همشهری آنلاین: سردار مومنی با اعلام کاهش 14 درصدی تلفات رانندگی در کشوراز تغییر نوع گواهینمامه‌ها خبر داد.

به گزارش  مهر، سردار اسکندر مومنی در نشست خبری با اشاره به کاهش 14.3 درصدی کشته‌های حوادث رانندگی، گفت: در 9 ماهه اول امسال یک میلیون و 340 هزار خودرو جدید به همراه 789 هزار موتورسیکلت وارد ناوگان حمل و نقل کشور شد. این در حالیست که 841 هزار نفر نیز گواهینامه جدید دریافت کردند. البته در این مدت 181 هزار خودرو فرسوده اسقاط شد که این آمار نسبت به سال گذشته کاهش 10 درصدی را نشان می‌دهد.

 کاهش 14.3 درصدی تلفات رانندگی

 وی ادامه داد: در این مدت 2 هزار و 739 نفر در حوادث رانندگی کمتر کشده‌اند که این آمار کاهش 14.3 درصدی تلفات رانندگی را نشان می‌دهد. همچنین در تصادفات رانندگی این مدت 15 هزار و 613 نفر کمتر مجروح شدند که کاهش 6.2 درصدی را نشان می‌دهد. البته در این مدت میزان تصادفات نیز 85 هزار فقره کاهش یافته است.

 کاهش 8 درصدی واریز جریمه به خزانه

 وی با اعلام کاهش 8 درصدی واریز جرائم رانندگی به خزانه کشور در دیماه، گفت: با توجه به افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی در دیماه شاهد کاهش واریز جریمه به حساب خزانه بودیم. البته امیدواریم دیگر ریالی جریمه به خزانه واریز نشود.

 کاهش 15درصدی سرعت غیر مجاز

 سردار مومنی از کاهش 15 درصدی تخلف سرعت غیر مجاز خبر داد و تاکید کرد: از ابتدای دی ماه تا کنون تخلف حرکت با دنده عقب در بزرگراه 8 درصد، انجام حرکات آکروباتیک و خطرناک 19 درصد و عبور از چراغ قرمز 20 درصد کاهش یافته است.

 جلوگیری از ورود خسارت 10 هزار میلیارد تومانی با کاهش تصادفات رانندگی

 وی عنوان کرد: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده در سال 83، در رابطه با تاثیر تصادفات و وارد آمدن خسارت به کشور خوشبختانه با کاهش یافتن تصادفات رانندگی امسال 10 هزار میلیارد تومان کمتر خسارت به کشور وارد شد که بر این اساس سرانه هر ایرانی 120 هزار تومان شده است.

 افزایش شدت تصادفات

 سردار مومنی با اشاره به افزایش شدت تصادفات، گفت: سال گذشته به ازای هر یکصد تصادف 43 نفر کشته می‌شدند که این آمار امسال به 52 نفر افزایش یافته است. خوشبختانه در همه بخش‌ها برای کاهش تصادفات رشد داشته ایم اما متاسفانه شدت تصادفات افزایش چشم گیری داشت.

 کنترل شبانه روزی جاده‌های کشور در مرکز کنترل ترافیک

 رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه موضوع ترافیک و انضباط بخشی یک پدیده تک بعدی نیست افزود: همه مردم درگیر تصادفات هستند و اقدامات خوبی در این رابطه انجام شده است. امسال از آخرین فناوری هوشمند دنیا استفاده شده است و در مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک در تمامی ساعات شبانه روز جاده‌های کشور تحت نظارت است. در این مرکز تمام جاده‌های کشور به صورت آنلاین بررسی و متخلفان جریمه می‌شوند.

 اجرای طرح ویژه کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی

 وی با اشاره به افزایش تصادفات اتوبوس‌های مسافربری، گفت: در دوماهه آذر و دی بر اثر تصادفات اتوبوس‌ها 66 نفر کشته و 220 نفر نیز مجروح شدند به همین منظور طرح ویژه‌ای را برای کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی از 15 بهمن آغاز می‌کنیم تا ایمنی سفر افزایش یابد. همچنین علاوه بر بررسی صحنه تصادف زمینه‌های دیگر موثر در تصادفات از جمله نقش تعاونی‌ها، پایانه‌های حمل و نقل و ماموران پلیس راه بررسی می‌شود.

 تغییر گواهینامه‌ها

 مومنی با اعلام اینکه 6 نوع گواهینامه هم اکنون در کشور صادر می‌شود و افراد برای دریافت آن باید 6 نوع آزمون بدهند، افزود: گواهینامه‌های کشور از این پس به پایه 3، پایه 2 و پایه یک مخصوص خودروهای سبک، نیمه سنگین و سنگین تغییر می‌کند ضمن اینکه در آموزش و آزمون هنرجویان نیز شاهد سخت گیری و افزایش کنترل‌ها خواهیم بود.

 واریز 200 میلیارد تومان جریمه به خزانه همزمان با اجرای بخشش ویژه جرایم

 وی تاکید کرد: در نمرات منفی نیز اگر راننده‌ای به 30 امتیاز برسد 3 ماه، اگر برای بار دوم به 25 امتیاز برسد 6 ماه و در صورتیکه بار سوم 20 امتیاز منفی کسب کند یک سال از رانندگی محروم و گواهینامه آن باطل و پس از یک سال بار دیگر با انجام آزمون‌ها باید اقدام به دریافت گواهینامه کنند.

 رئیس پلیس راهور با انتقاد از پایین بودن ایمنی خودروها، تاکید کرد: ایمنی خودروها کمکی به کاهش تلفات نکرده و پیشرفتی در ایمنی خودروها نداشته‌ایم و متاسفانه افزایش شدت تصادفات به علت پایین بودن ایمنی خودروها است. متاسفانه خودرویی که استاندارد نیست مجور استاندارد و شماره گذاری می‌گیرد و قانون در این مورد دور زده می‌شود این در حالیست که هیچ مرکز داخلی نیز برای تست خودروها نداریم.

 ایجاد محدودیت برای برخی از خودروها

 سردار مومنی با اعلام اینکه پلیس نمی‌تواند جلوی تولید خودروها را بگیرد، تاکید کرد: ما نمی‌توانیم بر اساس قانون جلوی تولید را بگیریم اما می‌توانیم با ایجاد محدودیت‌ها از تردد خودروهای ناایمن جلوگیری کنیم. این در حالیست که ممکن است برخی از خودروها فقط در شهر امکان تردد داشته باشند.

کد خبر 158948
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز