همشهری‌آنلاین: باورتان شود که قیمت سکه از اول فروردین امسال تا روز گذشته 525 هزار تومان گرانتر شده است و باز هم باورتان شود که حدود 100 هزار تومان از این افزایش قیمت تنها در روز گذشته رخ داده است. در این اوضاع و احوال از خودمان می‌پرسیم که واقعاً راهبرد دولت در سال جهاد اقتصادی چه بوده است؟ حمایت از اقتصاد تولید محور یا رونق بازار دلالی.

به گزارش هشمهری‌آنلاین، چه کسی فکر می‌کرد روزی برسد که قیمت سکه در ایران تنها در یک روز 100 هزار تومان گران‌تر شود. این روز تاریخی هم فرا رسید و شنبه اول بهمن ماه سال 1390 شاهد بودیم که قیمت سکه از 800 هزار تومان به رکورد 900 تا 915 هزار تومان رسید.

اقتصاد ایران این روزها دستخوش تحولات و اتفاقات تازه‌ای است که به نظر می‌رسد بخشی از این رخدادها به دست سیاست‌های غلط برخی مسئولان رقم می‌خورد. سال 90 که مقام معظم رهبری آن را به سال جهاد اقتصادی نامگذاری کرده بودند، این امید را در دل ما زنده کرد که دولت احمدی نژاد امسال کاری خواهد کرد کارستان.

انتظار همه فعالان اقتصادی، کارشناسان و مردم این بود که امسال رونقی بس بزرگ در بخش تولید کشور رخ خواهد داد و دولت با تبعیت از ولی خود توجه ویژه‌ای به امر تولید خواهد کرد. غافل از این که این انتظار کمی خوشبینانه است.

از سیاست غلط دولت در طرح بزرگ و بلامنازع هدفمندسازی یارانه‌ها که تمام درآمد حاصل از این طرح را به یارانه نقدی اختصاص داد و سهم تولید و پروژه‌های عمرانی را صفر کرد بگذریم، به نظر می رسد دولت در سال جاری نه تنها هیچ توجهی به بخش تولید و راهبرد اساسی جهاد اقتصادی نداشته است، بلکه با اتفاقاتی که طی چند ماه گذشته در بازار سکه و ارز رخ داده است، مشاهده می‌کنیم دولت با اتخاذ سیاست‌های غلط اقتصادی که برخی آن را تعمدی می‌دانند، بازار دلالی و سفته بازی را رونق داده است و این شبهه را هر روز باورپذیرتر کرده است که خود دولت در پی کسب درآمد برای رفع کسری‌های خود در امور دیگر است.

کد خبر 157916
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز