شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: از خیزش در کشورهای عربی تا بحران اقتصادی در جهان و کشته شدن بن لادن، سال 2011 شاهد وقایع تاریخ‌سازی بود که تا سال‌ها‌ به رویدادهای جهان شکل خواهد داد.

خیزش در خاورمیانه و شمال آفریقا با خودسوزی یک دستفروش در تونس آغاز شد و به دیگر کشورهای منطقه گسترش یافت. معترضان مصری حکومت 30 ساله حسنی مبارک را سرنگون کردند و انقلابیون لیبیایی توانستند طرفداران قذافی را شکست دهند. وی سرانجام پس از ماه‌ها فرار روز 28 مهر کشته شد. در اسفند ماه سال گذشته، زمین در سواحل ژاپن لرزید و یکی از بزرگ‌ترین سونامی‌های سال‌های اخیر را ایجاد کرد. علاوه بر مصیبت این زلزله 9 ریشتری، 3 راکتور نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دچار مشکل شد و آلودگی مواد پرتوزا اطراف نیروگاه را در بر گرفت. در عرصه نظامی، نیروهای آمریکایی به خانه‌ای در پاکستان حمله کردند و اسامه بن لادن رهبر القاعده را به دام انداختند و کشتند. کشتن بن‌لادن قبل از دهمین سالگرد حملات 11 سپتامبر رخ داد. در همسایگی پاکستان، آمریکا یک دهه جنگ را در افغانستان پشت سر گذاشت. درحالی‌که جنگ در افغانستان ادامه دارد، سربازان رزمی آمریکا از عراق خارج شدند. در این سال، برهان‌الدین ربانی از دولتمردان باسابقه افغانستان که در پی برقراری صلح با طالبان بود، در حمله انتحاری کشته شد.

بحران‌ اقتصادی از دیگر وقایع عمده سال 2011 بود. نخست‌وزیران یونان و ایتالیا در بحبوحه بحران اقتصادی اروپا از مقام خود کناره گرفتند. در پی جدال 2 حزب در کنگره آمریکا بر سر بالا بردن سقف بدهی ملی این کشور، شرکت رتبه‌سنجی استاندارد‌اند پور رتبه‌بندی اعتبار آمریکا را برای نخستین بار کاهش داد. این امر بار دیگر باعث تلاطم در بازارهای مالی جهان شد. همزمان با آنکه میزان بیکاری در آمریکا به 9 درصد رسید، جنبش اشغال وال‌استریت که علیه سیاست‌های مساعد برای یک درصد پولدار این کشور به راه افتاد، به ده‌ها شهر در آمریکا و اروپا گسترش یافت. فعالان این جنبش خود را جزو 99 درصد مردم عادی آمریکا می‌دانند.

در این حال، نامزدهای حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال جدید میلادی فعالیت خود را برای تسخیر کاخ سفید آغاز کردند. سارا پیلین نامزد سابق معاون ریاست‌جمهوری و کریس کریستی فرماندار نیوجرسی اعلام کردند در رقابت‌ شرکت نمی‌کنند. اکنون به‌نظر می‌رسد عرصه نامزدی حزب جمهوریخواه 2 رقیب جدی دارد: نیوت گینگریچ و میت رامنی. در تیرماه، واقعه‌ای بی‌سابقه‌ای در نروژ رخ داد که جهان را شگفت‌زده کرد. یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در برابر چند ساختمان دولتی در اسلو منفجر شد و همزمان کیلومترها دورتر، فردی مسلح به سوی گروهی از جوانان شلیک کرد و 77 نفر از آنان را کشت. اخیراً بازپرسان نروژی پس از مدت‌ها تحقیق اعلام کردند این فرد که برای خودش منشوری طولانی در حمایت از سیاست‌های راست افراطی و بیگانه‌ستیزی و ضدیت با اسلام تدوین کرده بود، از تعادل روانی برخوردار نیست.

جنجال‌های خبری هم در سال 2011 کم نبود. دومینیک استراوس کان رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول که از مدعیان جدی ریاست‌جمهوری فرانسه بود، در پی ماجرای تعرض به پیشخدمت هتلی در نیویورک بازداشت و ناچار به کناره‌گیری از سمت خود شد. هر چند که بعد اتهام تعرض جنسی وی باطل شد، به‌نظر می‌رسد دوره سیاسی وی به پایان آمده است. در انگلیس، انگشت اتهام به سوی نشریات گروه متعلق به روپرت مورداک در جریان ماجرای هک پیام‌های تلفنی نشانه رفت. مورداک ناچار شد نشریه قدیمی نیوز او د ورلد را تعطیل کند. در عرصه وقایع صنعتی جهان، استیو جابز رئیس شرکت اپل که دستاوردهای زیادی برای دنیای رایانه پدید آورده بود، درگذشت.

کد خبر 155539
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز