شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

مرگ «کیم جونگ ایل» رهبر کره‌شمالی همه چیز را تغییر داد. اکنون «کیم جونگ اون» جوان‌ترین پسر «کیم جونگ ایل» به‌عنوان «جانشین ارشد» پدرش به حساب می‌آید اما او آمادگی رهبری کشورش را ندارد و فقط از لحاظ ظاهری در نهایت جایگزین پدرش شده است.

کره شمالی

اکنون آمریکا باید انتظار داشته باشد که ارتش خلق کره نفوذ و قدرتش را بر کره‌شمالی افزایش دهد. حتی موضوعی که اهمیت زیادی دارد این است که ما باید شاهد وقوع اتفاقات غیرمترقبه در کره‌شمالی باشیم. همچنین، غرب باید از نزدیک با چین همکاری کند. در این صورت، هیچ تغییری به‌وجود نمی‌آید.

چین می‌خواهد گفت‌وگوهای گروه6 را هرچه زودتر آغاز کند و از کره‌شمالی بخواهد که از دنبال کردن برنامه‌های هسته‌ای‌اش دست بردارد. اما اکنون مشکل این است که با وجود اینکه تمام کشورهای عضو گروه 6 ازجمله، چین، آمریکا، کره‌جنوبی، ژاپن، روسیه و حتی کره‌شمالی در ماه‌های اخیر متعهد به انجام این گفت‌وگوها شدند، به‌دلیل مرگ «کیم جونگ ایل» نتایج پیشبرد فرایند مذاکرات رضایت بخش نیست.نحوه واکنش چین در برابر همسایه متخاصم و فقیرش بسیار پیچیده است.

درحالی‌که بسیاری از مقامات چین می‌خواهند در ساختار آینده کره‌شمالی نقش داشته باشند اما بعضی دیگر از این مقامات، در همسایه کوچکشان چیزی را مشاهده می‌کنند که به نظر آنها قابل تحسین است. مقاومت در برابر فشارهای خارجی در تاریخ چین به چشم می‌خورد. کره‌شمالی هم به‌نظر می‌رسد که تصمیم گرفته است در مقابل این فشارها ایستادگی کند.مقامات چین به این موضوع پی‌برده‌اند که کره‌شمالی نمی‌تواند با این وضعیت به بقای خود ادامه دهد. آنها به‌دنبال برقراری ارتباط با مقامات پیونگ‌یانگ هستند تا از آنها بخواهند بدون دست زدن به تغییرات سیاسی، اصلاحات اقتصادی را در کره‌شمالی اعمال کنند. اما اگر مرز بین دو کشور گشوده شود، درحالی‌که کره‌جنوبی روزبه‌روز پیشرفت می‌کند هیچ کسی در کره‌شمالی باقی نمی‌ماند تا به توسعه این کشور کمک کند. به خاطر همین است که راهکاری که مقامات چین برای انجام اصلاحات درنظر گرفته‌اند را نمی‌توان به کره‌شمالی اجبار کرد. کافی است به آوارگان کره‌شمالی نگاه کنید. آنها با وجود اینکه با خطرهای بسیار زیادی برای رسیدن به آزادی روبه‌رو هستند اما این خطرها را به جان می‌خرند و به کره‌جنوبی سفر می‌کنند.

در حقیقت اکنون با توجه به فضای سیاسی‌ای که در آمریکا حاکم است، برای نیروهای ایالات متحده دشوار خواهد بود که با پیش‌فرض دستیابی به اتحاد کره در آن شبه‌جزیره مستقر شوند.علاوه بر این، آمریکا و کره‌جنوبی برنامه‌های مختلفی برای مقابله با پیامدهای سرنگونی کره‌شمالی و گسترش فاجعه انسانی در این کشور دارند. پس چرا نباید این برنامه‌ها را با مقامات چین در میان بگذارند؟ لازم نیست که در این باره توضیحی داده شود اما این مذاکرات باید روند مثبتی را طی کند.

سی ان ان - کریستوفر هیل

کد خبر 158493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز