شیراز ـ غیاث ملک حسینی: بهار سرسبز و با طراوت، تابستان خنک و دلنشین، پاییز هزار رنگ برگ‌ریز و زمستان سرد و یخبندانش، دل مشتاق هر صاحبدلی را به‌خود جذب می‌کند تا در هر یک از فصول سال که گذارش به شیراز بیفتد، چندی را نیز در سپیدان، قطب گردشگری فارس، بگذراند.

سپیدان


سخن از سپیدان است، بهشتی که به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های فراوان گردشگری که مهندسی طبیعت در آن به یادگار گذاشته است، می‌تواند به‌عنوان پهنه گردشگری فارس و جنوب کشور معرفی شود تا علاوه بر جذب گردشگران داخلی، به‌عنوان فضایی مناسب برای حضور گردشگران خارجی در فصول مختلف سال مورد استفاده قرار گیرد.

وجود بیش از 23 جاذبه طبیعی و تفرجگاه همچون آبشار مارگون، چله‌گاه، تنگ تیزاب، برم فیروز و 19 جاذبه گردشگری و میراث فرهنگی مانند بقعه سیدنورالدین علوی به همراه پیست اسکی باعث شده تا این منطقه سالانه پذیرای بیش از 3 میلیون نفر گردشگر باشد اما کمبود زیرساخت‌های گردشگری، نبود مکان‌های مناسب اقامتی، تجاری و تفریحی باعث شده تا بسیاری از گردشگرانی که به فارس می‌آیند خود را از دیدن زیبایی‌های فراوان این منطقه محروم کنند و همین موضوع ضرورت حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در منطقه را بیش از پیش فریاد می‌زند تا با سرمایه‌گذاری خود، نمی ‌آب بر تشنگی دیرپای این منطقه بپاشند.

خستگی سرمایه‌گذاران نتیجه بروکراسی اداری

در سوی دیگر این ماجرا، همکاری و جدیت دستگاه‌های دولتی در تعامل با سرمایه‌گذاران و فراهم کردن بستر مناسب برای حضورشان، مقوله‌ای است که به اعتقاد سید عنایت‌الله هاشمی، نماینده سپیدان در مجلس شورای اسلامی سبب دلگرمی آنها خواهد شد.

وی وجود بروکراسی‌های اداری و فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب را عاملی برای حضور کمرنگ سرمایه‌گذاران دانسته و تصریح می‌کند: تداوم این موضوع، نتیجه‌ای جز خستگی و دلسردی آنها را درپی نخواهد داشت. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سپیدان در فصل‌های بهار، تابستان و زمستان به‌دلیل سرسبزی محیط و طراوت کوهستان‌ها، آب و هوای خنک و همچنین بارش برف و امکان انجام ورزش‌های زمستانه، مکانی مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران و گردشگران است، تاکید می‌کند: مسئولان باید شرایط حضور سرمایه‌گذاران و گردشگران را به‌منظور رونق اقتصادی منطقه بیش از پیش فراهم کنند. در همین ارتباط مهدی ملک‌نسب، رئیس شورای اسلامی شهر اردکان مرکز شهرستان سپیدان با بیان اینکه سالانه 3 میلیون گردشگر از این منطقه دیدن می‌کنند، گفت: به‌رغم حضور میلیونی گردشگران، امکانات موجود پاسخگوی حضور 12 هزار نفر است. وی با تاکید براینکه شهرداری اردکان شرایط لازم برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را فراهم کرده است، اظهار می‌کند: این شهرداری علاوه بر تامین زمین و معافیت 100درصدی سرمایه‌گذاران از پرداخت هزینه صدور مجوزهای لازم، به‌منظور تقویت واحدهای سرمایه‌گذاری هیات عالی رسیدگی به طرح‌های ارائه شده از سوی سرمایه‌گذاران را تشکیل داده است. رئیس شورای اسلامی اردکان از همکاری با برخی سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل‌های مشارکتی خبر داده و می‌افزاید: یکی از مشکلات مرکز شهرستان سپیدان، مستقر نبودن کامل مدیران و کارمندان در مرکز شهرستان است؛ چرا که نزدیک به 70 درصد از کارمندان شهر اردکان در کلانشهر شیراز سکونت دارند و همین موضوع باعث شده تا بهره‌وری کافی در کارها وجود نداشته باشد.

غول هفت سر بانک‌ها

فرماندار سپیدان نیز بروکراسی‌های اداری را یکی از تنگناهای حوزه سرمایه‌گذاری عنوان کرده و می‌گوید: تا زمانی که نوع نگاه مدیران و مسئولان تغییر نکند شاهد هیچ اتفاق رو به جلویی نخواهیم بود. علیرضا انصاری با بیان اینکه برخی مدیران و کارشناسان به سرمایه‌گذار به‌عنوان یک زالو می‌نگرند، این نگرش را عامل بروز مشکلات فراوان در آینده دانست و تاکید کرد: اگر مشکل اشتغال حل شود، مشکل امنیتی شهرستان نیز برطرف خواهد شد. وی با انتقاد از عملکرد بانک‌های استان فارس در زمینه اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران آنها را «غول هفت‌سر» نامید و ادامه داد: در جهان بانک‌ها روند توسعه را شتاب می‌دهند اما در کشور ما این روند را کند و حتی متوقف می‌کنند.

فرماندار سپیدان در همین ارتباط افزود: مقدمات اجرای 6 صنعت فولاد، کاغذ‌سازی‌، دارو‌سازی‌، رزین‌پلی‌استریل، ماشین‌های اسپورت و تولید پروفیل و لوله‌های آهنی فراهم شده که درصورت اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها می‌توانستیم شاهد بهره‌برداری برخی از این صنایع باشیم. این مقام مسئول از راه‌اندازی و آغاز فعالیت کمیته ویژه جذب سرمایه‌گذاری در فرمانداری سپیدان خبر داد. انصاری با بیان اینکه سپیدان مهم‌ترین قطب گردشگری جنوب کشور و به عبارتی چالوس فارس است، از تخصیص زمین برای ساخت دهکده بزرگ گردشگری در منطقه مارگون خبر داد و تصریح کرد: 46 هکتار زمین به‌منظور ساخت منازل استیجاری پیش‌ساخته درنظر گرفته شده است.

کد خبر 157175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز