از بودجه عمومی استفاده نمی‌کنیم خود هیات امنا می‌تواند درباره عیدی تصمیم بگیرد. ‌ما زمانی که شاغل بودیم 3 ماه حقوق به‌عنوان عیدی می‌گرفتیم اما وقتی بازنشسته شدیم ما را با بازنشستگان کشوری و لشکری مقایسه کرده‌اند و هر سال میزان عیدی ما توسط دولت تعیین می‌شود.

پنجکی توضیح داد: وقتی ما تقاضا می‌کنیم که عیدی بازنشستگان افزایش یابد آقایان بحث بودجه را مطرح می‌کنند اما ما معتقدیم اگر نیاز به بودجه دارند بهتر است بروند طلب‌های سازمان را از واحدهای صنعتی و دولت بگیرند. الان دولت 33 هزار میلیارد تومان به سازمان ما بدهکار است. اینها همه حق بیمه‌شدگان است و باید برای بیمه‌شدگان مصرف شود.

به گفته او، در دوران گذشته چون نمایندگان کانون‌های بازنشستگی ضعیف بودند یا پیگیری نمی‌کردند دولت رقم‌ها را تعیین می‌کرد اما الان کانون‌های بازنشستگی نسبت به گذشته قوی‌تر شده‌اند که مهم‌ترین دلایل آن این‌است که نسل جدید بازنشستگان اطلاعات بیشتری دارند و جمعیت بازنشستگان نیز افزایش یافته است به همین جهت الان کانون‌های قوی‌تری تشکیل شده‌است که حقوق بازنشستگان را پیگیری خواهد کرد.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن بازنشستگان جامعه اسلامی کارگران کشور توضیح داد: کانون‌های بازنشستگی الان یکی از مدعیان حقوق بازنشستگان درباره تعیین عیدی و افزایش حقوق هستند و ما دلایل محکمه پسندی هم داریم که کتبا برای هیات امنا ارسال و اعلام کرده‌ایم که اگر در دستور کار هیات امنا قرار نگیرد بعد از دهه مبارک فجر ناچار هستیم با روش‌های دیگری اعتراضمان را اعلام کنیم.

کد خبر 160072
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز