جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل‌ حزب‌ الله‌ لبنان‌ روز جمعه 27 بهمن در سخنانی تأکید کرد: هرگز صهیونیست‌ها را به‌ رسمیت‌ نخواهیم‌ شناخت‌‌.

به‌ گزارش‌ شبکه‌ تلویزیونی‌ العالم‌، سید حسن‌ نصرالله‌ در مراسم‌ سخنرانی‌ به‌ مناسبت‌ سالگرد شهادت‌ سید عباس‌ موسوی‌ دبیرکل‌ سابق‌ این‌ جنبش‌ گفت‌: ما در کشوری‌ و جهانی‌ زندگی‌ می‌ کنیم‌ که‌ جهان‌ فراموشی‌ و به‌ فراموشی‌ سپردن‌ است‌ ‌در کشوری‌ که‌ شهدای‌ بزرگ‌ و رهبران‌ ازدایبخش‌ فراموش‌ می‌ شوند و مزدوران‌ در ان‌ به‌ نماد ملی‌ و جنایتکاران‌ و قاتلان‌ به‌ چهره‌ های‌ ملی‌ و کسانی‌ که‌ دستشان‌ به‌ خون‌ افراد پاک‌ و بی‌ گناه‌ الوده‌ است‌ به‌ قدیس‌ تبدیل‌ می‌‌شوند.

نصرالله‌ گفت‌: گناه‌ شهدا و رهبران‌ انها که‌ به‌ فراموشی‌ سپرده‌ می‌ شوند این‌ است‌ که‌ تلویزیونهای‌ ماهواره‌ ای‌ و روزنامه‌ ها را کسانی‌ تصاحب‌ کرده‌ اند که‌ نمی‌خواهند اسمی‌ شبیه‌ نام‌ سید عباس‌ موسوی‌ یا شیخ‌ راغب‌ حرب‌ یاداوری‌ شود‌.

سیدحسن‌ نصرالله‌ در ادامه‌ با تاکید بر جایگاه‌ اخلاقی‌ و زهد و مقاومت‌ شیخ‌ راغب‌ حرب‌ و سیدعباس‌ موسوی‌ گفت‌: ما در برابر دو رهبر مقاومت‌ که‌ بنیانگذار مقاومت‌ بوده‌اند قرار داریم‌‌.

نصرالله‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانش‌ پس‌ از اشاره‌ به‌ تاریخچه‌ فعالیت‌ این‌ دو شهید بزرگوار و و یادکردن‌ از امام‌ موسی‌ صدر گفت‌ وصیتهای‌ انها را حفظ می‌کنیم‌ و آن را به‌ نسل‌های‌ بعد منتقل‌ خواهیم‌ کرد‌.

نصرالله‌ گفت‌: ما به‌ سخنان‌ سید عباس‌ گوش‌ می‌دهیم‌ نه‌ به‌ ناسزاگویانی‌ که‌ خواستار پایان‌ دادن‌ به‌ مقاومت‌ هستند. آنها باید بدانند که‌ مقاومت‌ برای‌ ما طرح‌ زندگی‌ و عزت‌ و کرامت‌ و بقا و موجودیت‌ و ادامه‌ زندگی‌ است‌ مسئله‌ به‌ این‌ سادگی‌ نیست‌ که‌ انها تصور می‌کنند. ‌مقاومت‌ موضوعی‌ تاریخی‌-فرهنگی‌ و استراتژیک‌ است‌‌.

نصرالله‌ گفت:‌ ما خطاب‌ به‌ سید عباس‌ می‌گوییم‌ فرزندان‌ و دوستداران‌ و برادران‌ و همرزمانت‌ از زن‌ و مرد در لبنان‌ مقاومت‌ را به‌ هر شکلی‌ بوده‌است‌ تاکنون‌ حفظ کرده‌ اند ‌مقاومت‌ در سال‌ ‌2006‌ در برابر جنگ‌ جهانی‌ واقعی‌ قرار گرفت‌ و ویژگی‌ این‌ جنگ‌ و وجه‌ تمایز آن‌ با همه‌ جنگ‌های‌ عربی‌ در گذشته‌ افزون‌ بر اوج‌ قساوت‌ و خشونت‌ و وحشیگری‌ ان‌ این‌ بود که‌ اولین‌ جنگ‌ اسرائیل‌ علیه‌ اعراب‌ بود که‌ با پوشش‌ عربی‌ همراه‌ بود‌.

این‌ اولین‌ جنگ‌ علیه‌ کشوری‌ عربی‌ بود که‌ مردم‌ این‌ کشور بی‌ یاور و تنها گذاشته‌ شدند‌اما انها تنها نماندند زیرا خدا با آنان‌ بود و هنوز هم‌ خدا با ایشان‌ است‌ و از این‌ پس‌ هم‌ خدا با ایشان‌ خواهد بود. ‌آنها با کمک‌ خدا پیروز شدند و با یاری‌ خدا پایداری‌ و مقاومت‌ کردند‌.

نصرالله‌ خطاب‌ به‌ سید عباس‌ موسوی‌ گفت‌: مردمت‌ و دوستداران‌ تو به‌ وصیت‌ تو عمل‌ کردند و مقاومت‌ را حفظ کردند‌انها مقاومت‌ را روی‌ چشم‌ و دلشان‌ نگه‌داشتند. آنها با مال‌ و جان‌ و فرزندان‌ و همه‌ دارائی‌هایشان‌ مقاومت‌ را حفظ کردند و مقاومت‌ باقی‌ ماند و تو نماد و رهبر و معلم‌ و الهام‌بخش‌ آنها باقی‌ ماندی‌ و مرور زمان‌ و حوادث‌ روزگار هرچه‌ که‌ باشد، موجب‌ نخواهند شد که‌ نامت‌ فراموش‌ شود‌.

وی‌ خطاب‌ به‌ شیخ‌ راغب‌ حرب‌ گفت‌: بسیاری‌ در جهان‌ اسلام‌ و عرب‌ تسلیحاتی‌ بیش‌ از ما دارند، دیگران‌ تسلیحاتی‌ دارند که‌ مانداریم‌ اما مسئله‌ سلاح‌ آهنین‌ و آموزش‌ فنون‌ جنگی‌ نیست‌، مسئله‌ اراده‌ مقاومت‌ است‌. سلاح‌ حقیقی‌ موضع‌گیری‌ و استواری‌ ماست‌‌. این‌ موضع ماست‌ که‌ برای‌ آن‌ ایثار می‌شود و موضع ما چیزی‌ نیست‌ که‌ ده‌ بار تغییر کند. موضع ما چیزی‌ نیست‌ که‌ در ارزان‌ترین‌ معاملات‌ فروخته‌ شود‌.

ما از شیخ‌ راغب‌ آموختیم‌ که‌ موضع‌گیری‌ مردان‌ باید بر پایه‌ شناخت‌ و عزم‌ و اراده‌ باشد و ثبات‌ داشته‌ باشد و ایمانی‌ که‌ منجر به‌ ایثارگری‌ برای‌ این‌ موضع‌گیری‌ شود‌. برای‌ این‌ موضعگیری‌ است‌ که‌ ما مردم‌ را به‌ ایثار برای‌ ان‌ فرا می‌خوانیم‌ و خودمان‌ هم‌ با آنها همراهیم‌‌.

ما از مردم‌ نمی‌خواهیم‌ که‌ خود را قربانی‌ کنند و سپس‌ به‌ نتیجه‌ کار آنها را به‌ ثمن‌ بخس‌ بفروشیم‌‌.

سید حسن‌ نصرالله‌ در ادامه‌ با اشاره‌ به‌ فلسطین‌ گفت‌: ما از این‌ دیدگاه‌ به‌ ملت‌ فلسطین‌ می‌نگریم‌، ‌ملتی‌ که‌ کاملاً محاصره‌ شده‌اند و مورد خفت‌ و خواری‌ قرار می‌گیرند و گرسنه‌ نگه‌ داشته‌ می‌شوند و به‌ آنها گفته‌ می‌شود که‌ اجازه‌ پرداخت‌ پول‌ به‌ شما وجود ندارد و نباید نان‌ بخورید و امنیت‌ نخواهید داشت،‌ مگر آنکه‌ اسرائیل‌ را به‌ رسمیت‌ بشناسید‌.

از ملت‌ فلسطین‌ می‌خواهند کسی‌ را که‌ سرزمین‌ و مقدساتش‌ را غصب‌ کرده‌ و مزارع‌ و شهرها و خانه‌هایشان‌ را در حیفا و یافا و شمال‌ و مرکز و جنوب‌ اشغال‌ کرده‌است‌، به‌ رسمیت‌ بشناسد‌.

به‌ این‌ ملت‌ گفته‌ می‌شود اگر این‌ اشغالگران‌ و غاصبان‌ و قاتلان‌ را به‌ رسمیت‌ نشناسید گرسنه‌ می‌ مانید و در محاصره‌ خواهید بود و بامرگ‌ دست‌ و پنجه‌ نرم‌ خواهید کرد و با فهرست‌های‌ تروریستی‌ و تحریک‌ جهان‌ و ناسزاگوئی‌ و سیلی‌ از اقدامات‌ خصمانه‌ روبرو خواهید بود.

نصرالله‌ افزود: شیخ‌ راغب‌ در جنوب‌ موضع اشکار وروشنی‌ داشت‌ و می‌ گفت‌ بکشید ما را و خانه‌ هایمان‌ را روی‌ سرمان‌ خراب‌ کنید و هرچه‌ می‌ خواهید بکنید و مزارع‌مان‌ را بسوزانید اما ما شما را به‌ رسمیت‌ نخواهیم‌ شناخت‌ و با شما دست‌ نخواهیم‌ داد که‌ به‌ معنای‌ به‌ رسمیت‌ شناختن‌ شما باشد‌.

این‌ یکی‌ از مظاهر ظلم‌ تاریخ‌ معاصر است‌ که‌ تنها گذاشته‌ شوی‌ و سند خانه‌ ای‌ که‌ مالک‌ آن‌ هستی‌ را به‌ کسی‌ که‌ با زور خانه‌ات‌ را اشغال‌ کرده‌است‌ واگذار کنی، ‌‌خانه‌ات‌ را و سرزمینت‌ را به‌ کسی‌ که‌ به‌ همسرت‌ تجاوز کرده‌است‌ و کودکانت‌ را سربریده‌ و به‌ قتل‌ رسانده‌است‌ واگذار کنی‌ و در برابر چشم‌ جهانیان‌ او را به‌ رسمیت‌ بشناسی.

آیا توهین‌ و ظلم‌ و اهانت‌ و خفتی‌ بیش‌ از این‌ وجود دارد. ‌شاید در سطحی‌ پائین‌تر ملتی‌ برای‌ آزادسازی‌ سرزمینش‌ اقدامی‌ نکند و منتظر گذر زمان‌ شود و شاید سلاح‌ به‌دست‌ نگیرد و مبارزه‌ نکند و شاید سکوت‌ کند، اما آنها به‌ این‌ رضایت‌ نمی‌دهند. آنها می‌خواهند این‌ ملت کسانی‌ را به‌ رسمیت‌ شناسد که‌ حقوق‌ آنها را غصب‌ کرده‌است‌.

سید حسن‌ نصرالله‌ دبیرکل‌ حزب‌الله‌، در ادامه‌ این‌ سخنرانی‌ که‌ از شبکه‌ العالم‌ و المنار به‌طور کامل‌ پخش‌ شد، افزود: ‌شیخ‌ راغب‌ حرب‌ به‌ ما درس‌هایی‌ آموخت‌ که‌ منحصر به‌ ما لبنانی‌ها نمی‌شود بلکه‌ شامل‌ همه‌ امت‌ است‌‌.

اگر سکوتی‌ کرده‌ایم‌ و اگر گاهی‌ اوضاع‌مان‌ در گذشته‌ خوب‌ نبوده‌است‌، یعنی‌ اگر سکوت‌ کرده‌ایم‌ و آرام‌ بوده‌ایم، هرگز این‌ رژیم‌ را به‌ رسمیت‌ نشناخته‌ایم‌ و به‌ رسمیت‌ نمی‌شناسیم‌‌. ما از حقوق‌ و سرزمین‌ و حاکمیت‌ و اسرا و مقدسات‌مان‌ نخواهیم‌ گذشت‌‌.

امروز مسجدالاقصی‌ در خطر است‌ حفاریها در اطراف‌ ان‌ ممکن‌ است‌ موجب‌ سست‌ شدن‌ پی‌ این‌ مکان‌ مقدس‌ برای‌ همه‌ شود اما ببینید در جهان‌ چه‌ می‌گذرد‌.

نصرالله‌ افزود: مسجدالاقصی‌ در خطر است‌ اما کمیته‌ چهارجانبه‌ نشست‌ تشکیل‌ می‌دهد و اعلام‌ می‌کند با دولت‌ وحدت‌ ملی‌ فلسطین‌ همکاری‌ نخواهیم‌ کرد و اگر اسرائیل‌ را به‌ رسمیت‌ نشناسد، آن را به‌ رسمیت‌ نخواهیم‌ شناخت‌ و این‌ درحالی‌است‌ که‌ مقدسات‌ امت‌ و مقدسات‌ مسلمین‌ در خطر است‌‌.

نصرالله‌ در ادامه‌ این‌ سخنرانی‌ ضمن‌ تاکید مجدد بر اهمیت‌ به‌ یاد داشتن‌ یاد و خاطره‌ شهید سید عباس‌ موسوی‌ و شیخ‌ راغب‌ حرب‌ افزود: در خصوص‌ مسئله‌ مقاومت‌ و سلاح‌ مقاومت‌ کاملاً مشخص‌ است‌ که‌ طرف‌ مقابل‌ تصمیم‌ دارد جنگ‌ را به‌ این‌ کشور بازگرداند‌. کاملاً روشن‌ است‌ ما هرچه‌ تلاش‌ خیر انجام‌ دادیم‌ و کشورهای‌ عربی‌ و اسلامی‌ و دیگر کشورها انجام‌ داده‌اند تا مواضع نزدیک‌ شود و در لبنان‌ سازش‌ به‌وجود آید و به‌ مسائل‌ دیگر بپردازیم‌ ولی‌ اوضاع‌ پیچیده‌تر شده‌است‌‌.

نصرالله‌ گفت‌: عده‌ای‌ وقتی‌ نشانه‌هایی‌ از حل‌ مشکلات‌ را می‌بینند به‌ طرح‌ مسائلی‌ جدید می‌پردازند که‌ به‌ خوبی‌ می‌دانند طرح‌ این‌ مسائل‌ اوضاع‌ را پیچیده‌ و دستیابی‌ به‌ راه‌ حل‌ را دشوار می‌سازد‌.

وی‌ افزود: می‌خواهم‌ به‌ مطلبی‌ که‌ اخیراً درخصوص‌ سلاح‌ مقاومت‌ در اذهان‌ به اشتباه‌ شکل‌ گرفته‌است‌ اشاره‌ کنم‌‌. ما نگفته‌ایم‌ که‌ ما سلاح‌ نداریم‌، ‌طرف‌ مقابل‌ ما می‌گوید سلاح‌ ندارد اما انباری‌ از تسلیحات‌ دارد و خود توزیع‌کننده‌ آن است.

‌ ما به‌ جهان‌ دروغ‌ نمی‌گوییم‌، ما می‌گوییم‌ که‌ سلاح‌ داریم‌ و آیا شما سلاح‌ نمی‌خواهید‌ ما انواع‌ سلاح‌ها را در اختیار داریم‌ و اسرائیلی‌ها و غیر اسرائیلی‌ها نیز این‌ مطلب‌ را می‌دانند و در جنگی‌ که‌ گذشت‌ ما با شمشیرهای‌ چوبین‌ نجنگیدیم‌.

ما با موشک‌ و توپ‌ جنگیدیم‌‌ ما سلاح‌ داریم‌ و این‌ مطلب‌ را نیز پنهان‌ نمی‌سازیم‌ و اعلام‌ می‌کنیم‌ که‌ بیش‌ از گذشته‌ و برای‌ خطرات‌ جدی‌ تر آماده‌ایم‌ و اعلام‌ می‌کنیم‌ که‌ تسلیحات‌ خود را به‌ جبهه‌ منتقل‌ می‌کنیم‌ اما در اینکه‌ این‌ کار را محرمانه‌ صورت‌ می‌ دهیم‌ تردیدی‌ نیست‌. ما این‌ کار را علنی‌ انجام‌ نمی‌دهیم‌ ‌چطور می‌پرسند چرا مقاومت‌ سلاحش‌ را زیر خاک‌ پنهان‌ کرده‌است‌‌‌.

وی‌ ضمن‌ اشاره‌ به‌ اینکه‌ از سیاستمداران‌ مایوس‌ شده‌است،‌ خطاب‌ به‌ مردم‌ و افکار عمومی‌ گفت‌: مهم‌ترین‌ عنصر مقاومت‌ عملکرد مخفیانه‌ و محرمانه‌ آن‌ است‌ اسرائیلی‌ها نمی‌دانند انبارهای‌ ما کجاست‌. آنها نمی‌دانند پایگاه‌های‌ ما کجاست‌. آنها در جنگ‌ تابستان‌ دائما ما را بمباران‌ کردند و فقط طی‌ یک‌ روز هزار نقطه‌ را هدف‌ قرار دادند و تصور می‌کردند همه‌ پایگاه‌ها و انبارهای‌ ما را ویران‌ کرده‌اند، اما متوجه‌ شدند که‌ اشتباه‌ کرده‌اند.

بنابراین‌ قدرت‌ مقاومت‌ در حفظ عملکرد محرمانه‌ و سری‌ آن‌ است‌ و این‌ امری‌است‌ که‌ شامل‌ تسلیحات‌ و نیروها و انبارها و برنامه‌ ها و پایگاه‌ها و طرح‌ها و اهداف‌ و همه‌ چیز می‌شود‌.

وی‌ افزود: ما حتی‌ اگر در کشور امنیت‌ داشته‌باشیم‌ کما اینکه‌ درگذشته‌ چنین‌ وضعی‌ داشته‌ایم‌ سلاحمان‌ را آشکار نمی‌کنیم‌‌. ما سلاح‌مان‌ را مخفی‌ کرده‌ایم‌ زیرا نمی‌خواهیم‌ دشمنانمان‌ از ان‌ اطلاع‌ یابند و علت‌ ان‌ بسیار ساده‌ است‌ زیرا اگر کامیون‌های‌ حمل‌ سلاح‌ آشکار شوند، نیروهای‌ ما‌نیز شناخته‌ خواهند شد و انبارها و پایگاه‌ها و مراکز فعالیت‌ و
همه‌ انچه‌ به‌ ما مربوط است‌ فاش‌ خواهد شد‌.

نصرالله‌ گفت‌: ما سلاحمان‌ را درخفا نگه‌ می‌داریم‌ و حق‌ ماست‌‌این‌ حق‌ مقاومت‌ است‌ که‌ سلاح‌ داشته‌ باشد و با ان‌ از سرزمین‌ و وطن‌ دفاع‌ کند. ‌ما از این‌ که‌ سلاح‌ داریم‌ شرمسار نیستیم‌ و نیاز نداریم‌ در این‌ مسئله‌ از خود دفاع‌ کنیم‌، چون‌ این‌ حق‌ ماست‌‌این‌ حقی‌ است‌ که‌ ما از مذهب‌ و قوانین‌ مدون‌ و ادیان‌ آسمانی‌ و سیرت‌ عقلا و جوامع بشری‌ در طول‌ تاریخ‌ کسب‌ کرده‌ایم‌. ‌

نصرالله‌ گفت‌: من‌ از کسی‌ که‌ از اسرائیل‌ سلاح‌ وارد می‌کند، اجازه‌ نمی‌گیرم ‌من‌ از کسی‌ که‌ در زمان‌ اشغالگری‌ اسرائیل‌ و تحت‌ نظارت‌ این‌ رژیم‌ سلاح‌ بدست‌ می‌گرفت‌ و کسی‌ که‌ به‌ سوی‌ اسرائیل‌ تیر اندازی‌ نمی‌ کند کسب‌ اجازه‌ نمی‌ کنم. ‌‌این‌ حق‌ ماست‌ و اگر سلاحمان‌ را زیر خاک‌ در کامیون‌ پنهان‌ می‌کنیم،‌ برای‌ این‌است‌ که‌ شما آزرده‌ خاطر نشوید‌.

نصرالله‌ گفت‌: مقاومت‌ حزب‌الله‌ درخصوص‌ کامیون‌ توقیف‌شده‌ حامل‌ مهمات‌ و موشک‌های‌ کاتیوشا بوده‌است‌‌.

وی‌ گفت‌: اینکه‌ چگونه‌ این‌ کامیون‌ را با انفجارها در شمال‌ لبنان‌ ارتباط داده‌اند نمی‌دانم‌ و موضوع‌ گیج‌کننده‌ای‌است‌. آنها دائم‌ سوءاستفاده‌ و سوءبرداشت‌ می‌کنند وگرنه‌ کامیون‌ حامل‌ کاتیوشا چه‌ ربطی‌ به‌ هدف‌ قرار دادن‌ عده‌ای‌ غیرنظامی‌ در اقدامی‌ تروریستی‌
دارد‌.

نصرالله‌ گفت‌: تسلیحاتی‌ که‌ توقیف‌ شده‌اند غصب‌شده‌ به‌حساب‌ می‌آیند و حتی‌ اگر
به‌ جنوب‌ منتقل‌ شوند نیز غصبی‌ بشمار می‌آیند. ‌برخی‌ می‌گویند این‌ سلاح‌ها را به‌ ارتش‌ لبنان‌ بدهید و من‌ و برادرانم‌ می‌ گوییم‌ حاضریم‌ چندین‌ برابر این‌ تسلیحات‌ را داوطلبانه‌ به‌ ارتش‌ لبنان‌ بدهیم‌ اما به‌ کسی‌ اجازه‌ نخواهیم‌ داد حتی‌ یک‌ گلوله‌ را از ما غصب‌ کند.

‌در جنوب‌ میان‌ ما و ارتش‌ تفاوت‌ وجود ندارد در درگیری‌ اخیر در مارون‌ الراس‌ مجاهدان‌ مقاومت‌ برای‌ پشتیبانی‌ از نیروهای‌ ارتش‌ لبنان‌ در صورت‌ وقوع‌ درگیری‌ در اماده‌ باش‌ بودند‌
مقاومت‌ در جنوب‌ باری‌ بر دوش‌ ارتش‌ نیست‌ بلکه‌ پشتیبان‌ ان‌ است‌‌نه‌ تنها سلاح‌ و موشکها و انبارها، بلکه‌ نیروها و مبارزان‌ و جان‌های‌ ما دوشادوش‌ ارتش‌ لبنان‌ برای‌ دفاع‌ از لبنان‌ است‌‌ ما میان‌ سربازان‌ و افسران‌ ارتش‌ لبنان‌ با نیروهای‌ مقاوت‌ تفاوتی‌ قائل‌ نیستیم‌ و در جنگ، سلاح‌ ما سلاح‌ آنها و سلاح‌ آنها سلاح‌ ماست‌ و درگذشته‌ چنین‌ بوده‌ است‌ و در اینده‌ نیز چنین‌ خواهد بود‌.

نصرالله‌ افزود: اقدام‌ انها به‌ توقیف‌ اسلحه‌ مقاومت‌ فاش‌ کننده‌ سیاست‌ انهاست‌ و این‌ تاکیدی‌ بران‌ چیزیست‌ که‌ من‌ در زمان‌ جنگ‌ گفتم‌.‌ آنها حتی‌ در جنگ‌ نیز اسلحه‌ ما را توقیف‌ کردند و هنوز هم‌ تسلیحاتی‌ که‌ در زمان‌ جنگ‌ توقیف‌ کرده‌ بودند ازاد نشده‌ است‌ و این‌ دولت‌ مقاومت‌ است‌ دولت‌ مقاومتی‌ که‌ اسلحه‌ مقاومت‌ را در زمان‌ شدید ترین‌ روزهای‌ جنگ‌ توقیف‌ کرد‌.

وی‌ در بخش‌ دیگری‌ در اشاره‌ به‌ عملکرد نیروهای‌ یونیفیل‌ گفت:‌‌ پیشگویان‌ جدید که‌ ترورها و انفجارها را پیش‌ بینی‌ می‌ کنند -و سبحان‌ الله‌- که‌ پیش‌بینی‌هایشان‌ هم‌ دائما درست‌ از اب‌ در می‌ اید بیش‌ از دوماه‌ است‌ که‌ پیش‌بینی‌ می‌کنند به‌ زودی‌ عملیاتی‌ علیه‌ نیروهای‌ یونیفیل‌ در جنوب‌ لبنان‌ صورت‌ خواهد گرفت‌ ‌اگر انها خود می‌ خواهند علیه‌ نیروهای‌ یونیفیل‌ عملیات‌ انجام‌ دهند یا انکه‌ از خارج‌ نیروهایی‌ برای‌ عملیات‌ بیاورند به‌ خودشان‌ مربوط است‌
زیرا مصمم‌ هستند که‌ پیش‌بینی‌شان‌ درست‌ از اب‌ درآید‌.

نصرالله‌ در بخش‌ دیگری‌ افزود: طرف‌ اسرائیلی‌ انها را از طرف‌ مقابل‌ تحریک‌ می‌کند. ‌روزنامه‌ اسرائیلی‌ یدیعوت‌ احرونوت‌ دیروز اعلام‌ کرد نیروهای‌ فرانسوی‌ تابع یونیفیل‌ با استفاده‌ از هواپیماهای‌ شناسائی‌ طی‌ دو روز گذشته‌ پروازهای‌ پرحجمی‌ را در جنوب‌ لبنان‌ انجام‌ داده‌ است‌.

آنها می‌ دانند که‌ این‌ خبر تحریک‌ امیز است‌ اما یونیفل‌ هواپیمای‌ شناسائی‌ در جنوب‌ لبنان‌ در اختیار ندارد که‌ بخواهد جاسوسی‌ کند‌ما این‌ مطلب‌ را به‌ بسیاری‌ از کشورهای‌ شرکت‌ کننده‌ در یونیفیل‌ اعلام‌ کرده‌ ایم‌ و انها قاطعانه‌ این‌ خبر را تکذیب‌ کردند و سخنگوی‌ رسمی‌ یونیفیل‌ نیز امروز رسما این‌ خبر را تکذیب‌ کرد اما صریحا می‌ گویم‌ که‌ عده‌ ای‌ سعی‌ دارند میان‌ مقاومت‌ و یونیفیل‌ اختلاف‌ ایجاد کنند. ‌عده‌ ای‌ نیز سعی‌ می‌ کنند میان‌ مقاومت‌ و ارتش‌ بحران‌ سازی‌ کنند‌

نصرالله‌ در بخش‌ دیگری‌ گفت:‌ نیروهای‌ یونیفیل‌ با وجود مخالفت‌ ما به‌ جنوب‌ لبنان‌ نیامده‌ اند بلکه‌ قبل‌ از ورود کشورهای‌ مربوطه‌ با ما و برادرانمان‌ در جنبش‌ امل‌ و حکومت‌ لبنان‌ تماسهایی‌ داشتند و ما با درخواست‌ انها موافقت‌ کردیم‌ و این‌ اقدام‌ به‌ شورای‌ امنیت‌ ربطی‌ ندارد انها از ما تعهد گرفتند و به‌ ما گفتند که‌ این‌ نیروها برای‌ حفاظت‌ از خاک‌ و ناموس‌ ما می‌ ایند و ما مخالفت‌ نکردیم‌ اما ملاحظاتی‌ داشتیم‌ و البته‌ به‌ تعهدمان‌ نیز عمل‌ می‌
کنیم‌‌ما به‌ نیروهای‌ یونیفیل‌ تعرضی‌ نکرده‌ ایم‌ و اگر ملاحظاتی‌ داریم‌ انرا از طریق‌ تماسهای‌ مستقیم‌ و غیر مستقیم‌ مطرح‌ می‌ کنیم‌ و با همکاری‌ و پاسخ‌ مثبت‌ این‌ کشورها روبرو هستیم‌‌.

البته‌ ممکن‌ است‌ یک‌ سرباز یا افسری‌ از جانب‌ اسرائیل‌ اجیر شود و ما موضوع‌ را به‌ کشور مربوطه‌ اعلام‌ می‌ کنیم‌ و انهامشکل‌ را حل‌ می‌ کنند‌.

نصرالله‌ در ادامه‌ گفت‌ بنابراین‌ هر اقدام‌ تحریک‌ امیزی‌ که‌ صورت‌ می‌ گیرد باید بررسی‌ شود و اطمینان‌ حاصل‌ شود و مسائل‌ از طریق‌ سیاسی‌ و دیپلماتیک‌ حل‌ و فصل‌ شود و مصلحت‌ لبنان‌ و جنوب‌ و مقاومت‌ در این‌ نیست‌ که‌ در روابط یونیفیل‌ و مقاومت‌ و ساکنان‌ منطقه‌ مشکلی‌ پدید اید اما اگر کسی‌ از داخل‌ بخواهد فتنه‌ انگیزی‌ کند و یونیفیل‌ را هدف‌ قرار دهد متهم‌ کردن‌ کار ساده‌ ای‌ است‌ و خدا باید بین‌ ما حکم‌ کند اما موضع حقیقی‌ ما اینست‌ که‌ گفتم‌‌.

کد خبر 15907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز