گروه ادب و هنر: یدالله صمدی، مجید انتظامی، داوود میرباقری، ابوالقاسم طالبی، احمدرضا معتمدی، داوود رشیدی، علیرضا رئیسیان، اسفندیار شهیدی و جمال شورجه به‌عنوان داوران بخش مسابقه سینمای ایران سی‌امین جشنواره فیلم فجر (سودای سیمرغ) معرفی شدند.

داوران - جشنواره فجر

براساس وعده دبیر جشنواره سی‌ام فیلم فجر در زمینه معرفی داوران جشنواره در روزهای 5 و 6 بهمن و در راستای فرایند متکی بر نظم در اطلاع‌رسانی جشنواره سی‌ام، روز پنجشنبه داوران بخش مواد تبلیغاتی و جمعه داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره معرفی شدند. بر این اساس، 9 داور انتخاب شده جشنواره سی‌ام ، 32 فیلم بخش مسابقه سینمای ایران را در بخش‌های مختلف قضاوت می‌کنند.

اغلب داوران بخش مسابقه جشنواره امسال، پیش از این سابقه قضاوت در جشنواره را داشته‌اند و تنها داوود رشیدی و علیرضا رئیسیان برای نخستین‌بار بر این مسند قرار گرفته‌اند.

ترکیب اعضای هیأت داوران بخش مسابقه را 6 کارگردان (صمدی، میرباقری، طالبی، معتمدی، رئیسیان و شورجه) به‌همراه یک آهنگساز (مجید انتظامی)، یک فیلمبردار (اسفندیار شهیدی) و یک بازیگر (داوود رشیدی) تشکیل می‌دهند. درحالی‌که پیش از این از حضور سیدضیاء هاشمی رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان در هیأت داوران خبر داده شده بود . که چنین اتفاقی رخ نداد و جالب اینکه نام هیچ تهیه‌کننده‌ای هم در فهرست داوران به چشم نمی‌خورد.

سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از حضور چهره‌هایی چون مسعود کیمیایی، گلاب آدینه و مسعود جعفری جوزانی هم در ترکیب داوران جشنواره امسال خبر داده بودند که این شایعات درنهایت به حقیقت نپیوست.

نکته جالب توجه داوران امسال، غیبت چهره‌های سیاسی و ترکیب کاملا سینمایی آن است؛ ضمن اینکه تا حدودی کوشیده شده در انتخاب داوران نمایندگانی از طیف‌های مختلف سینمایی حضور داشته باشند که البته وزنه به سمت سینماگران نزدیک به دولت سنگینی می‌کند. جمال شورجه و داوود میرباقری از اعضای شورای‌عالی سینما هستند. ابوالقاسم طالبی که سال گذشته هم داور جشنواره بود، امسال «قلاده‌های طلا» را ساخته که حضورش در جشنواره همچنان نامعلوم است. یدالله صمدی هم نامش در فهرست کمیته ساماندهی اصناف که قرار است وظایف خانه سینما را عهده‌دار شود به چشم می‌خورد.

احمدرضا معتمدی هم سال گذشته با «آلزایمر» در جشنواره حضور داشت که برخی اصرار داشتند این فیلم به‌جای «جدایی نادر از سیمین» به‌عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شود.

علیرضا رئیسیان رئیس پیشین کانون کارگردانان و از منتقدان جدی هیأت‌مدیره خانه سینما هم از اعضای شاخص هیأت داوران جشنواره امسال است.

از سوی دیگر حضور داوود رشیدی رئیس انجمن بازیگران هم در نوع خود جالب توجه به‌نظر می‌رسد.
مجید انتظامی آهنگساز برجسته سینمای ایران هم برای چندمین‌بار داوری جشنواره را تجربه می‌کند. اسفندیار شهیدی مدیر فیلمبرداری کم‌کار سینما هم سال‌ها پیش و در دوره یازدهم جشنواره فجر به‌همراه چهره‌هایی چون شهید مرتضی آوینی و عزت‌الله انتظامی به‌عنوان داور جشنواره فعالیت کرده بود.

بیست داور برای بخش بین‌الملل

امسال نیز فیلم‌های مختلف در بخش‌های بین‌‌الملل جشنواره از جمله جام جهان‌نما، جلوه‌گاه شرق، بین‌الادیان و سینمای سعادت به رقابت می‌پردازند و داوران ایرانی و خارجی از میان این آثار بهترین‌ها را در روز 17 بهمن ماه اعلام خواهند کرد.به گفته امیر اسفندیاری، مدیر امور بین‌‌الملل جشنواره، در مجموع 20 داور در بخش بین‌الملل حضور دارند. 15داور خارجی و 5 داور ایرانی که بخش‌های مختلف بین‌ا‌لملل را داوری خواهند کرد.

هیات انتخاب اولیه بخش بین‌الملل سی‌امین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شامل رسول صدرعاملی، شهرام اسدی، محمد بزرگ‌نیا، مهدی همایونفر و ژولیان پلیسه بودند که از میان 553 فیلم رسیده نزدیک به 60 اثر را برای بخش‌های مختلف بین‌الملل از جمله جام جهان‌نما (مسابقه سینمای بین‌الملل)، جلوه‌گاه شرق (ویژه مسابقه سینمای آسیا)، درجست‌وجوی سعادت (مسابقه سینمای کشورهای اسلامی)، ققنوس زرین همگرایی در آسیا (جایزه مشترک با مجمع مجالس آسیایی) و بیرق طلایی (جایزه ویژه مصطفی عقاد) انتخاب کردند.

کد خبر 158467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز