همشهری‌آنلاین: نماینده ربایندگان مهندسان ایرانی دلیل این اقدام را مهر مقام نیروی انتظامی در گذرنامه این مهندسان و نظامی دانستن آنها خوانده‌اند که وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در سوریه این اظهارات را مضحک می‌داند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، چندی پیش خبر ربوده شدن مهندسان ایرانی در سوریه منتشر شد و باز هم شاهد ربوده هموطنانمان در این کشور هستیم. این بار 11 زائر ایرانی در سوریه ربوده شده‌اند و وزارت خارجه خواستار آزادی هر چه سریعتر این زائران شده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با محکوم کردن ربایش 11 زائر ایرانی که از طریق زمینی عازم دمشق بودند، از مسوولان دولت سوریه خواست تا همه امکانات خود را برای آزادی هر چه سریع تر آنها به کار گیرد.

رامین مهمانپرست اظهار داشت: براساس اخبار رسیده این افراد توسط گروهی ناشناس در طول مسیر ربوده شده‌اند. اینگونه اقدامات خلاف اصول انسانی و تعهدات اخلاقی و بین المللی به هیچ وجه قابل توجیه نبوده و انتظار می رود این افراد در اسرع وقت نسبت به رهایی زوار ایرانی اقدام کنند.

مهمانپرست گفت: همچنین از مسئولان دولت سوریه نیز درخواست به کارگیری همه امکانات خود جهت اطمینان از سلامت جان این اتباع ایرانی و آزادی هر چه سریع تر آنها را داریم.

آخرین خبر از مهندسان ربوده شده در سوریه

وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در سوریه نیز ضمن مضحک خواندن اظهارات نماینده ربایندگان مهندسان ایرانی که بخاطر مهر مقام نیروی انتظامی در گذرنامه آنان را نظامی خوانده‌اند آزادی هرچه سریعتر ربوده شدگان را خواستار شد.

وابسته مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق در واکنش به اظهارات ابوسیان یکی از افراد گروه مسئول ربایش 7 نفر از مهندسان ایرانی شاغل در نیروگاه جندر در شهر حمص سوریه که از طریق شبکه الجزیره مباشر پخش شد ضمن تکذیب قاطع اتهامات وارد شده به مهندسان ایرانی ادعای وابستگی این مهندسان به نیروهای مسلح ایران را کذب محض عنوان کرد.

وی دلایل ارائه شده از سوی نماینده ربایندگان را بی اساس دانست.

وابسته مطبوعاتی سفارت ایران با اشاره به اینکه استدلال سخنگوی ربایندگان این است که در گذرنامه مهندسان ایرانی ربوده شده امضای معاون نیروی انتظامی ایران آورده شده  و بر این اساس این افراد نظامی هستند این ادعا را مضحک خواند و اظهار داشت: چنانچه این استدلال مورد قبول باشد 70 میلیون ایرانی که دارای گذرنامه هستند و طبق قانون صدور گذرنامه امضای معاون نیروی انتظامی در گذرنامه های آنان ثبت شده همگی نظامی هستند!

وی با اشاره به لغو روادید بین دو کشور نیز اظهار داشت: تردد اتباع ایرانی و سوریه بین دو کشور نیازی به روادید نداشته است و طی ماه‌های گذشته هزاران ایرانی به منظور زیارت و بازدید از اماکن سیاحتی و زیارتی وارد سوریه شده اند در این راستا مهندسان مذکور نیز نیازی به اخذ ویزا نداشته‌اند.

وابسته مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی با ابراز خرسندی از تصمیم ربایندگان برای آزادی دو تن از 7 مهندس ایرانی ربوده شده و با تاکید مجدد بر غیر نظامی بودن ربوده شدگان با اشاره به خدماتی که این افراد از خلال تاسیس و راه اندازی نیروگاه برق در این کشور به شهروندان سوری ارائه کرده اند خواستار آزادی هر چه سریعتر این افراد بیگناه شد.

وی شایعات مربوط به مشارکت نیروهای نظامی ایران در حوادث سوریه را شدیدا تکذیب کرد و سیاست ایران را در راستای کمک به توقف هر چه سریعتر خشونت ها و آغاز گفتگو میان کلیه طرفها در این کشور را مورد اشاره قرار داد.

کد خبر 158396
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز