جمعه ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

وحید رضا نعیمی : در بهمن 1385، میلیون‌ها نفر در فرانسه متقاعد شده بودند که نیکلاسارکوزی که در کودکی پدر مجاری‌اش او را رها کرده بود، از گذشته خواهد گسست، به بیکاری مزمن پایان خواهد داد و احساس غرور را به فرانسه باز خواهد گرداند.

اما ظرف ساعاتی پس از پیروزی سارکوزی در اردیبهشت 1386، وقتی او در ضیافتی موفقیت خود را به همراه روسای شرکت‌ها و خوانندگان جشن گرفت و لحنی را انتخاب کرد که به اعتقاد بسیاری از فرانسوی‌ها، نمایشی، بی‌فکر و حتی مبتذل بود، شوکت وی تدریجاً رخت بربست. امروز حتی خود سارکوزی نیز نسبت به انتخاب برای دوره دوم اطمینان ندارد. بنابه‌نظرسنجی‌ها سارکوزی اکنون نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهور فرانسه به شمار می‌رود و در نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری 3 اردیبهشت سال آینده پس از فرانسوا اولند در مکان دوم قرار دارد.

سارکوزی از روز چهارشنبه هفته گذشته مبارزه 9هفته‌ای انتخاباتی خود را آغاز کرد. دستیارانش می‌گویند وی به خاطر ناتوانی در برآوردن وعده‌هایش بر اثر بحران بدهی، عذرخواهی خواهد کرد اما همچنان بر این امر پافشاری خواهد کرد که وی بهترین فرد برای احیای اقتصاد فرانسه است. تلاش‌های وی برای نمایش وجهه‌ای که بیشتر شایسته رئیس‌جمهوری است، بی‌نتیجه مانده است، زیرا هنوز بسیاری از رأی‌دهندگان رفتارهای عجیب وی از جمله علاقه‌ به ساعت‌های پرزرق و برق، دوستی و ازدواج با کارلا برونی مدل لباس، تلاش برای استخدام پسر دانشجویش در دولت و بددهنی‌اش نسبت به برخی افراد را به یاد دارند. تحلیلگران می‌گویند وی می‌کوشد بر اعتبار خود به‌عنوان رهبر تأکید کند و نگرانی‌ها درباره کاستی‌های شخصیتی‌اش را کم‌اهمیت جلوه دهد.

سارکوزی با وعده کاهش بیکاری تا پایان دوره اول ریاست‌جمهوری و افزایش قدرت خرید به قدرت رسید که در شعار «بیشتر کار کنید تا بیشتر دربیاورید» متبلور شده بود. وی اصلاحاتی را در نظام آموزش عالی به اجرا درآورد که اختیار بیشتری به دانشگاه‌ها داد، اما در سال 2010 که سن بازنشستگی را با 2 سال افزایش به 62 سال رساند، با اعتراض‌های خیابانی روبه‌رو شد. سارکوزی از ترس ناآرامی اجتماعی از اجرای اصلاحات ساختاری عمیق‌تر صرف‌نظر کرد.

قوانین کار در فرانسه به‌گونه‌ای است که شرکت‌های فرانسوی به‌طور فزاینده‌ای توان رقابتی خود را از دست می‌دهند تا این کشور در سال2011 با 70میلیارد یورو کسری تجاری روبه‌رو شود. برخی سیاست‌های وی از جمله کاهش مالیات‌ها سبب شد که اوضاع مالی کشور تضعیف شود به‌طوری که شرکت اعتبار سنجی استاندارد‌اندپورز ماه گذشته، برای نخستین بار از رتبه‌ اعتباری این کشور کاست؛ اقدامی که سارکوزی پیش‌تر از آن به‌عنوان مرگ من یاد کرده بود. اداره حسابرسی فرانسه اخیراً اعلام کرد تحقق بودجه متوازن، 10سال طول می‌کشد.

هنگامی که سارکوزی به قدرت رسید، نرخ رشد اقتصاد2.1 درصد و بیکاری 8درصد بود. اکنون و با وقوع بحران اقتصادی، نرخ رشد به صفر تقلیل یافته و نرخ بیکاری ب9.3 درصد رسیده است. در کنار تنزل آمار اقتصادی، بزرگ‌ترین مانع انتخاب مجدد سارکوزی شاید سبک شخصی وی باشد که باعث شده میزان نارضایتی از وی به 68 درصد برسد.

خبرنگارانی که از نزدیک همراه او در رقابت‌های انتخاباتی دور گذشته بوده‌اند، از بی‌قراری کودکانه وی، عادت به تند تند غذا خوردن و خوردن هله هوله در طول روز و نیز ناتوانی برای تنها بودن و وسواس در پرسیدن آیا مرا دیدی؟ ظاهرم خوب بود؟ سخن می‌گویند. زمانی که سسیلیا دومین همسرش وی را ترک کرد، سارکوزی به برونی نزدیک شد. از قضای روزگار، برونی به وی کمک کرد تا بیشتر حال و هوای ریاست‌جمهوری را رعایت کند. سارکوزی از این نظر با بیشتر سیاستمداران همطرازش متفاوت است که هیچ پایگاه حمایتی در روستاها ندارند. آلن مینک اقتصاددان و مشاور وی می‌گوید: سارکوزی نخواهد توانست جادوی سال 2007 را تکرار کند، اما می‌تواند ادعا کند که فرانسه را از بحران خارج خواهد کرد.

کد خبر 160714
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز