محمد کرباسی: رژیم صهیونیستی در طول سال‌های گذشته در پرونده‌های گوناگون ترور در کشورهای مختلف جهان دست داشته که پرونده این رژیم را در عملیات تروریستی بسیار قطور کرده است.

فتحی شقاقی

دست داشتن سازمان‌های اطلاعاتی و نظامیان این رژیم در ترور اشخاص و مقام‌های مختلف آنقدر واضح و روشن است که در سایت دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا فهرست بلند و بالایی از افرادی که دست‌داشتن رژیم صهیونیستی در قتل آنها افشا شده است، وجود دارد.در فهرست سایت دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا که تنها بخشی از ترورهای رژیم اسرائیل به حساب می‌آید تاکنون نام ۷۰ نفر ثبت شده که این رژیم به‌صورت مستقیم در اجرای عملیات ترور آنها دخالت داشته است. اردن، آلمان، مصر، اروگوئه، لبنان، ایتالیا، فرانسه، قبرس، یونان، نروژ، امارات متحده عربی، سوریه و ایران تنها تعدادی از کشورهایی هستند که ماموران سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) در آنها طی سال‌های گذشته اقدام به ترور شخصیت کرده‌اند. بر خلاف دیگر کشورهای جهان که دست داشتن خود در عملیات ترور را مخفی یا حداقل انکار می‌کنند مقام‌های رژیم صهیونیستی در بسیاری از موارد حتی ترور افراد را جزو افتخارات خود شمرده‌اند و توانسته‌اند با حمایت آمریکا از زیر بار مسئولیت‌های آن شانه خالی کنند.

ترور شیخ احمد یاسین

به‌عنوان نمونه می‌توانید ۲۲ مارس سال ۲۰۰۴ را به یاد بیاورید، روزی که شیخ احمد یاسین، بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در عملیاتی با نظارت مستقیم آریل شارون، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. این ترور در زمان خود واکنش‌های گسترده بین‌المللی را به‌دنبال داشت و شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را با ۱۱ رای موافق و 3 رای ممتنع علیه اسرائیل تصویب کرد. مثل همیشه اما دولت آمریکا با استفاده از حق وتوی خود از ترورهای رژیم صهیونیستی دفاع و این قطعنامه را رد کرد.

ترور با همسر و فرزند

بازگشت به حوادث سال‌های گذشته به‌خوبی می‌تواند برای هر کسی برگ‌های پرونده ترور و قتل افراد به دستور مستقیم مقام‌های این رژیم را ورق بزند. بالگردهای رژیم صهیونیستی در ۱۶فوریه ۱۹۹۲ خودروی حامل سید عباس موسوی، همسر و تنها فرزندش را در لبنان هدف موشک‌های خود قرار دادند و این خانواده همگی با هم به شهادت رسیدند.

ترور در جزیره مالت

اسحاق رابین نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۵ دستور ترور فتحی شقاقی، بنیانگذار جهاد اسلامی فلسطین را صادر کرد. موساد برنامه این ترور را سازماندهی کرد و2 موتورسوار در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۵ فتحی شقاقی را در جزیره مالت هدف شلیک گلوله قرار دادند.

استفاده از موشک‌های ارتش

عبدالعزیز رنتیسی تنها ۲۶ روز پس از شیخ احمد یاسین رهبری حماس را بر عهده داشت. اتومبیل او هم در شب شنبه ۷ آوریل ۲۰۰۴ در خیابان جلاء در منطقه الغفری در شمال غزه به وسیله موشک هلفایر بالگردهای ارتش رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت.

ترور ناکام مشعل

یکی از پرونده‌هایی که مقام‌های رژیم صهیونیستی مجبور به اعتراف به دست داشتن موساد در آن شدند نقشه ترور خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در سال ۱۹۹۷ است. زمانی که خالد مشعل در اردن اقامت داشت 2 مامور موساد با دستور بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با گذرنامه کانادایی وارد این کشور شده و هنگام خروج مشعل از محل اقامت خود ماده‌ای بسیار سمی را به داخل گوش او اسپری کردند. این دو مامور اما در تعقیب و گریز محافظان مشعل و نیروهای پلیس اردن بازداشت شدند. ملک حسین، پادشاه وقت اردن نتانیاهو را تهدید کرد که درصورت مرگ مشعل در بیمارستان روابط کشورش با این رژیم را قطع می‌کند و 2 مامور موساد اعدام خواهند شد. نتانیاهو به همین خاطر مجبور شد با اعتراف به اجرای این نقشه ترور، پادزهر این سم کشنده را به اردن تحویل دهد و خالد مشعل از این نقشه ترور نجات پیدا کرد.

ترور یک دانشمند آلمانی

ترورهای رژیم صهیونیستی اما به رهبران حماس و حزب‌الله خلاصه نمی‌شود و کشورهای اروپایی هم شاهد عملیات ماموران موساد بوده‌اند. هینز کروگ، دانشمند موشکی آلمان غربی یکی از کسانی است که از مقابل دفترش در مونیخ توسط ماموران موساد ربوده شد. چند وقت بعد پلیس آلمان غربی جنازه او را پیدا کرد و تحقیقات بعدی دست داشتن موساد در ترور وی را به خاطر همکاری با دولت مصر ثابت کرد.

قتل در بروکسل

در ۲۰ مارس ۱۹۹۰ بروکسل هم شاهد ترور یک مهندس تسلیحات تبعه کانادا بود. این مهندس به نام جرالد بُل توسط عوامل موساد مقابل در آپارتمانش در بروکسل به قتل رسید. در سال‌های اخیر هم ماشین ترور رژیم صهیونیستی همچنان کار کرده است و اسناد غیرقابل انکاری در پرونده‌های ترور علیه این رژیم وجود دارد.

ترور مغنیه و محمود المبحوح

ترور عماد مغنیه، فرمانده ارشد حزب‌الله در دمشق در ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ و محمود المبحوح فرمانده ارشد حماس در دبی 2 پرونده‌ای هستند که دست داشتن موساد در انجام آنها برای کارشناسان از روز روشن‌تر است. در نوزدهم ژانویه ۲۰۱۰ هیچ‌کس در هتل البستان دبی فکر نمی‌کرد مسافرانی که با لباس تنیس و گذرنامه‌های انگلیس، ایرلند، آلمان و فرانسه در حال رفت‌وآمد هستند عاملان یک حمله تروریستی باشند. اما چند ساعت بعد این گروه 11 نفره محمود المبحوح، فرمانده نظامی جنبش حماس را در اتاقش ترور کردند. این پرونده هم با وجود واکنش‌های گسترده جهانی و با وجود اسناد پلیس دبی به فراموشی سپرده شد اما پرونده قطور ترورهای رژیم صهیونیستی همچنان برای مردم جهان باز باقی مانده است.

کد خبر 157436
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز