سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: از شتابزدگی و عجله در تغییر ساختار آموزش و پرورش چنین استنباط می‌شود که این تغییرات بیش از آنکه برای حل مشکلات آموزش و پرورش باشد تصمیمی است که بر مشکلات کنونی این دستگاه خواهد افزود.

با آغاز سردترین فصل سال اما بحث تغییر ساختار گرم است و در محافل مختلف سخن از تغییر نظام آموزشی کشور به 3-3-6 شنیده می‌شود. مسئولان نیز طوری سخن می‌گویند که گویی همه کارها باید با شتابزدگی انجام شود و راه نجات آموزش و پرورش تنها در تغییر ساختار خلاصه شده است.برای اجرای طرح تغییر ساختار آموزشی دلایل زیادی بیان می‌شود که در تازه‌ترین آنها وزیر آموزش و پرورش گفته: « ایجاد پایه ششم ابتدایی موجب مرتفع‌شدن مشکل افت تحصیلی دانش‌آموزان در بدو ورود به دوره راهنمایی می‌شود.»

البته مسئولان نظام آموزش و پرورش تاکید دارند که افت تحصیلی روند نزولی داشته و بسیار کاهش یافته است. همچنین حاجی‌بابایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به منزله نقشه راه دانسته و اینکه همه برنامه‌ها و طرح‌های آموزش و پرورش براساس این سند است و از یک پشتوانه کارشناسی‌شده برخوردار است. مسئولان وزارت آموزش و پرورش ‌ بدون توجه به تذکر‌ات کارشناسان با شتابزدگی، اصرار بر اجرای شکلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دارند و اعتقادی به اصالت دادن به محتوای کیفی ندارند.

آنان به تغییر ساختار نظام آموزشی و مراحل تحصیل اصرار دارند و دائما در این باره در رسانه‌ها سخن می‌گویند و برخی مواقع هم متناقض سخن می‌گویند.معاون آموزش متوسطه اخیرا در این باره اعلام کرد که براساس سند تحول بنیادین کتاب‌های دوم و ششم ابتدایی سال آینده تغییر می‌کند. معاون آموزش متوسطه فراموش کرده که کتاب ششم ابتدایی هنوز تدوین نشده تا بخواهند آن را تغییر بدهند؛ شتابزدگی تا ‌حدی‌ که پیش از تدوین کتاب در اندیشه تغییر آن هستند.

تحول بنیادین در آموزش و پرورش امری بدیهی است اما اگر این کار بدون تعمق، اندیشه و مشورت با خبرگان نظام تعلیم و تربیت و بدون درنظرگرفتن عواقب تصمیمات شتابزده شروع شود، سودی برای نظام تعلیم و تربیت به‌دنبال نخواهد داشت.«من وزیرم و مشکلات را حل خواهم کرد و پرسش‌هایتان را بگذارید برای اول مهر سال 91 که کلاس قشنگی دایر خواهم کرد»، این نمونه‌ای از پاسخگویی در این وزارتخانه‌است.

تولید محتوای درسی و برنامه درسی جدید برای این پایه افزون بر مشکلات تامین فضای آموزشی مناسب و نیروی انسانی برای پایه ششم ابتدایی تا مهر ماه سال آینده است. هم‌اکنون کارشناسان برای تهیه محتوای درسی تا پاسی از شب کار می‌کنند تا دستور وزیر آموزش و پرورش روی زمین نماند و هر طوری شده کتاب درسی برای پایه ششم ابتدایی تهیه شود.فراموش نشود که درصورت تهیه نیز محتوای آموزشی نیاز به اجرای آزمایشی دارد و همینطور به برنامه درسی.

وقتی به یک دوره تحصیلی، پایه‌ای اضافه می‌شود همه چیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد؛ از اهداف و محتوای آموزشی و روش تدریس گرفته تا ابزار و معلم و فضای آموزشی.درصورت تدوین کتاب درسی پایه ششم که به گفته مسئولان تلفیقی از کتاب‌های درسی پایه پنجم ابتدایی و اول راهنمایی خواهدبود برای کتاب درسی پایه پنجم ابتدایی و اول راهنمایی آیا فکری شده است؟

براساس جدول مصوب شورای‌عالی آموزش و پرورش، در 5 سال اول همزمان2 پایه در دوره ابتدایی یا یک پایه ابتدایی و یک پایه دوره متوسطه تغییر خواهد کرد. به هر روی نباید در تغییر نظام آموزشی به 3-3-6 شتابزده عمل کرد؛ رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود...

کد خبر 157570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز