همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان ایتالیایی از الیاف کربنی نوعی "ابَر پارچه آبگریز" ساختند که می‌تواند در ساخت پیل‌های سوختی قابل حمل به کار رود

ابَر پارچه آبگریز ویژه پیلهای سوختی قابل حمل

محققان دپارتمان شیمی، مواد و مهندسی شیمی پلی تکنیک میلان این پارچه "فوق- آبگریز" را ساختند که قادر است به طور کامل آب را از خود دور کند.

این پارچه که از الیاف کربنی ساخته شده است، می‌تواند در ساخت یک پیل سوختی با قدرت 3 کیلووات ساعت با کاربردهای قابل حمل به کار رود و در موقعیت‌های اورژانس و یا مخابرات در مکان‌های دور از دسترس برق، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این پارچه که به مدت دو سال و با هزینه 228 هزار یورو توسعه یافته است، می‌تواند مرز جدیدی از پیل‌های ویژه فضاپیماها را ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیل‌های سوختی هیدروژن و اکسیژن را می‌سوزانند و آب دفع می‌کنند بنابراین کاملا دوستدار محیط زیست هستند. اما از آنجا که این آب باید کاملاً از پیل تخلیه شود، بنابراین پارچه‌های آبگریز در ساخت آنها از اهمیت بالایی برخوردارند.

پارچه فوق آبگریزی که این دانشمندان ساختند در ساخت یک نمونه آزمایشگاهی پیل سوختی مورد آزمایش قرار گرفت و میزان اثربخشی تولید انرژی الکتریکی را به حدود 60 درصد رساند.

کد خبر 157841
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز