جمعه ۲۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شاید مریل استریپ اسکار بگیرد اما بانوی آهنین نامحبوب است.

Iron Lady

در واقع روایت سینمایی زندگینامه نخستین زنی که نخست وزیر بریتانیا شد و رو در روی معدن‌چیان ایستاد حالا در شمال این کشور در منطقه‌ای که سابقا معادن مختلفی داشت با بایکوت مواجه شده است. اکنون پس از سال‌ها هنوز  نام مارگرت تاچر با درد و بسته شدن معادن و اخراج هزارن انسان مترادف است.

خانمی از اهالی دربی‌شایر می‌گوید: من فکر نمی‌کنم هالیوودی‌ها آدم‌های درستی باشند که این چیزها را در مورد تاچر می‌سازند.

مرد دیگری می‌گوید:  او به خصوص در مناطق معادن ذغال سنگ بیشترین خسارت‌ها را  به بار آورد و  نماد زنان نبود

یورو نیوز در این باره می‌نویسد: نمایش فیلمی درباره مارگرت تاچر با عنوان بانوی آهنین در بریتانیا باعث شده است که در شمال این کشور زخم‌‏های کهنه سر باز کند.

بسیاری از اهالی این منطقه خوب به یاد دارند که سه دهه قبل چطور مارگارت تاچر، نخست وزیر بریتانیا به جنگ تمام عیار با اتحادیه های کارگری برخاست.

به همین دلیل در حالی که این فیلم با هنرنمایی مریل استریپ در دیگر مناطق بریتانیا با استقبال مواجه شده است، در شمال بریتانیا سالن‏های سینما اغلب خالی است. مارگارت تاچر وعده داده بود که قدرت اتحادیه های کارگری را کاهش دهد. اما کارگران معدن عقب ننشستند و ترجیح دادند به جای رودرروشدن با زغال سنگ در معادن تاریک به جنگ بانوی آهنین بروند.

هر چند در نهایت، بازنده کارگران بودند و پس از اعتصابی طولانی، معدنچیان با تصمیم دولت شوکه شدند.

دولت مارگارت تاچر 20 معدن را تعطیل کرد و بیست هزار نفر شغل خود را از دست دادند. روند تعطیلی معادن تا سال‏ها ادامه پیدا کرد و باعث شد مارگارت تاچر تبدیل به چهره ای نامحبوب در مناطق معدن خیز بریتانیا شود.

فیلم بانوی آهنین که مریل استریپ در آن نقش آفرینی می‌کند حکایت سه دوره نخست وزیری مارگارت تاچر از اوج تا سقوط قدرت اوست. بدخواهان تاچر، فیلم را جانبدارانه، و دوستدارنش، تاچر فیلم را در هیات زن پیرنحیف و قاطعی که گا‌هاً رفتاری دیوانه وار دارد نمی‌پسندند.

کد خبر 157071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز