همشهری آنلاین: روزنامه لبنانی الاخبار از تلاش دستگاه جاسوسی آمریکا برای دسترسی به اطلاعات شخصی اساتید و دانش آموزان مدارس رسمی لبنان خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این روزنامه نوشت: آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده با تامین هزینه طرح my study برای پیش برد نظام تحصیلی در این کشور در راستای فعالیت‌های جاسوسی گام برمی‌دارد.

الاخبار اضافه کرد: در 20 دسامبر 2010 دولت سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، تفاهمنامه‌ای را با آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) امضا کرد که بر اساس آن آمریکا متعهد شد در طی 5 سال مبلغ 75 میلیون دلار برای بهبود مدارس رسمی و وضعیت معلمان (طرح my study) به لبنان اهدا کند.

به نوشته این روزنامه آنچه در این تفاهم نامه جلب توجه می‌کند حصری بودن حق انتخاب کارفرمای اجرایی طرح توسط طرف آمریکایی است.

الاخبار در ادامه نوشت: موسسه خدمات آموزشی- تربیتی آمریکا در خاورمیانه (AMIDEAST)، بنیاد تعاونی مسکن، جمعیت‌های خیریه ارتودکسی و موسسه رشد بشری وابسته به سعد حریری برای اجرای این طرح انتخاب شدند.

الاخبار ضمن اشاره به این نکته که نمایندگان وزارت آموزش و پرورش حتی در جلسات مقدماتی این دوره‌ها حضور پیدا نکردند افزد آنچه بیش از همه شک ناظران را نسبت به فعالیت این برنامه برانگیخته است پرسش‌های نامربوطی است که طی دوره از شرکت کنندگان پرسیده می شود.

الاخبار اضافه کرد، به گفته حاضرین در این جلسات آموزش دهندگان که غیر لبنانی بودند به صورت امنیتی و اطلاعاتی با معلمان لبنانی برخورد می‌کردند.

الاخبار خاطرنشان کرد، به علت این نوع برخوردهای امنیتی تعداد زیادی از اساتید شرکت کرده در این دوره ها آزمون ارزیابی برگزار شده را تحریم کردند.

این روزنامه ضمن اشاره به فعالیت‌های این موسسه برای دانش آموزان خاطرنشان کرد مجریان این طرح تمرکز اصلی خود را بر مدارس مناطق وابسته به حزب الله لبنان همانند ضاحیه جنوبی صرف می‌کنند.

این روزنامه در پایان به طرح این سوال پرداخت که آیا یک سازمان خارجی چنین حقی را دارد که به راحتی اطلاعات شخصی لبنانیان را در اختیار بگیرد و چه تضمینی وجود دارد که از آن در خدمت منافع سیاسی غیر تربیتی استفاده نشود؟

به نوشته الاخبار در یکی از مدارس دوربین‌های عکاسی دراختیار شماری از دانش آموزان قرار گرفته و از آنان خواسته شد از اماکن غیر طبیعی در اطراف اماکن اقامت درروستای خود عکسبرداری کنند.

پرسش‌های تفصیلی درباره خانواده و خویشاوندان دانش آموزان ومعلمان از دیگر مسائل شک برانگیز دراین طرح آمریکا است.

کد خبر 158868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز