لندن – یکی از فرماندهان اسبق پلیس لندن پیش بینی کرده است که انگلیس سالها با ناآرامی عمومی مواجه خواهد بود و نیروهای پلیس برای کنترل نظم و امنیت در خیابانهای این کشور باید فشار زیادی را تحمل کنند.

به گزارش ایرنا، 'جان آرتور استیونسن' که طی سال های 2000 تا 2005 فرماندهی اسکاتلندیارد را برعهده داشت، تاکید کرده است که مشکلات اقتصادی عامل اصلی ناآرامی‌های آینده خواهد بود

استیونسن که هم اکنون عضو مجلس اعیان انگلیس است، اخیرا مسئولیت یک 'کمیسیون مستقل' را برای تهیه گزارشی در مورد آینده نیروهای پلیس انگلیس و شناسایی روش های بهتر برقراری نظم و امنیت در خیابان های این کشور، برعهده گرفته است.

به نوشته روزنامه گاردین، بسیاری از فرماندهان فعلی نیروهای پلیس انگلیس، در زمینه احتمال تشدید ناآرامی های عمومی طی سال های پیش رو با لرد استیونسن هم نظر هستند.

این روزنامه سه شنبه شب در نسخه آن لاین خود به نقل از یک منبع سطح بالا در نیروی پلیس نوشت: ما بطور بالقوه پیش بینی می کنیم که بی نظمی و ناآرامی در سال 2012 افزایش یابد و همچنین تعداد تقاضاها برای برگزاری تظاهرات و تجمعات قانونی نیز بالا برود.

این منبع آگاه افزود: امکانات و اعتباراتی که در آینده در اختیار واحدهای پلیس قرار می گیرد، منعکس کننده این واقعیت خواهد بود که ما تا چه میزانی از شورش های تابستان امسال درس گرفته ایم. لرد استیونسن با اشاره به ناکامی نیروهای پلیس انگلیس در کنترل اعتراضات تابستان امسال گفت: شیوه ای که پلیس طی دو، سال آینده برای مقابله با ناآرامی های خیابانی انتخاب می‌کند، اهمیت حیاتی دارد.

وی در مورد عوامل احتمالی تشدید ناآرامی های عمومی اظهارداشت: من واقعا درباره افزایش نرخ بیکاری بویژه در میان جوانان و افزایش جرم و جنایت در جامعه نگران هستم... احساس من این است که دو سال آینده سال های سختی خواهد بود، امیدوارم که من اشتباه کرده باشم ولی فکر نمی کنم این برداشت من اشتباه باشد.

این فرمانده سابق پلیس گفت: من امیدوارم که شورش های آتی به وسعت شورش های تابستان 2011 نباشد ولی مهمترین موضوع این است که پلیس باید آمادگی مواجهه با هر وضعیتی را داشته باشد. وی تاکید کرد: ناکامی های پلیس در مقابل شورش های اخیر باعث شد که کنترل خیابان ها از دست ماموران قانون خارج شود... پلیس پس از حوادث تابستان امسال در منطقه تاتنهام لندن تا مدتی حداقل یک روز از حوادث عقب بود.

استیونسن یکی دیگر از موارد جنجالی را برنامه بازرسی بدنی مظنونان در خیابان ها توسط پلیس اعلام کرد و افزود: این برنامه که شامل متوقف کردن و جست و جوی بدنی مظنونان می شود، زنگ خطر را به صدا درآورده است. پلیس باید رابطه بهتری با جامعه داشته باشد و بتواند به نگرانی های مردم گوش فرادهد و اقدامات خود را نیز بخوبی برای آنان تشریح کند.

بر اساس یک تحقیق انجام شده توسط روزنامه گاردین و مدرسه عالی اقتصاد و علوم سیاسی(ال اس ایی) لندن، عصبانیت مردم از اقدامات پلیس از جمله عوامل اصلی شورش های تابستان امسال در انگلیس بود. در این تحقیق که نتایج آن روز دوشنبه منتشر شد، 85 درصد از مصاحبه شوندگان اعلام کرده اند که عصبانیت از عملکرد پلیس یکی از عوامل کلیدی در تشویق آنان به شرکت در شورش ها و اعتراضات خیابانی در ماه اوت(مرداد) بوده است.

پژوهشگران دانشگاه 'ال اس ایی' و خبرنگاران روزنامه گاردین برای تهیه این گزارش، با 270 نفر از شرکت کنندگان در اعتراضات خیابانی بطور مشروح مصاحبه کرده اند. این گزارش نشان می دهد: به رغم اینکه برخی از شرکت کنندگان در اعتراضات خیابانی اقدام به غارت فروشگاه ها و آتش زدن خودروها و مغازه ها کرده اند، ولی اکثر کسانی که مورد مصاحبه قرار گرفته اند با قاطعیت تاکید می کنند احساس شان این بوده است که در یک شورش ضدپلیس شرکت دارند. 'اکثر مصاحبه شوندگان در تعاملات روزانه خود با پلیس دچار مشکل بوده اند و معتقدند که از سوی پلیس مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند. آنان بویژه از طرح بازرسی بدنی توسط پلیس در خیابان ها عصبانی بوده اند.'

بر اساس یافته های این گزارش، 70 درصد مصاحبه شوندگان، طی یک سال اخیر حداقل یک بار توسط پلیس در خیابان متوقف و مورد بازرسی بدنی قرار گرفته اند که به گفته آنان این بازرسی بصورت خشن و غیرمنصفانه انجام شده است. 'شرکت کنندگان در شورش ها همچنین خواسته و تظلمات سیاسی نیز داشته اند اما در مرکز همه آنها احساس بی عدالتی فزاینده قرار داشته است.' این گزارش همچنین نشان می دهد که فقر، بیکاری، نابرابری اجتماعی، افزایش شهریه دانشگاه ها و قطع کمک های دولت به دانش آموزان فقیر نیز از دیگر عوامل ناآرامی های گسترده تابستان امسال در شهرهای مختلف انگلیس بوده است.

هفته گذشته نیز یک گروه تحقیق که از سوی دولت مامور بررسی علل و عواقب شورش های اخیر انگلیس شده است، در نخستین گزارش خود نسبت به بروز مجدد اعترضات خیابانی در این کشور هشدار داد. گروه موسوم به 'شورش ها، جوامع و قربانیان' که تحت عنوان 'مستقل' فعالیت می کند در گزارش مقدماتی خود تاکید کرده است که اگر اقدامات مناسبی به عمل نیاید این گونه شورش ها ممکن است مجددا به وقوع بپیوندد. بر اساس گزارش این گروه، عدم اعتماد مردم به واکنش پلیس به شورش های اولیه در لندن، منجر به گسترش ناآرامی ها به سراسر انگلیس شد. یافته های این گروه که بخش عمده آن از طریق مصاحبه با مردم و شرکت کنندگان در اعتراضات تهیه شده است، نشان می دهد که برداشت عمومی پس از شروع اعتراضات در لندن این بوده است که پلیس نمی تواند مشکل را کنترل کند و همین عامل باعث تشویق مردم در مناطق مختلف به حضور در اعتراضات خیابانی شد.

گروه تحقیق شورش های انگلیس تاکید کرده است: با اینکه محرومیت نمی تواند بهانه ای برای رفتارهای مجرمانه باشد، ولی ما باید ریشه های اصلی بروز شورش را بررسی و برای رفع آنها اقدام کنیم، چرا که در غیر این صورت این اتفاقات مجددا تکرار خواهد شد.

در این گزارش، اعتراضات اخیر انگلیس در مواردی غیرقابل مقایسه با اعتراضات دهه 1980 این کشور توصیف شده ولی با این حال اعتراف شده است که 'این حقیقت غم انگیز را باید پذیرفت که از برخی جنبه ها چالش های اساسی در این شورش ها یکسان بوده است.' شهرهای مختلف انگلیس در مردادماه امسال به مدت چهار روز شاهد اعتراضات و ناآرامی های گسترده ای بود که در جریان آنها جوانان معترض با پلیس درگیر شدند و دهها خودرو، مغازه و واحد مسکونی به آتش کشیده شد.

اعتراضات و شورش های انگلیس پس از کشته شدن یک جوان سیاه پوست به نام 'مارک دوگان' توسط پلیس در منطقه تاتنهام لندن آغاز شد و بلافاصله به شهرهای مختلف این کشور از جمله منچستر، لیورپول، بیرمنگهام، لیدز، ناتینگهام و ... گسترش یافت. در جریان این اعتراضات و هفته های پس از آن بیش از چهار هزار نفر در مناطق مختلف این کشور بازداشت شدند

کد خبر 153120
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز