گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به کاهش ایمنی خودروهای تولیدی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته از بررسی طرحی خبر داد که درصورت تصویب آن، تردد خودروهای ناایمن در جاده‌های کشور ممنوع می‌شود.

پلیس

سرهنگ محمدرضا مهماندار در حالی چنین گفت که در بازار بی‌رقابت داخلی، مردم چاره‌ای جز خرید خودرو‌های بی‌کیفیت ندارند و به‌نظر می‌رسد برای کاهش تلفات جاده‌ای باید از «تولید» خودروهای بی‌کیفیت جلوگیری به عمل‌آید؛ نه‌فقط از «تردد» این خودروها.

امسال بدتر از پارسال

سرهنگ مهماندار تاکید کرد: متأسفانه یکی از دلایل بالا بودن شدت تصادفات در کشور ما بحث ناایمن بودن برخی از خودروهای داخلی است. او ادامه داد: ایمنی خودروها در سال 90 نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است لذا وقتی امسال در حدود 200 هزار خودرو ناایمن وارد جاده‌ها می‌شود طبیعتا ایمنی تردد هم کاهش پیدا می‌کند.فرمانده پلیس‌راه کشور اما جان مردم را مهم‌تر از هرگونه آمار و بیلان دولتی دانست و گفت: هیچ گزینه‌ای اعم از اشتغال، افزایش تولید و ... در مورد تولید خودروهای ناایمن قابل قیاس با جان افرادی که بر اثر استفاده از آن کشته می‌شوند نیست.

تاکید مهماندار از آن روست که براساس آخرین گزارش پلیس راهور، هر روز 170 نفر در کشور کشته می‌شوند که 35 درصد این تعداد، جان خود را بر اثر حوادث رانندگی از دست می‌دهند. بر این اساس، در هر 24 دقیقه 3 نفر کشته می‌شوند که یکی از آنها مربوط به حوادث رانندگی است. این تعداد مرگ و میر در جاده‌های کشور، آماری است که معاون هماهنگ‌کننده پلیس راهور ناجا آن را اعلام کرده است.
این در حالی است که این آمار تنها کشته‌شدگان سر صحنه تصادف را شامل می‌شود و تعداد مجروحان تصادف‌های رانندگی که در بیمارستان یا در راه بیمارستان فوت می‌کنند در این آمار لحاظ نشده است. همچنین به‌کاربردن عبارت «مجروح» برای این گروه تعریف مبهمی از میزان فاجعه ایجاد می‌کند، زیرا همواره بخش زیادی از مجروحان جاده‌ای را افراد قطع نخاع و قطع عضو شده تشکیل می‌دهند.

خودروهای داخلی بیشتر خسارت می‌بینند

فرمانده پلیس‌راه کشور همچنین دیروز در سخنان خود تاکید کرد: در حال حاضر در کشور خودروهایی داریم که در مقایسه با خودروهای تولید خارج در درجه بسیار پایین‌تری از ایمنی قرار دارند.
فرمانده پلیس‌راه کشور با مقایسه یک خودروی ایمن و یک خودروی غیرایمن تولید داخل تاکید کرد: ممکن است در حادثه‌ای با شدت مشابه که برای یک خودروی ایمن و ناایمن رخ می‌دهد سرنشینان خودروی ایمن دچار جراحت شوند اما همین حادثه برای افراد حاضر در خودروی ناایمن خسارات جانی جبران‌ناپذیری تا حد مرگ به بار آورد.مهماندار با بیان اینکه باعث تأسف است که ایمنی خودروهای تولیدی در کشور تا این حد پایین آمده است گفت: در بحث ایمنی خودرو بسیار مشکل داریم چرا که انتظار ما این است که حداقل برای تمام سرنشینان خودرو کیسه هوا وجود داشته باشد.او تصریح کرد: قطعا وسایل نقلیه خارجی که به کشور وارد شده‌اند در بحث نقص وسیله کمترین نقص را به‌خود اختصاص می‌دهند اما خودروهای داخلی اینگونه نیستند و در بحث شدت حادثه طبیعتا خسارت بیشتری را متحمل می‌شوند.

صدمات غیرقابل جبران خودروهای ناایمن

فرمانده پلیس‌راه تاکید کرد: برای پلیس هیچ‌چیز مهم‌تر از حفظ جان راننده و سرنشینان خودرو نیست.به گفته مهماندار، پلیس در سال‌جاری تمام تلاش خود را در زمینه فرهنگسازی انجام داده است اما در بحث کاهش تصادفات شاخص‌های دیگری از قبیل ایمنی راه و خودروها وجود دارد.او با بیان اینکه خودروی فاقد کیسه هوا، ترمز ضد‌قفل و... در جاده‌های کشور به راحتی جان مسافران را به خطر می‌اندازند، تاکید کرد: خودروی ایمن درصورت بروز خطای انسانی تا حد قابل توجهی می‌تواند جان راننده و سرنشینان را نجات دهد اما خودروی ناایمن صدمات غیرقابل جبرانی را به افراد وارد می‌کند.مهماندار ادامه داد: در هیچ جای دنیا، هیچ کشور پیشرفته‌ای نمی‌تواند ادعا کند می‌تواند میزان خطای انسانی را به صفر برساند به همین دلیل است که تکنولوژی به خدمت انسان آمده تا اگر حادثه‌ای بر اثر خطای انسانی در رانندگی به وقوع پیوست بتواند جان سرنشینان و راننده را حفظ کند.

کد خبر 157686
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز