شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

ترجمه -راحله فاضلی: تحلیل‌ها در مورد سیاست‌های داخلی کره‌شمالی بر حدس و گمان استوار است و اطلاعات چندانی در مورد آنچه داخل کره‌شمالی می‌گذرد در دست نیست.

کره شمالی

 از طرفی شکی نیست که تقلای کیم جونگ اون برای حفظ قدرت تحت‌تأثیر سیاست‌های خارجی کشورش است. بنابراین فعالیت‌های کره‌شمالی بیش از آنکه وابسته به سیاست‌های داخلی‌اش باشد به تحولات ساختاری نظام بین‌الملل بستگی دارد.

برای فهم بهتر کره‌شمالی باید موقعیت بین‌المللی آن را تحلیل کرد. روشن است که جمهوری خلق چین به‌عنوان پشتیبان اصلی شمالی‌ها در تعیین سیاست‌های داخلی آنها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. ناظران آمریکایی، در حالی حمایت چین از رژیم کیم را تحقیر می‌کنند که تمایل ذاتی نخبگان سیاست خارجی چین برای حفظ وضع موجود کره‌شمالی را ندیده می‌گیرند. از نظر چینی‌ها، حمایت از خاندان کیم به آنها کمک می‌کند که هم به حفظ امنیت و هم به تامین اقتصادی دست یابند. عدم‌تمایل چین به صرف‌نظرکردن از این دو هدف نباید ما را شگفت‌زده کند زیرا حفظ امنیت و تامین اقتصادی دو هدفی است که علیت وجودی حزب کمونیست چین به‌شمار می‌آید و با نام اخلاقیات و ایده‌آلیسم تحقق می‌یابد. حمایت چینی‌ها از رژیم حاکم برکره‌شمالی از 2منطق ناشی شده است:
1 - تزلزل و بی‌ثباتی در کره‌شمالی، هدف اولیه چین یعنی حفظ ثبات داخلی برای رسیدن به رشد اقتصادی را به چالش خواهد کشید. گرچه مقامات چینی از خشونت‌ها و شرارت‌های رژیم کیم آگاهند، خفقان و کنترل‌های سختگیرانه را به آنارشی و سقوط این خاندان ترجیح می‌دهند. بدون یک دولت کارآمد نزدیک به6میلیون شهروند تنگدست از موادغذایی کمی که مقامات کره‌شمالی در اختیارشان می‌گذارند محروم می‌شوند و با عبور از رودخانه یالو برای رهایی از بحران به سمت چین سرازیر خواهند شد.

2 - هرگونه تغییر در کره‌شمالی می‌تواند به مناقشه و درگیری ناخواسته میان قدرت‌های بزرگ جهان مانند ایالات متحده، چین، روسیه و ژاپن منجر شود؛ یعنی چیزی شبیه آنچه پیش از جنگ جهانی اول در منطقه بالکان رخ داد. آن‌طور که کارشناسان برآورد کرده‌اند درصورت سقوط سلسله کیم و شلیک سلاح هسته‌ای این کشور برای حفظ امنیت داخلی و ایمن‌سازی‌ برنامه هسته‌ای به بیش از 300هزار سرباز نیاز است. کره‌جنوبی، چین و ایالات متحده در چنین شرایطی برای ایمن‌سازی‌ توان هسته‌ای کره‌شمالی نگرانی‌های راهبردی مشترکی خواهند داشت. با توجه به مسائلی که ذکر شد طبیعی و منطقی است که چینی‌ها از کره‌شمالی و خاندان کیم حمایت کنند. کیم جونگ اون جوان می‌تواند از بسیاری جنبه‌ها نسبت به پدرش شریک کارآمدتری باشد. سن کم و ضعف او در حفظ قدرت داخلی ممکن است این رهبر جوان را به سمت پیداکردن پشتیبان‌های قدرتمند خارجی هدایت کند؛ درنتیجه چین می‌تواند از موقعیت حساس و آسیب‌پذیر او برای رسیدن به منافعش در منطقه استفاده کند.

س ان ان

کد خبر 158481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز