همشهری آنلاین: پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از گیاهی به نام جاتروفا که سازگار با خاکهای شور و محیطهای کم آب است موفق به تولید سوخت شدند.

desert

کارشناس ارشد محیط زیست پژوهشکده شیمی و پتروشیمی پژوهشگاه صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات این پژوهشگاه در جهت بیابان زدایی، گفت: اهمیت سوختهای فسیلی به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای و آلاینده‌های زیست محیطی در دنیا کاهش یافته است از این رو توجه جهانیان به تولید سوختهای پاک و تجدید پذیر که منبع آن زیست توده است، معطوف شده است.
وی با بیان اینکه سوختهای پاک در دو دسته بیواتانول و بایودیزل‌ها تقسیم می‌شود، اظهار داشت: در این راستا طرح ملی از سوی این پژوهشکده با عنوان «از بیایان زدایی تا سوخت پاک» ارائه شده است.

ناهید اعتمادی با اشاره به جزئیات این طرح ملی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر 20 درصد از مساحت کشور را بیابان تشکیل می‌دهد و با بررسی‌هایی که انجام شد می‌توان از برخی از گونه های گیاهی مانند «جاتروفا» علاوه بر تولید سوخت برای جلوگیری از توسعه بیابان استفاده کرد.

وی گیاه جاتروفا را گیاهی چند منظوره توصیف کرد و ادامه داد: این گیاه در خاک‌های شور و قلیایی سازگار است و می‌تواند در مناطق کم آب و سخت کشت شود از این رو برای برنامه های بیایان زدایی کاندیدای مناسبی است.

از سوی دیگر دانه این گیاه دارای 30 تا 40 درصد روغن است که از آن می‌توان در جهت تولید سوخت پاک بهره‌برداری کرد. علاوه بر این پس از انجام عملیات روغن کشی از کنجاله آن به عنوان سموم دفع حشرات در مزارع استفاده می‌شود.

محقق این طرح با بیان اینکه جاتروفا از دسته دانه های گیاهی غیر خوراکی است، اضافه کرد: نسل اول بایو فیول‌ها از دانه‌های گیاهی خوراکی بود که با توجه به کمبود غذا در برخی مناطق دنیا، اعتراضات زیادی را ایجاد کرد. از این رو محققان به دنبال گونه های غیر خوراکی بودند که تحقیقات انجام شده نشان داد گیاه جاتروفا می‌تواند جایگزین مناسبی برای تولید سوخت‌های پاک باشد.

اعتمادی از ارائه این طرح به مجلس خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر این طرح ملی تدوین شده است و در آینده نزدیک از سوی پژوهشگاه صنعت نفت به مجلس ارائه می شود. امیدواریم با تصویب این طرح با همکاری وزارتخانه‌های نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست اجرایی شود.

با اجرایی کردن این طرح علاوه بر کاهش توسعه بیابان در کشور، می‌توان از دانه‌های آن در جهت تولید سوخت پاک استفاده کرد.

 

 

کد خبر 133758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز