گروه سیاسی: پس از گذشت چند روز از شهادت مصطفی احمدی‌روشن چهارمین دانشمند هسته‌ای ایران و به‌رغم اینکه مسئولین امنیتی کشورمان بارها بر نقش سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد تاکید کرده‌اند این بار رمزی کلارک، دادستان سابق ایالات متحده، بیانیه‌ای در محکومیت ترور مصطفی احمدی روشن، دانشمند ایرانی و تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران منتشر کرده است.

کاخ سفید

رمزی کلارک در این بیانیه آورده است که یک دانشمند دیگر ایران، مصطفی احمدی روشن، در اثر انفجار بمبی که به اتومبیلش متصل شد، ترور شده است. این پنجمین دانشمند ایرانی است که هدف تروریست‌هایی قرار می‌گیرد که در عرض 2سال گذشته در ایران فعال بوده‌اند. چهارتا از این حملات تروریستی با موفقیت همراه بوده است. این عملیات در واقع افزایش مرگبار فعالیت‌های مخفی جنایت‌باری است که توسط آمریکا و اسرائیل و تروریست‌ها و مامورین مخفی بومی آنان در ایران علیه دولت و مردم ایران صورت می‌گیرد. دادستان سابق ایالات متحده گفته است که در حالی‌که وزیر امور خارجه، هیلاری کلینتون هرگونه دخالت در این اعمال را انکار کرده است، ولی واقعیت مهم و غیرقابل انکار این است که دولت‌های آمریکا و اسرائیل علنا ایران را دشمن نامیده و به بهانه تلاش ایران برای تولید انرژی هسته‌ای علنا اعلام کرده‌اند که از هر وسیله ممکن ـ ازجمله حمله نظامی ـ برای تغییر حکومت ایران استفاده خواهند کرد.رمزی کلارک ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را در واقع تلاشی برای ترساندن مردم ایران و تحریک آنها به مخالفت با دولت خویش و در عین حال به انحصار در آوردن تحقیقات اتمی و تولید برق اتمی توسط آمریکا و اسرائیل است.

وی یادآور شده است: هدف آنها جلوگیری از دستیابی ایران به استقلال صنعتی و تکنیک و فناوری است که استقلال ایران و آزادی مردم آن وابسته و متکی به آن است.وی در بخش دیگری از این بیانیه آورده است که ‌تمامی این تهدیدات در واقع تهدیدات علیه صلح و تجاوز به قوانین بین‌المللی به شمار می‌روند. یک جامعه منصف و عادل هیچ نوع منافعی در جلوگیری از پیشرفت صلح‌آمیز سایر کشورها و مردم آنها ندارد. با جنگی دیگر برای نفت مخالفت کنید. با تسلط دولت خارجی بر ایران- و سایر کشورها- و استثمار ایران توسط شرکت‌های خارجی مخالفت کنید. ما از تمامی کسانی که مخالف جنگی دیگر با ویرانی‌ها و مرگ و میر عظیم هستند می‌خواهیم که در این ساعت به‌شدت خطیر و مهلک صدای خود را در مخالفت با آن بلند کنند.

اذعان بولتون بر تاثیر ناچیز ترورها

جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل در زمان ریاست‌جمهوری بوش نیز گفته نکته مهم این است که این ترورها به ایران فرصت بیشتری می‌دهد تا برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد و به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شود. تاثیر چنین ترورهایی بر برنامه هسته‌ای ایران بسیار ناچیز است.این عضو جمهوریخواهان، در مورد قدرت ایران در خلیج‌فارس و رویارویی قایق‌های ایرانی با ناوهای آمریکایی نیز گفت: «این اقدامات (رویارویی قایق‌های ایرانی و ناوهای آمریکایی) قسمتی از تهدیدات ایران است. آنها این قدرت و هنر را دارند که ناوهای آمریکا را دور بزنند. ناوهای آمریکایی به خوبی تهدیدات قایق‌های ایرانی را درک می‌کنند.»

دلیل خوشحالی غرب چیست؟

کارشناس فاکس‌نیوز هم با اشاره به ترور احمدی روشن، دانشمند هسته‌ای ایران گفت: «تنها چیزی که مشخص است خوشحالی تمام غرب از این امر است.» مایک بیکر، بازنشسته سیا، در این زمینه گفت: «به‌نظر می‌آید همانطور که بسیاری ادعا می‌کنند احتمالا اسرائیل در این ترور دخالتی نداشته است. در حالی که عملیات‌های مخفیانه افزایش یافته، اسرائیل اعلام کرده است که نمی‌داند چه کسی پشت قضیه است ولی به‌نظر من این عملیات به‌طور کلی در داخل ایران برنامه‌ریزی شده است. به‌نظر می‌رسد که بعضی در ایران این کارها را به‌طور شخصی برای تغییر رژیم ایران انجام می‌دهند.» رامی ایگرا، بازنشسته موساد، نیز گفت: «تنها چیزی که مشخص است خوشحالی تمام غرب از این امر است. این اقدام برنامه هسته‌ای ایران را کند خواهد کرد. باید گفت انجام عملیات مخفیانه در ایران سخت است ولی ایرانی‌هایی هستند که با ارتباط با غرب کارهایی را انجام می‌دهند. این ریسک فرستادن گروهی برای ترور، برای سیاستمداران بسیار بالاست و به‌نظر می‌رسد که گروه‌هایی که از غرب تغذیه می‌شوند، این ترور‌ها را انجام می‌دهند.» شبکه بی‌بی‌سی نیز در تحلیلی به این موضوع اشاره کرده که اسرائیل همیشه گفته است اگر دانشمندان هسته‌ای ایران در برنامه هسته‌ای شرکت کنند باید آنها را کشت.

اعتراف گاردین به نقش غرب در ترور دانشمندان هسته‌ای

روزنامه گاردین با اشاره به ترور مصطفی احمدی روشن دانشمند هسته‌ای ایران، ضمن اعتراف به نقش غربی‌ها در این زمینه، نوشت: چرا در غرب به جای ابراز خشم و محکومیت افرادی که آشکارا شادی خود را از این اقدامات، ابراز می‌کنند، از تعبیرهای خاصی برای پنهان کردن چهره زشت این قتل‌ها استفاده می‌شود. گاردین نوشت: همه لیبرال‌های غربی که برای محکومیت مجازات مرگ قاتلان دارای وکیل با وجود برگزاری دادگاه تجدید نظر، از هم پیشی می‌گیرند، در برابر اقدام دولت‌های خود که بدون ترس از مجازات، دانشمندان هسته‌ای و دشمنان مورد ادعا در سرزمین‌های دوردست را کشتار می‌کنند، به سکوت روی می‌آورند.

کد خبر 157594
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز