گروه اجتماعی- مینا شهنی: قانون‌هایی که تصویب می‌شود گاهی رنگ و لعاب و اسم و رسم خوشایندی دارند؛ قانون‌هایی که حمایت از همه مردم را وظیفه دولت تعریف کرده‌اند، اما مهم‌ترین مشکل این قوانین نداشتن تضمین‌های اجرایی است.

 سیدجواد زمانی

هر گاه نمایندگان مجلس و به ویژه اعضای کمیسیون‌ها نتوانند نقش نظارتی‌شان را به‌خوبی و با قدرت و قوت اجرا کنند نمی‌توان به قوانین خوش آب و رنگ دل بست، انگار که آب نباتی از پشت ویترین به کودکی لبخند بزند. سیدجواد زمانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس مهم‌ترین کار کمیسیون اجتماعی را تصویب قانون بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار می‌داند و معتقد است اجرای این قانون مشکل بیکاری را در کشور حل می‌کند، ‌هر چند از تضمین اجرایی محکمی در این زمینه حرف نمی‌زند. با او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

  • مهم‌ترین فعالیت کمیسیون اجتماعی در سال 90 چه بوده‌است؟

به‌نظر من طرح حمایت از بیکاران جویای کار مهم‌ترین فعالیت کمیسیون اجتماعی در سال90 است، البته این طرح را باید یکی از مهم‌ترین طرح‌های مجلس هشتم به حساب آورد چرا که در این طرح هم بیمه بیکاری گنجانده شده و هم حمایت از افراد بیکار جویای کار مورد توجه قرار گرفته است.

  • فکر می‌کنید مورد تأیید شورای نگهبان قرار بگیرد؟

تا الان که صحبتی نشده و اگر هم به جاهایی ایراد بگیرند، این ایراد‌ها قابل رفع هستند. مهم این است که کلیاتش تصویب شده و اغلب ماده‌هایش هم تصویب شد حالا اگر جایی هم مورد ایراد واقع بشود قابل اصلاح است. مهم این است که اصل موضوع که خود این طرح است به تصویب رسید.


  • این طرح مسئولیت زیادی برای دولت دارد، آیا دولت آن را اجرا خواهد کرد؟

خب دولت وقتی دولت می‌شود باید مسئولیت زیادی را بپذیرد دولت یا باید برای افراد بیکار شغل ایجاد کند یا فعلا آنها را تحت حمایت قرار بدهد تا بعدا بتواند برای این افراد شغل ایجاد کند. دولت بر این مدعاست که امسال2.5 میلیون شغل ایجاد می‌کند و سال آینده هم به همین تعداد شغل ایجاد خواهد کرد به این ترتیب ما در پایان سال91 دیگر فرد بیکاری نخواهیم داشت. پس اگر بیکار نداشته باشیم باری هم برای دولت نیست و اگر فرد بیکار داشته باشیم باید یک فکری برایشان کرد چون اولویت مملکت ما ایجاد شغل است.

  • مصوب شده به اناث بالای 18 سال ماهانه یک مبلغی پرداخت بشود، اگر کسی تحت پوشش نهادهای حمایتی باشد می‌تواند از این مقرری استفاده کند؟

افرادی که تحت پوشش هستند حقوق زیادی دریافت نمی‌کنند این قانون شامل حال تمامی کسانی می‌شود که جویای کار هستند و در این زمینه موفق نشده‌اند، بنابراین تداخلی در این میان به وجود نمی‌آید و دریافت مستمری بیکاری دولت تداخلی با حمایت‌هایی که از سوی نهادهای حمایتی برای افراد تدارک دیده شده نخواهد داشت.

  • برخی قوانین از سوی دولت اجرا نمی‌شوند، اگر این قانون هم به سرنوشت عدم اجرا از سوی دولت دچار شود مجلس چه عکس‌العملی نشان می‌دهد؟

بله من هم اعتقاد دارم که برخی قوانین از سوی دولت اجرا نشده است ولی اخیرا هم یک طرح یک‌فوریتی در مجلس مطرح و تصویب شد که موضوع این طرح قسمت دوم اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بود و بند اولش این بود که اگر قرار است دولت بر این مبلغ کنونی 44هزار و 500تومانی یارانه‌ها اضافه کند به جای اینکه پول به یارانه‌ها اضافه شود محل مصرف آن مشخص شود یکی از این محل‌ها تأمین بودجه برای بیکاران جویای کار بود که این خودش یک پشتوانه برای طرح حمایت از بیکاران متقاضی کار بود.

کد خبر 159364
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز