همشهری‌آنلاین: تظاهرکنندگان عربستانی با راه‌پیمایی در منطقه قطیف، بار دیگر به خاندان آل سعود اعتراض کرده‎اند

saaudi protest

پرس تی‌وی گزارش داد معترضان روز پنج‌شنبه (۱۹ ژانویه، ۲۹ دی) با راه‌پیمایی در خیابان‌های قطیف در استان الشرقیه عربستان، علیه خاندان آل‌سعود به ویژه نایف بن عبدالعزیز ولیعهد این کشور شعار دادند.

معترضان عربستانی، از فوریه ۲۰۱۱، تقریبا به صورت مرتب در استان الشرقیه به ویژه در شهرهای قطیف و عوامیه این استان، تظاهرات برپا کرده‌ و آزادی زندانیان سیاسی، آزادی بیان و تجمعات و پایان تبعیض گسترده را خواستار شدند.

با این حال این تظاهرات‌ها به ویژه از نوامبر ۲۰۱۱ به طور گسترده به راه‌پیمایی اعتراض‎آمیز علیه رژیم آل سعود بدل شده است. نیروهای امنیتی سعودی در نوامبر ۲۰۱۱ با حمله به معترضان در استان الشرقیه ۵ تن را کشته و تعداد زیادی را نیز مجروح کردند.

وزارت کشورعربستان در تاریخ ۵ مارس ۲۰۱۱ با انتشار بیانیه‌ای برگزاری هرگونه تظاهرات، راهپیمایی و تجمع اعتراض‎آمیز را ممنوع اعلام کرد.

وزارت کشور عربستان همچنین صدور هرگونه فراخوانی برای برگزاری چنین تظاهراتی را نیز مشمول این ممنوعیت دانسته و دلیل آن را تناقض این‎گونه اقدامات با اصول شریعت اسلامی، ارزش‌ها و سنت‌های جامعه سعودی و همچنین تاثیر آن در ایجاد اختلال در نظم عمومی و آسیب زدن به منافع عمومی و خصوصی ، عنوان کرده است.

این درحالی است که کشور عربستان سعودی یکی از اعضای منشور عربی حقوق بشر است. در ماده ۲۴ این منشور آمده است "هر شهروند حق انجام آزادانه فعالیت‌های سیاسی و تجمع مسالمت آمیز را در اختیار دارد."

کد خبر 157742
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز