دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت پرونده سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی، پرونده بیمه ایران، دست‌های پشت‌پرده در ملتهب کردن بازار ارز، سرانجام شکایت کمیسیون اصل 90 از رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد و رئیس دفتر رئیس جمهور، تأیید یا عدم تأیید خبر بازداشت یکی از معاونان وزارت صنایع و معادن،‌ پرونده بزرگ فساد مالی و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، مهمترین اظهارات محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در جدول زیر آمده است:

1

آخرین وضعیت در پرونده سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • هر سایتی که بر خلاف مقررات اقدام کنند بعد از چندین بار تذکر فیلتر می شوند. این سایت هم چندین بار تذکر گرفته بود که توسط کارگروه جرائم رایانه ای فیلتر شد. به مدیر سایت گفته شد که سایت را ثبت و موارد تخلفت را حذف کنند تا رفع فیلتر شود که این توضیحات به مدیر سایت که فرزند آقای هاشمی است داده شد.

2

وضعیت پرونده معروف به پرونده بیمه ایران

  • همان طور که قبلاً نیز گفته بودم این پرونده یکبار به دادگاه رفت و دادگاه در برخی از موارد نقص گرفت و پرونده مجدداً به دادستانی برگشت اما سرانجام ایرادات برطرف شد و پرونده به دادگاه فرستاده شده است. البته هنوز محاکمه متهمان پرونده آغاز نشده است و هنوز تعیین وقت نشده است اما مسئولان دادگاه در حال بررسی پرونده و مفاد قید شده در آن هستند.

3

دست‌های پشت‌پرده در ملتهب کردن بازار ارز

  • معمولاً دست‌های پشت پرده را همان دستگاه اطلاعاتی می‌شناسند و دستگاه قضایی از آن اطلاعی ندارد. اما به محض آنکه پرونده تکمیل شود و به دستگاه قضایی فرستاده شود دستگاه قضایی با آنها برخورد خواهد کرد.

4

سرانجام شکایت کمیسیون اصل 90 از رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد و رئیس دفتر رئیس جمهور

  • من بارها گفته‌ام که شکایت‌های مختلفی از جانب مجلس به دستگاه قضایی واصل شده است. اما به این نکته توجه داشته باشید که هر کدام از این شکایت‌های به یک بحث مجزا در دستگاه قضایی مربوط می‌شود مانند پرونده‌هایی که به دیوان اداری می‌رود یا به دادستانی ارسال می‌شود. هر کدام از این بخش‌های رسیدگی لازم را انجام می‌دهد و به محض رسیدن به نتیجه نهایی آن را اعلام می‌کند. در حال حاضر درباره این پرونده‌ها هنوز حکمی صادر نشده و تحقیقات ادامه دارد.

5

تأیید یا عدم تأیید خبر بازداشت یکی از معاونان وزارت صنایع و معادن

  • برخی از سایت‌ها به نقل از خودشان از جانب من خبری را تأیید یا تکذیب می‌کنند اما آن چیزی که به صورت کلی می‌توانم بگویم این است که چندین نفری که اتهام اخذ رشوه داشتند دستگیر شدند و به اتهامشان هم اعتراف کرده است.

6

محاسبه یک روز زندان انفرادی به جای 10 روز زندان عادی

  • بخش‌هایی از سؤال شما که آن را منتسب به قضات کرده بودید و همچنین گفته بودید رئیس دستگاه قضا این درخواست را کرده صحت ندارد. رهبر معظم انقلاب چندی قبل در دیدار با اعضای دستگاه قضا عنوان کردند که بهتر است حتی الامکان قضات فردی را به زندان انفرادی محکوم نکند زیرا زندان انفرادی شرایط سختی دارد و هر روز آن مانند 10 روزی عادی است. ایشان نسبت به دشواری زندان انفرادی تذکر داده بودند اما درباره اینکه حتماً این اتفاق بیفتد و زندان انفرادی هر روزش 10 روز زندانی عادی محاسبه شود صحت ندارد.

7

واکنش به ادعای کذب غرب مبنی بر سیاسی بودن حکم ملک پور (اتهام ملک پور دایر کردن سایت‌های مستهجن است)

  • غربی‌ها هیچگاه با مواجهه با چنین احکامی صحت و سقم مسئله را رعایت نکردند مثال این نکته این است که فردی در شیراز به اتهام آدم‌ربایی، تجاوز و قتل قرار بود حکمش اجرا شود در حالی که غربی‌ها او را فردی مسلمان و معتقد جلوه می‌دادند. ‌ در این مورد به خصوص هم این فرد حکمش سیاسی نیست بلکه اتهامش فساد فی‌الارض است و دادگاه پس از بررسی‌های چندین باره حکم وی را تأیید کرده و در نهایت حکمش به آن کیفیت اجرا می‌شود. غربی‌ها مطالب خلاف واقع و غلط زیاد می‌گویند اما توقع ما از صاحبان رسانه‌ها این است که حداقل خودشان با توجه به این موارد درست و غلط را تشخیص دهند.

8

روند رسیدگی به اتهامات خاوری مدیرعامل مستعفی بانک ملی و انتقال او به ایران

  • در این رابطه از طریق اینترپل اقداماتی صورت گرفته همچنین از طریق غیر رسمی به او پیغام داده ایم که منتظر اقدامات پلیس اینترپل هستیم. این محک خوبی برای مدعیان مبارزه با فساد است. این یک موضوع غیر سیاسی است و متهم به خاطر اتهام فساد مالی تحت تعقیب قرار گرفته است. برخی از افراد پس از دستگیری علیه خاوری اعترافاتی داشته اند: بهتر است او برای توضیح در این رابطه به ایران باز گردد تا مشخص شود چند درصد این اتهامات درست است.

9

علت بازداشت سه روزنامه نگار طی روزهای گذشته

  • در این زمینه در صورت نیاز دادستان تهران اطلاع رسانی می کند و برای اعلام اسامی و نوع اتهام مشکل قانونی وجود دارد.

10

وضعیت پرونده فساد مالی اخیر

 

  • متهمان و افراد دستگیر شده اعتراف کرده‌اند که وجوهی را گرفته‌اند و قاضی پرونده مشغول مطالعه آن است. تمام تلاش‌ها بر این است و امیدواریم که اگر مشکلی پیش نیاید و قاضی پرونده فساد مالی اخیر به یک نقص بزرگی دراین پرونده برخورد نکند، ان‌شاالله اولین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده در اواخر بهمن‌ماه برگزار شود. حدود 30 متهم با صدور کیفرخواست در دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی اخیر محاکمه می‌شوند. اگر به این پرونده خوب رسیدگی کنیم خیلی بهتر از این است که سریع رسیدگی شود اما به همه‌ ابعاد پرونده توجه نکنیم. پرونده فساد مالی اخیر از لحاظ حجم و تنوع فسادی که دارد و به لحاظ مسائل مرتبط با پرونده که قضایی هم نیست، اداره برخی کارخانجات و آسیب‌شناسی و رسیدگی به مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی که کم هم نیستند، دقت زیادی را برای رسیدگی می‌طلبد. از به جریان افتادن این پرونده چندین ماه می‌گذرد و اگر هم کسانی بگویند که به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم، باید گفت که حقیقتا اگر دنبال کنند و مجموعه ساعات کار و نظرات کار و نوع کارهایی که صورت گرفته را ملاحظه کنند، خواهند دید که پنج الی شش ماه زمان زیادی برای رسیدگی به این پرونده نخواهد بود. همه‌ دست‌اندرکاران به طور جد به این پرونده رسیدگی می‌کنند. بنده به عنوان ناظر پرونده از طرف رئیس قوه قضاییه تعیین شده‌ام و از روز اول همه‌ دست‌اندرکاران به طور جد دنبال قضیه بوده‌اند و از تمام توان خود استفاده کرده‌اند. 
    24 نفر از افراد مرتبط در این پرونده کیفرخواستشان صادر شده است و قاضی پرونده نیز تعیین شده و از هفته‌ گذشته در حال مطالعه‌ این پرونده هستند. علاوه بر این 24 نفر، پنج الی شش نفر دیگر نیز در طول هفته کیفرخواستشان صادر می‌شود و شاید به 30 نفر یا بیشتر هم برسد. تقریبا از چهار هفته گذشته تا الان، ابعاد جدیدی از این پرونده مشخص شده و اموال بیشتری شناسایی شده است و کارشناسی اموال غیر از چند شرکت بزرگ و تقریبا اموال غیرکارخانجات به اتمام رسیده است. در طول یک ماه چندین نفر در مسئولیت‌های مختلف در رابطه با پرونده فساد مالی اخیر دستگیر شده‌اند؛ البته مسئولیت بالایی ندارند ولی در مسئولیت‌های اجرایی بوده‌اند و به دریافت مبالغ قابل توجهی به صورت رشوه‌های میلیاردی اعتراف کرده‌اند. 

11

شکایت علی اکبر جوانفکر از قاضی صادر کننده حکم 

  • در این باره که او شکایتی را مطرح کرده است یا نه، اطلاعاتی ندارم.

12

شایعات درباره خانواده اژه‌ای -  جولان پسرش با ماشین در خیابان‌ها

  • چند شایعه این روزها علیه من به نوعی مطرح است. این به نظر من چیز جدیدی نیست. هر وقت که مسئولیتی مطرح می‌شود بلافاصله چنین چیزهایی عنوان می‌شود. اگر من در پرونده‌ اخیر ناظر نبودم چنین مسائلی هم مطرح نبود؛ لذا وقتی کسی می‌خواهد کاری کند یا خدمتی ارائه دهد معمولا این‌طور چیزها کم و بیش وجود دارد.  یک شایعه این بود که برادرزاده‌ من وکیل یکی از این پرونده‌ها شده است؛ در صورتی که من دو برادر بیشتر ندارم. چند وقت پیش یکی از برادرانم به رحمت خدا رفت و او دو فرزند بیشتر نداشت که یکی پیش‌دبستانی و دیگری هم اوایل دانشگاه است. برادر دیگر هم سه فرزند دارد که یکی پیش‌دبستانی، دیگری دبستانی و سومی هم دبیرستانی است و هنوز به دانشگاه نرفته و اصلا به حد وکالت نرسیده است.
  • در مورد ماشین و این چیزها هم مطلقا چنین چیزی نیست و من نشنیده‌ام که پسرم جایی مانور بدهد. شما اگر چیزی دیده یا شنیده‌اید، بگویید. شایعه‌ دیگری هم که البته من جایی ندیدم ولی یکی از خبرنگاران به من گفت این بود که گفتند من در خرید و فروش ارز دخالت دارم که من گفتم این یکی دیگر از آن موارد است.

 (منابع: مهر، فارس، ایسنا، خبرآنلاین)

کد خبر 158837
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز