یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: در مهر ماه امسال که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و از حق فلسطین برای تشکیل کشور و به رسمیت شناخته‌شدن به‌عنوان کشور و عضویت در سازمان ملل گفت، استقبال توفنده‌ای از وی به عمل آمد.

این استقبال گسترده به‌طور تلویحی نشان‌دهنده حمایت فعال از به رسمیت شناخته شدن فلسطین توسط سازمان ملل بود، اما با گذشت 3 ماه، هیچ نشانه‌ای از تحرک محسوس در مجمع عمومی یا شورای امنیت وجود ندارد، زیرا فلسطینیان احتمالاً زیر فشار آمریکا در این زمینه سکوت کرده‌اند. سایت خبری اینترپرس سرویس در گزارشی درباره آخرین وضعیت پرونده عضویت فلسطین در سازمان ملل با سمیر سنبر دستیار سابق دبیر کل سازمان ملل و از کارشناسان خاورمیانه گفت‌وگو کرد.

او گفت: تشکیلات خودگردان فلسطین کمترین فعالیتی برای لابی کردن به‌طور جدی در میان اعضای شورای امنیت پیش یا پس‌از سخنرانی بسیار تأثیرگذار عباس در این سازمان نکرده است. وی افزود: به‌نظر می‌رسد تشکیلات خودگردان فلسطینی که از سال 1992 از چارچوب مذاکره صلح با مشارکت سازمان ملل خارج شده و چارچوب دیگری را می‌جوید، هنوز کاملاً به این سازمان بازنگشته است. در حال حاضر، بیش از 125 کشور خارج از چارچوب سازمان ملل فلسطین را به‌عنوان یک دولت - ملت به رسمیت می‌شناسند. 3 ماه پیش به‌رغم فشار آمریکا، عباس درخواست عضویت کامل را به بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل تقدیم کرد، اما کمیته عضوگیری شورای امنیت که از 15 عضو تشکیل شده است، به‌شدت دچار اختلاف است و هیچ اجماع نظری درباره عضویت فلسطین ندارد. اگر قطعنامه‌ای به رأی گذاشته شود، انتظار می‌رود که ایالات متحده از حق وتوی خود برای مخالفت با این درخواست استفاده کند.

وضعیت موجود این است که فلسطینیان برای برخورداری از ارتقا در وضعیت خود و کسب امتیازاتی همطراز با واتیکان به مجمع عمومی مراجعه کنند. اما نصیر عبدالعزیز الناصر سفیر قطر و رئیس مجمع عمومی اخیراً به خبرنگاران گفت عباس می‌کوشد دولت خود را از نو سازمان دهد و پیش از مطرح کردن این موضوع در مجمع عمومی، برخی مسائل داخلی را حل و فصل کند. وی گفت: اگر از من بپرسند، آنان را تشویق می‌کنم که به مجمع عمومی بیایند. الناصر افزود: فلسطینیان برای کسب موقعیت ارتقایافته نیازمند اکثریت ساده هستند و بخت آنان از این نظر بسیار خوب است. روز 9 آبان، یونسکو سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، فلسطین را به‌عنوان عضو کامل پذیرفت. چند ساعت بعد، واشنگتن اعلام کرد که براساس قانونی که کمک مالی آمریکا را به سازمان ملل یا هر کدام از سازمان‌های تخصصی آن‌که عضویت فلسطین را به‌عنوان یک کشور بپذیرند، ممنوع می‌کند، تمام کمک‌های خود را به یونسکو قطع می‌کند.

نصیر اروری استاد ممتاز دانشگاه ماساچوست گفت: در خلال 5 ماه گذشته، ماجرای پیگیری عضویت کامل فلسطینیان در سازمان ملل موضوع مهمی در رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بوده است. اکنون به‌نظر می‌رسد این بحث یا به‌دلیل بن‌بست در عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل یا ارتقای موقعیت آن در مجمع عمومی فروکش کرده باشد. وی گفت: تقصیر این وضع منحصراً به حساب سازمان ملل یا حتی ایالات متحده یا اسرائیل به تنهایی گذاشته نخواهد شد، بلکه ناظران اکنون می‌پرسند چرا فلسطین اقدام جدی برای رأی‌گیری در شورای امنیت نکرده یا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را از طریق لبنان مطرح نکرده است. سفیر روسیه در سازمان ملل چند هفته پیش گفت فلسطینیان باید 2موضوع را روشن کنند تا شورای امنیت اقدام کند. اول آنان باید تاریخی را برای رأی‌گیری درباره عضویت در سازمان ملل مشخص کنند و دوم لازم است تا پیش‌نویس قطعنامه در شورا مطرح شود اما تا به حال هیچ کدام از این دو اقدام صورت نگرفته است. آمریکا هم نه مایل است و نه توان آن را دارد که در سال انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، اسرائیل را برای مصالحه با فلسطینیان زیر فشار بگذارد.

کد خبر 157283
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز