همه‌ساله از سوی برگزار‌کنندگان جشنواره تئاتر فجر این نوید داده می‌شود که بخش بین‌الملل و نمایش‌های خارجی نقطه قوت جشنواره خواهد بود اما بعد از پایان جشنواره به‌نظر می‌رسد که این بخش یکی از ضعیف‌ترین بخش‌های جشنواره بوده‌است.

نمایش خارجی

در سی‌امین دوره از جشنواره 10 نمایش خارجی حضور دارند و مثل تمام دوره‌ها مسئولان این بخش را قوت جشنواره می‌دانند. با توجه به این اینکه 6 کار این بخش جوایز معتبری را کسب کرده‌اند و مابقی نمایش‌ها هم در جشنواره‌های معتبری شرکت کرده‌اند، می‌توان به این بخش امیدوار بود؛ هرچند که قضاوت نهایی می‌ماند بعد از پایان جشنواره.

موسم باد و باران

نام گروه: Au Cul du Loup
نویسنده و کارگردان: گروه
بازیگران: دومینیک مونتِین، هنری اُگیه، کوئنتین اُگیه
عوامل: نیکولاس ویله ناو
• خلاصه نمایش: در جزیره‌ای خیالی، 3شخصیت در جست‌وجوی زندگی، با شوخ طبعی در برابر تغییرات موسمی هوا و صنعتی شدن مبارزه می‌کنند.

• جوایز: در کارنامه نمایش موسم باد و باران بیش از 10سال سابقه اجراهای بین‌المللی و 200 نوبت اجرا در شهرها و فستیوال‌های معتبر بین‌المللی ازجمله ادینبورو، آونیون و یونیما 2000، به چشم می‌خورد. این نمایش برنده جوایز متعددی ازجمله جایزه اول نشریه اسکاتزمن برای شرکت در جشنواره ادینبورو فرینج(2002) است. • بازتاب در رسانه: دیوید دوگیل درباره این اثر در ساندی تایمز می‌نویسد: 3 بازیگری که البته با تکیه بر توانایی‌های نور و صدا و موسیقی سحرانگیز سازهای بدیع، تحت‌تأثیر جادوی جزیره قرار می‌گیرند».

قصر مه آلود

نام گروه:Dazzle
نویسنده: کوچیرو ایزوکا
بازیگران: تاتسویا هاسه گاوا، کازوهیکو میا گاوا، تاکهیرو کانِدا، کویچیرو ایسوکا، شینجی آرای، یاسوهیرو سِنزاکی، هیروشی هاتانو، آتسوشی ناگومو
• خلاصه نمایش: درون‌مایه اصلی نمایش براساس افسانه کیتسونه نو یومیری است (عروسی روباه که در ژاپن به معنای بارش ناگهانی باران در هوای آفتابی نیز هست). عروسی روباه، افسانه قدیمی ژاپنی است. مضمون این افسانه چنین است که آیا ما انسان‌ها به راستی یکدیگر را درک می‌کنیم یا خیر؟

• جوایز: این اثر تا به امروز جایزه‌ای کسب نکرده‌است.

• بازتاب اثر: قصر مه آلود نمایش اخیر گروه دازل است که در سال 2009 تولید شده و برای نخستین‌بار در فستیوال سی بی‌یو روی صحنه رفته است.

ترکیب 2 زمان

نام گروه:BP Zoom
نویسنده و کارگردان: گروه
بازیگران: برنارد جیمز کالینز، مارتز فیلیپ پاسکال
عوامل: اِتین زِندی، نیکولاس لِموین
• خلاصه نمایش: آقای ب. شخصی سختگیر در کت رسمی و با عینک ته استکانی است. آقای پ. اما خوب می‌بیند، در عوض خیلی دست و پا چلفتی است. آنها با هم «ب.پ. زوم» هستند.

• جوایز: برنده جایزه ویژه هیأت داوران از جشنواره تئاتر کن 1998؛ برنده جایزه اول از جشنواره بین‌المللی دلقک‌ها در بارسلونا و برنده جایزه بهترین نمایش خارجی از بوینس آیرس 2009.

• بازتاب در رسانه: بانکوک تایمز درباره نمایش ب. پ. زوم می‌نویسد: «در جایگاهی میان باستر کیتون، ژاک تاتی و مونتی پیتون‌ها قرار گرفته‌اند؛ اما بیشتر شبیه نسخه رنگی لورل و هاردی هستند! ب.پ. زوم با تکیه بر تکنیک‌های تئاتر ژست، نمایش دلقک‌ها، بازی با اشیا و شعبده، شما را در ساده‌ترین موقعیت‌ها به شاعرانه‌ترین شکل می‌خنداند».

بیست هزار فرسنگ زیر دریا

نام گروه: Teatro Potlach
نویسنده: جوزپه دی بودو (اقتباس از اثر ژول‌ورن)
کارگردان: جوزپه دی بودو
بازیگران:دانیلا رنولی، ناتالی مِنتا، پائولو سوماریا، گائودی فانلی، ایلاریا مانوکیو
• خلاصه نمایش: آخرین اثر گروه Teatro Potlach، ریشه در ایده 30 ساله این گروه دارد، ایده ترکیب تجربه 30 ساله گروه از کار بازیگر و حضورش بر صحنه با تاکید بر جدید‌ترین تکنولوژی‌های هنر دیجیتال و تکنیک‌های نورپردازی.

• جوایز: این اثر تا به امروز جایزه‌ای کسب نکرده‌است.

• بازتاب اثر: تئاتر پولتاچ در سال 1976 در ایتالیا تأسیس شده است، محصول اخیر تئاتر پولتاچ در سال‌جاری علاوه بر اجرا در شهرهای مختلف ایتالیا مهمان کشورهای دانمارک، سوئیس و هند بوده است.

هتل پارادیزو

نام گروه:FAMILIE FLÖZ
نویسنده: گروه
کارگردان: مایکل وُگل
بازیگران:آنا کیستل، سباستین کائوتز، توماس راچر، فردریک راون، هاخو شولر، مایکل وُگل
• خلاصه نمایش: در هتل عجیب پارادیزو اتفاقاتی عجیب می‌افتد. قصه بیشتر شبیه کابوسی است بر فراز کوه‌های آلپ. خنده‌آور است اما خنده‌دار نیست؛ کابوسی است سرشار از زهرخند. هتل پارادیزو، بیشتر شبیه یک مالیخولیاست.

• جوایز: هتل پارادیزو محصول سال 2006 است و تا به امروز 6سال است که در سراسر دنیا اجرا شده است. این نمایش در همان سال اول با موفقیت چشمگیری مواجه شد و در بیش از 7شهر جهان روی صحنه رفت. در کارنامه گروه فامیلیه فلوز جوایز متعددی از فستیوال‌های اروپا تا آمریکای‌جنوبی و آسیا به چشم می‌خورد.

• بازتاب در رسانه: نشریه ال موندو اسپانیا درباره این اثر آلمانی می‌نویسد: «اثری محکم و شاعرانه؛ اثری که تا سال‌ها در یادها خواهد ماند». نشریه تری ویکز نیز به تحسین این نمایش پرداخته و چنین نوشته است:«ماسک‌های آنان، شما را به تحیر وا می‌دارد که چگونه اتفاق‌ها، ناامیدی و حس گمگشتگی و هر اتفاق کوچک دیگری تنها با ژست و فیگور با شما ارتباط برقرار می‌کند...جای هیچ حرفی نیست... فقط تشویق کنید».

لئو

نام گروه:Circle of eleven
کارگردان: دانیل بریر
بازیگران:توبیاس واگنر
• خلاصه نمایش: نمایش تک نفره لئو از مواجهه تکنیک صحنه با بدن آماده بازیگر نمایش شکل می‌گیرد. توبیاس واگنر درون یک جعبه افقی است و دوربینی از بالا از او تصویر برمی‌دارد. تماشاگر به‌صورت همزمان تصویر عمودی (ایستاده) توبیاس را روی پرده پروجکشن می‌بیند.

• جوایز:جایزه کارول تمبور ادینبورو، سال 2011، جایزه دبیران نشریه تری ویکز، سال 2011، جایزه اول نشریه اسکاتز من، سال 2011 ، لئو محصول تازه کمپانی سیرکل اف اِلون است که در سال‌جاری یکی از نمایش‌های پرجایزه جشنواره ادینبورو فرینج بوده است.

• بازتاب رسانه‌ای: توماس هی وود گزارشگر ادینبورو فرینج در باره این نمایش می‌نویسد: «تفکربرانگیز، خیالبافانه و مسحور‌کننده است.»

حضور و غیاب

نام گروه: Andrew Dawson
طرح و اجرا: اندرو داوسون
حرکت پا:وِندی اِشکرلی
• خلاصه نمایش: حضور و غیاب اثری تأمل برانگیز، تاثیر‌گذار و احساسات‌برانگیز است که در قالب حرکت و میم نمایش داده می‌شود. در این نمایش اندرو داوسون، با زبانی متفاوت ماجرای مرگ پدرش را بازتعریف می‌کند. پدر اندرو در سال 1985 درگذشت. در آن زمان اندرو به قدری مشغول اجراهای نمایش ‌اش بود که متوجه غیبت پدر تنهایش نشد. تا اینکه بالاخره پس از10 روز جنازه پدر در وضعیتی اسفبار در آپارتمانش پیدا شد. تاثیر این فاجعه بر اندرو منجر به خلق این نمایشنامه یا به عبارت بهتر زندگینامه نامعمول شده است. حضور و غیاب تلاش داوسون برای طلب آمرزش و ادای دین یک پسر به پدر مرحومش است.

• جوایز: برنده 3جایزه مهم از جشنواره ادینبورو 2005، جایزه کارول تمبور، جایزه توتال تئاتر و جایزه هرالد انجل.

• بازتاب در رسانه: نیویورک تایمز درباره حضور و غیاب می‌نویسد: «هوشمندانه و به شکلی غیرقابل تحمل تکان دهنده».لین گاردنر سرشناس‌ترین منتقد نشریه گاردین درباره این نمایش می‌نویسد:« وقتی در انتها مجسمه شبح گونه و نازک پدر که روی صحنه جابه‌جا شده، بر شانه‌های اندرو تکیه داده می‌شود، گویی که تماشاگرِ نسل تمام پسرانی هستیم که بر شانه پدرانشان تکیه کرده‌اند».

دوران تیرگی

نام گروه: Cosmesi
نویسنده و کارگردان: وا گیاتتی - نیکولا توفُلینی
بازیگر: اِوا گیاتتی
• خلاصه نمایش: ورق کاغذی سفید شروع تفکر کارگردان درباره سیاه بود؛ یک بدن ساده، مستطیلی، صاف و... و یک فضای سفید و روشن که مورد هجوم اشکال سایه‌وار و سیاه واقع می‌شود. دقیقا مثل لحظه‌ای که شروع به خواندن یک متن می‌کنید. یک صفحه. سفید. موقعیت هر چیز در لحظه شروع، پیش از وقوع اتفاقی، پیش از همه تصورات، پیش از همه واژگان... فضایی کاملا مفهومی است.

• جوایز:این اثر تا به امروز جایزه‌ای کسب نکرده‌است.

خاطرات شب

کارگردان:ماتیوس روتیمان
نویسنده: فیلیپ بویی
بازیگر: فیلیپ بویی
• خلاصه نمایش: کارآگاهی داخل اتاقی است که مبلمانش با روکش سفید پوشانده شده است. در رویایش خواب پرواز می‌بیند که ناگهان تلفنی او را بیدار می‌کند. شخص پشت خط از او می‌خواهد زنی گمشده را پیدا کند. تمام شواهد گواه جنایتی شبانه است.

• بازتاب اثر: آثار فیلیپ بویی در مرز بین تئاتر، سیرک، حرکت و شعبده جای می‌گیرد. آثار او شاعرانگی و رمزآلودی تابلوهای رنه مگریت را به خاطر می‌آورد.نمایش خاطرات شب پیش از این در جشنواره‌های زیر اجرا شده است: اسکوپی فستیوال (مقدونیه)، جشنواره بین‌المللی تئاتر(توندولا، پرتغال)، جشنواره میم لندن(انگلستان)، جشنواره بین‌المللی لوندرینا(لوندرینا، برزیل)، جشنواره میمن کونست(شوخات، اتریش)، کوزووالن فست(پریشتینا، کوزووو)

• جوایز: این اثر تا به امروز جایزه‌ای کسب نکرده‌است.

اسب سواران

نام گروه: گولوس
کارگردان: ژان لوک پره ووست
بازیگران: ژان لوک پره ووست، الیویه رمبو، فیلیپه مامولو، کلمانس سالیه
• خلاصه نمایش: 3 سوارکار فوق‌العاده ماهر فرانسوی که خود را برای بازی‌های المپیک آینده آماده می‌کنند، مهارت‌های خویش را به نمایش می‌گذارند.

• بازتاب اثر: ژان لوک پره ووست: متولد 1956. بازیگر، نویسنده و کارگردان فرانسوی. آغاز فعالیت‌های بازیگری از سال 1979.آغاز بازیگری تئاتر خیابانی از سال 1983. کارگردانی تئاتر خیابانی از سال 1990. بازی در نمایش‌های صحنه‌ای: اجرای کافه(1979)، دلقک صورت سفید(1982). بازی در نمایش‌های خیابانی: ژوکر جهانی(13سال تور دور فرانسه و خارج). کارگردانی نمایش‌های خیابانی: وسوسه‌ها (2010-1994). زنجیر برنجین قهرمانی نبرد جهان ( 2004) و او که در گوش اسب جیغ می‌کشد(2007).

• جوایز:این اثر تا به امروز جایزه‌ای کسب نکرده‌است.

کد خبر 158022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز