گروه اجتماعی ـ‌ مینا شهنی:‌ بیمه زنان خانه‌دار از آخر امسال با یک نسخه جدیدتر اجرا می‌شود.

زنان

در این نسخه که به‌صورت پلکانی اجرا خواهد شد زنان ‌خانه‌دار پس از ازدواج تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و اولویت بیمه شدن با تازه‌عروسان است.مریم مجتهد‌زاده، ‌رئیس مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری، در این‌باره به فارس گفت: موضوع بیمه زنان خانه‌دار مصوب شده‌است اما به‌علت عدم‌پیش‌بینی منابع مالی که اجرای این بیمه را تضمین کند بیمه زنان خانه‌دار به خویش فرما تبدیل شد.او با بیان اینکه بیمه زنان خانه‌دار ابتدا افرادی را که تازه ازدواج کرده‌اند تحت پوشش قرار خواهد داد، توضیح داد: از میان 800 تا 900 هزار ازدواجی که در طول سال داریم افرادی را که تحت پوشش هیچ بیمه‌‌ای قرار ندارند را تحت پوشش بیمه زنان خانه‌‌دار قرار می‌دهیم.

به این ترتیب از زمان اجرای این نوع بیمه زوج‌هایی که تازه‌ ازدواج کرده‌اند در اولویت قرار دارند، هرچند دلیل این اولویت بندی مشخص نشده است اما به‌نظر می‌رسد که زنانی که سن بیشتری دارند ممکن است با مشکلات مالی بیشتری روبه‌رو باشند و نیازمند حمایت‌های دولت در غالب بیمه باشند.حسین انواری، سرپرست کمیته امداد معتقد است که:در اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار ابتدا زنان تحت پوشش کمیته امداد و نهادهای حمایتی تحت پوشش این نوع بیمه قرار خواهند گرفت و پس از آن دیگر زنان، مشمول این قانون خواهند شد. سرپرست کمیته امداد تاکید کرد که در حال رایزنی با دولت برای اجرای این طرح هستند و به‌زودی به نتیجه خواهد رسید.

این بار مجتهدزاده با وجود اعلام اینکه موضوع این نوع بیمه مصوب شده‌است از بازگو کردن ساز و کار این بیمه کمترین اطلاعاتی در اختیار قرار نداده است، به طور مثال در مورد اینکه زنان بیمه‌شونده بعد از چند سال می‌توانند مستمری دریافت کنند؟ و‌ آیا این نوع بیمه بیماری‌های صعب‌العلاجی را که باعث نیاز زنان به مراقبت‌ می‌شود را شامل می‌شود یا نه؟‌ باید به این نکته توجه شود که برخی زنان پس از ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان،‌ام اس و... از سوی همسرانشان حمایت نشده و دچار مشکلات زیادی می‌شوند، بنابراین انتظار می‌رود که این نوع بیمه برای زنان پس از طلاق و یا پس از ابتلا به بیماری با راهکارهایی در نظر گرفته شود.شنیده‌ها خبر می‌دهد که براساس این طرح مردان باید هنگام عقد ازدواج تعهد کنند که ماهیانه حق بیمه برای زنانشان واریز می‌کنند. گرچه ممکن است در نگاه نخست مشکل بیمه تمامی نوعروسان خانه‌دار حل شود، اما این نگاه تک‌بعدی است و قطعا مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

حرف جدیدی نیست

بیمه زنان خانه‌دار حالا دیگر یک پرونده با 10 سال سابقه است، از نخستین روزهایی که بیمه زنان خانه‌دار مطرح شد (1380) این طرح فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته و گاه حتی برای چند سال به فراموشی سپرده شده‌است.آخرین نسخه‌ای که برای این نوع بیمه پیچیده شد بیمه شدن زنان خانه‌دار نزد صندوق تامین اجتماعی به‌صورت خویش فرما بود که براساس آن زنانی که مایل بودند از این نوع بیمه استفاده کنند می‌بایست حداقل ماهانه 37 هزار تومان به حساب صندوق تامین اجتماعی واریز کنند و این بیمه از قانون از‌کار‌افتادگی غیرناشی از کار تبعیت می‌کرد و چنانچه زنی بر اثر یک حادثه بیشتر از دو سوم توانایی جسمی‌اش را از دست بدهد به شرط آنکه در 10 سال پیش از وقوع حادثه یکسال بیمه پردازی کرده باشد یا در طول سال پیش از حادثه 90 روز بیمه پرداخت کرده باشد می‌تواند مستمری ازکار افتادگی دریافت کند. این نسخه هر چند با تعریف و تمجید مسئولین وزارت رفاه وقت همراه بود اما با استقبال روبه‌رو نشد و به چرخه اجرا نرسید.

روش نخستین

10 سال پیش (1381) دولت وقت طرحی را با عنوان بیمه زنان خانه‌دار کلید زد، این طرح در نخستین سال اجرا در 6 استان کشور به شکل پایلوت اجرا شد و زنانی که تحت پوشش قرار گرفتند برای برخورداری از بیمه بازنشستگی ماهانه مبلغ 5 هزار تومان به حسابی که از سوی سازمان بهزیستی تعیین شده بود واریز کردند، براساس طرح، زنان می‌بایست بین 22تا 60 سال سن داشته باشند و پس از 20‌ سال بیمه پردازی می‌توانستند از مستمری پرداختی به کارکنان و بازنشستگان مشمول قانون استخدامی کشوری برخوردار شوند. این طرح درست پس از 5 سال و ابتدای سال 1386 از سوی سازمان بهزیستی لغو شد و اعتراض زنانی که حق بیمه پرداخت کرده بودند تنها منجر به بازگرداندن اصل پولشان شد.

بهترین روش

برای انجام هر کاری ‌ گروه‌های برنامه‌ریز بر این باورند که بهترین برنامه را به بهترین شیوه برای برطرف کردن پیچیده‌ترین مشکل ارائه ‌کنند- که ‌این یک نوع خودباوری است که اعتماد به نفس گروه را ارتقا می‌بخشد- اما اعتماد به نفس کاذب ممکن است تمامی افراد را از هدف اصلی دور کرده و به کار تبلیغاتی مشغول کند. بعد از 3 باراعلام خبر بیمه زنان خانه‌دار این بار بهتر است به جای تبلیغات به مشکلات پیش رو اندیشید.

کد خبر 157569
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز