سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت: سال آینده امکان پخش آنلاین مراسم خاکسپاری افراد متوفی مهیا خواهد شد.

آرمستان

طی چند روز اخیر تعدادی از خبرگزاری‌ها اخباری مرتبط با ایجاد امکانات جدید تکنولوژیک در قبرستان‌های آمریکا انتشار داده بودند. در یکی از این خبرها به این نکته اشاره شده بود که مدیران مراسم تشییع جنازه در آمریکا از نخستین دستگاهiGrave رونمایی کرده‌اند که به بستگان فرد مرحوم در پیگیری ماهواره‌ای وی در یک قبرستان کمک می‌کند. تمامی افرادی که در گورستان1.5هکتاری Preserve در ایالت ایندیانا به خاک سپرده می‌شوند، به یک دیسک فرستنده جی‌پی‌اس در مرکز تابوت خود یا درون قبر مجهز خواهند شد. این فناوری به این منظور طراحی شده‌ که بازماندگان بتوانند محل دقیق دفن مردگان خود را که نشانه آنها از بین رفته، پیدا کنند. انتشار این خبر سبب شد که جزئیات پیشرفت‌های تکنولوژیک در آرامستان‌های کشورمان را نیز مورد پیگیری قرار دهیم.

از سال ها پیش شهرداری تهران نیز امکان جست وجوی اموات را از طریق سایت tehran.ir فراهم کرده است ،همچنین در این رابطه خبر نگار همشهری گفت‌وگویی را با مجتبی کاظمی مدیرعامل سازمان‌ آرامستان‌های شهر اصفهان انجام داده و نظر وی را در زمینه پیشرفت‌های انجام گرفته در زمینه الکترونیک در قبرستان‌های اصفهان جویا شده‌است.

  • سال گذشته در نمایشگاه‌انتشارات روابط عمومی‌ها مطلع شدیم که سازمان آرامستان‌های اصفهان گام‌های مهمی در زمینه اقدامات الکترونیک برداشته و توانسته است در این زمینه مقام نخست را کسب کند، در مورد این اقدامات توضیح دهید.

سایت آرامستان‌های اصفهان زیرمجموعه سایت شهرداری این شهر موسوم به Isfahan.ir است. ما در گذشته در زمینه الکترونیک یکسری اقدامات انجام داده‌ایم که یکی از این اقدامات ثبت زندگینامه متوفیانی بوده که خانواده آنها درخواست کرده بودند زندگینامه این افراد پس از مرگ در سایت ثبت شود. یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده ایجاد بخش جست‌وجوی متوفیات در سایت است که بر مبنای این امکان فرد پیش از ورود به آرامستان‌ها قادر خواهد بود در قسمت جست‌وجو مشخصات فرد متوفی مورد نظر خود را وارد کند و نشانی قبر به‌صورت قطعه، بلوک و ردیف در اختیار کاربر متقاضی قرار می‌گیرد.

  • آیا نقشه آرامستان در سایت موجود است؟

بله، افراد می‌توانند نقشه دسترسی به محل دفن متوفی مورد نظر را روی سایت ملاحظه کنند.

  • آیا این امکانات الکترونیک برای کلیه آرامستان‌های استان اصفهان ایجاد شده است؟

این امکانات در حال حاضر برای آرامستان باغ رضوان درنظر گرفته شده است و برای بقیه آرامستان‌های شهر اصفهان نیز درصدد هستیم این امکانات را ایجاد کنیم.

  • آیا برای تخت فولاد هم اجرای چنین امکاناتی را درنظر دارید؟

بحث تخت فولاد فرق می‌کند؛ این آرامستان تاریخی هم زیرمجموعه شهرداری اصفهان است اما اقدامات در آنجا به‌صورت مجزا و منفک از سایر آرامستان‌های اصفهان انجام می‌گیرد.

  • شنیده‌ام قرار است لینکی با موضوع خدمات مجالس ایجاد کنید؟ این خدمات الکترونیک به چه صورت خواهد بود؟

خدمات مجالس و پیش فروش قبر قرار است به‌صورت اینترنتی انجام گیرد. لینک خدمات مجالس را قرار است به‌منظور کاهش حضور مردمی که جهت ثبت نام مراسم ختم، هفتم، چهلم و سال به سازمان آرامستان‌ها مراجعه می‌کنند، ایجاد کنیم. قرار است بحث روز مجالس و درخواست برای میز و صندلی مراسم از ابتدای سال آینده به‌صورت الکترونیک انجام گیرد. پیش فروش قبور نیز در حال حاضر به‌صورت حضوری انجام می‌گیرد که برای سال آینده هم در دستور کار قرار گرفته است که پیش فروش قبور نیز به‌صورت اینترنتی انجام گیرد.

  • درباره زیارت مجازی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

در بحث زیارت مجازی ما در حال انجام اقداماتی به‌صورت پایلوت هستیم. قرار است امکان زیارت مجازی برای قطعه نام آوران را برای نخستین بار به‌صورت پایلوت اجرا کنیم.

  • یعنی به‌صورت سه‌بعدی؟

بله، این امکان به‌صورت سه بعدی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. برای سال آینده نیز فاز نخست امکانات زیارت مجازی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.شنیده شده که قرار است در برخی از آرامستان‌ها ی کشور دوربین نصب شود تا بتوان امکان پخش آنلاین مراسم خاکسپاری را برای نزدیکان فرد متوفی در شهرهای دیگر یا سایر کشورها مهیا کرد.بله، این امکان را در آرامستان باغ رضوان در دست اجرا داریم، اما به‌دلیل آنکه در بخش‌هایی از آرامستان درختان مرتفعی وجود دارد و همین امر امکان تصویربرداری را محدود کرده است، تا‌کنون نتوانسته‌ایم در تمامی قطعات و بلوک‌ها دوربین نصب کنیم، اما برای سال آینده تلاش داریم این امکان را نیز به‌طور کامل ایجاد کنیم.

کد خبر 158956
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز