چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تئو آنجلوپولوس، کارگردان صاحب‌نام سینمای جهان بر اثر سانحه رانندگی در سن 76 سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، تئو آنجلوپولوس کارگردان سرشناس سینمای یونان غروب سه‌شنبه هنگام فیلم‌برداری جدیدترین پروژه‌اش با نام "دریایی دیگر" بر اثر یک سانحه رانندگی و شدت صدمات وارده درگذشت.

آنجلوپولوس درحال گرفتن سکانس‌های خارجی فیلم‌اش در شهر بندری پیرائوس نزدیک آتن بود که بر اثر برخورد شدید یک موتورسیکلت به بیمارستان متروپولیتن منتقل شد، اما بر اثر شدت سانحه دار فانی را وداع گفت.

آنجلوپولوس از روز ‌26 دسامبر ساخت فیلم "دریایی دیگر" را که قرار بود مشکلات اقتصادی و بحران‌های مالی در یونان را به تصویر بکشید کلید زد.

وی خالق آثار برجسته‌ای چون "گام‌های معلق لک‌لک"، "ابدیت و یک‌روز"، "دشت گریان"، "سفر به سیاترا"، "چشم‌اندازی در مه"، "نگاه خیس اولیس" و "غبار زمان" بود که بیش از ‌20 فیلم بلند سینمایی ساخت و جوایز معتبر جشنواره‌های برلین، کن و شیرطلای ونیز را کسب کرد.

فیلم "دشت گریان" این کارگردان در بخش"معناگرا" و بین‌الملل بیست‌وسومین جشنواره فیلم فجر نمایش یافت و سیمرغ ویژه هیات‌ داوران را دریافت کرد.

تئودور آنجلوپولوس که درعین حال نمایشنامه‌نویس، تهیه‌کننده، بازیگر، منتقد، نویسنده، حقوقدان و شاعر نیز بود، روز 17 آوریل ‌1935 در آتن چشم به جهان گشود.

وی تحصیلات ابتدایی را در آتن آغاز کرد، اما پس مدتی آن را رها کرد و به قصد تحصیل هنر و ادبیات به دانشگاه سوربن فرانسه رفت.

پس از پایان تحصیلات به کشور خود بازگشت و به عنوان یک روزنامه‌نگار و منتقد در یکی از روزنامه‌های یونان مشغول به کار شد.

آنجلوپولوس اولین فیلم‌اش با نام "انتشار" در سال 1967 ساخت، اما در سال 1975 بود که با فیلم "بازیکنان سفر" که در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن اکران شد، به شهرت جهانی رسید.

تاریخ و اسطوره‌شناسی یونان از مضامین اصلی فیلم‌های آنجلوپولوس بودند و سه‌گانه "روزهای ‌36" را بر اساس تاریخ معاصر یونان را جلوی دوربین برد.

این کارگردان فقید علاقه خاصی به سینمای مدرن اروپا و آثار کارگردانانی چون آندری تارکوفسکی داشت و سبک کلی آثارش نیز الهام گرفته از این نوع سینما بود.

آنجلوپولوس در بیشتر فیلم‌های معروفش به مضامینی چون آوارگی و سرگشتگی، عشق گمشده، مرگ و تعلق به خاک و سرزمین پرداخته است.

طی چهار دهه حضور چشمگیر در عرصه سینما، آنجلوپولوس جوایز متعددی کسب کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به به نخل طلای جشنواره کن برای فیلم "ابدیت و یک روز" (1998)، جایزه ویژه هیئت داوران کن برای فیلم "نگاه خیره اولیس" (1995)، جایزه بهترین فیلم‌نامه جایزه فیپرشی کن در سال 1984، سه جایزه بهترین فیلم و کارگردانی از جشنواره تسالونیکی، شش جایزه از جشنواره ونیز برای فیلم "چشم‌اندازی در مه" (1988) و چهار جایزه از جشنواره فیلم برلین اشاره کرد.

 

کد خبر 158264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز