همزمان با هفته هوای پاک بیست و دومین نشست ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران با عنوان سوخت پاک، خودروی پاک، هوای پاک در پاتوق سبز برگزار شد.

biofuel

 به گزارش شهرنوشت، معاون اجرایی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به‌عنوان گرداننده بیست و دومین نشست پاتوق سبز در جمع استادان و کارشناسان محیط‌زیست با پرداختن به اینکه چالش‌های موجود در بحث آلودگی هوا نگرانی بسیاری از شهروندان است، گفت: در حال حاضر شرایط آلودگی هوا شرایط مناسبی نیست لذا اقدامات انجام شده نمی‌تواند پاسخگو باشد.

وی یاد آور شد: سال 79 زمانی که اعلام کردیم پیکان بیشترین آلودگی را تولید می‌کند با موجی از اعتراضات مواجه شدیم، حال آنکه اکنون از استانداردهای یورو 4 و یورو 5 صحبت می‌شود که این اقدام و اینکه خودرو سازان ملزم به تغییر استاندارد‌ها شدند بسیار ارزشمند است. به گفته نوروزی بهتر است ارزش‌ها نیز همپای انتقادات مطرح شوند. اینکه سازمان محیط‌زیست با یک پله جهش استاندارد خودرو را از یورو 2 به یورو 4 افزایش داد یک ارزش است که نباید نادیده گرفته شود.

نوروزی با بیان اینکه تا پایان شهریور91 سوخت و خودروی استاندارد یورو 4 را در تمام کشور خواهیم داشت، بیان داشت: این اقدام در حقیقت انقلابی در کاهش آلودگی هوا خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه ناهماهنگی و عدم‌تعامل بین دستگاه‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل عدم‌تحقق بندهای برنامه کاهش آلودگی هواست، گفت: همه باید برای کاهش آلودگی هوا تلاش و عمل کنند. در ادامه رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با بیان اینکه منابع ثابت و متحرک 2 عامل مهم آلودگی هواهستند، اظهار داشت: این دو مورد به لحاظ سوخت مصرفی و احتراق ناشی از سوخت، بیشترین آلودگی را تولید می‌کنند که کاهش این آلودگی‌ها مستلزم ارتقای استاندارد منبع سوخت است.

امیر فاتح وحدتی با بیان اینکه ارتقای کیفیت سوخت از ابتدای سال‌جاری از سوی وزارت نفت در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: از سال‌های قبل در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا نیز این مهم یعنی سوخت با استاندارد بالا مطرح شده بود اما همانند بسیاری از بندهای برنامه تاکنون با جدیت پیگیری نشده است. لذا در حال حاضر این مسئله در دستور کار است و به‌زودی در همین هفته عرضه سوخت با استاندارد یورو 4 در کشور در بسیاری از جایگاه‌ها انجام خواهد شد. وی با پرداختن به اینکه محور برنامه جامع کاهش آلودگی هوا خودروها هستند، بیان داشت: سوخت خودرو، مدیریت ترافیک خودروها، استاندارد تولید خودرو، معاینه فنی خودرو و بحث پارکینگ خودروها از جمله مواردی است که برای کاهش آلودگی ناشی از خودروها در برنامه مذکور بر آن تایید شده است اما هر حرکتی نیازمند تکنیک و هماهنگی‌های لازم، بودجه مورد نیاز و... است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه حلقه مفقوده در اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا عدم‌همکاری لازم و تعامل بین دستگاه‌های ذی ربط است، گفت: باید قبول کنیم که ارتقای استاندارد سوخت و کیفیت خودروها کار بسیار سختی بود. برای افزایش استانداردها در پالایشگاه نفت باید کل خطوط پالایشگاه تغییر می‌کرد که با پیگیری‌ها و الزامات موجود این مهم نیز محقق شد و هم‌اکنون تمام تولیدات پالایشگاه اراک یورو4 است. سوخت تولیدی پالایشگاه تهران نیز تا پایان سال یورو 4 می‌شود.

به گفته وی هم‌اکنون وضعیت آلودگی هوا به لحاظ گازهای آلاینده خطرساز نیست و منواکسیدکربن، دی اکسید گوگرد و ازن شاخص‌های آلودگی هوا نیستند و تنها به لحاظ آلاینده ذرات معلق با مشکل مواجه هستیم. درباره این ذرات ابتدا باید مشخص شود منبع کجاست که با توجه به اینکه این آلاینده طی 2 سال اخیر مشکل‌ساز شده، این مهم هم در حال سنجش است و باید مدیریت شود.
وی تاکید کرد: اقدامات کاهش آلودگی هوا به سرعت در حال پیگیری و انجام بوده و سال آینده سال بسیار مهمی است که تمام دستگاه‌ها اعم از خودروسازان، وزارت نفت، شهرداری و... انقلابی را برای کاهش آلودگی هوا رقم خواهند زد.

کد خبر 157817
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز