سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد و هوگو چاوز با اشاره به روابط راهبردی دو کشور افزایش روزافزون سطح روابط و تعاملات سیاسی و اقتصادی تهران – کاراکاس را به نفع دو ملت و صلح و امنیت دانستند.

روسای جمهور ایران و ونزوئلا در نشست مشترک هیئت های عالی رتبه دو کشور بر افزایش حداکثری مناسبات و همکاری های دوجانبه تهران - کاراکاس تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در نشست مشترک هیئت های عالی رتبه ایران و ونزوئلا که به ریاست محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز برگزار شد، همچنین طرفین بر ضرورت تسریع در تکمیل پروژه ها و شناسایی ظرفیت های جدید گسترش همکاری ها تاکید کردند.

محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز در این نشست، مقامات و مسئولین مربوطه را مورد خطاب قرار داده و آنها را به جدیت در پیگیری امور و شتاب بخشیدن به روند رو به رشد روابط دوکشور در زمینه های صنعتی، عمرانی و بازرگانی توصیه کردند.

محمود احمدی‌نژاد و هوگو چاوز با اشاره به روابط راهبردی دو کشور افزایش روزافزون سطح روابط و تعاملات سیاسی و اقتصادی تهران - کاراکاس را به نفع دو ملت و صلح و امنیت دانستند.

روسای جمهوری ایران و ونزوئلا در این دیدار با اشاره به اهمیت تحولات روزافزون در سطح منطقه و جهان، بر عدم مداخله قدرت‌های زیاده‌خواه و امپریالیستی در امور داخلی سایر کشورها تأکید کرده و دولت‌ها و ملت‌‌ها را به هوشیاری در برابر دسیسه‌های مستکبران توصیه کردند.

احمدی‌نژاد در این دیدار با بیان این که ایران و ونزوئلا در جبهه واحدی قرار دارند و دارای منافع و دشمنان مشترکی هستند، اظهار داشت: ایران و ونزوئلا با گسترش حداکثری روابط خود در عرصه‌های مختلف می‌توانند گام‌های مؤثری در مسیر عدالت، رشد و امنیت در منطقه و جهان بردارند.

رئیس‌جمهور اهمیت تحکیم و تقویت روابط دو کشور در بخش‌های اقتصادی و صنعتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگونه محدودیتی برای ارتقاء حداکثری مناسبات خو با ونزوئلا قایل نیست و آمادگی دارد تجربیات و دستاوردهای خود را در بخش‌های مختلف صنعتی و علمی در اختیار دولت و ملت ونزوئلا قرار دهد.

هوگو چاوز رئیس‌جمهوری بولیواری ونزوئلا نیز در این دیدار نزدیکی هر چه بیشتر تهران و کاراکاس را در تمامی عرصه‌ها مورد تأکید قرار داد و گفت: دو کشور با گسترش همکاری و رایزنی‌های خود می‌توانند گام‌های مؤثری در مقابله با سیاست‌های استعماری و به نفع ملت‌ها بردارند.

چاوز با بیان اینکه نظام امپریالیستی با استفاده از ابزار زور و تهدید به دنبال سلطه بر ملت‌ها است، گفت: امروز جهان نیازمند نظم جدیدی است و ایران و ونزوئلا می‌توانند نقش مؤثری در شکل‌گیری حرکت جدید بشریت داشته باشند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین بر تقویت بیش از گذشته روابط دوجانبه تهران - کاراکاس تأکید کرد و گفت: ایران و ونزوئلا ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش روابط برخوردار هستند که شناسایی و فعال کردن تمامی این ظرفیت‌ها به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه است.

بیانیه مشترک روسای جمهور ایران و ونزوئلا؛

روسای جمهور ایران و ونزوئلا با انتشار بیانیه مشترکی بر گسترش و تعمیق روابط دوجانبه و نیز گفت وگوی سازنده در مجامع منطقه‌ای و بین المللی برای حفظ منافع مشترک و دفاع از صلح، ثبات و امنیت تمامی مناطق جهان تاکید کردند.

محمود احمدی‌نژاد و هوگو چاوز در این بیانیه مشترک که در مراسم امضای اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا، به امضا طرفین رسید اراده خود را مبنی بر گسترش هر چه بیشتر همکاری‌ها در کلیه زمینه‌هایی که به رفاه مردم دو کشور کمک می‌کند، مورد تأکید قرار داده و بر لزوم ادامه شناسایی ظرفیت‌های موجود در هر دو کشور جهت تعمیق همکاری‌ها تأکید کردند.

روسای جمهور ایران و ونزوئلا با رد سیاست‌های زورمدارانه برخی از قدرت‌های جهانی و همچنین کاربرد تهدید نظامی، تحمیل تحریم‌ها و اقدامات مشابه دیگر خارج از حقوق بین‌المللی علیه ملت‌های صلح‌جو، مستقل و در حال توسعه، خواستار خاتمه همیشگی اینگونه اقدامات امپریالیستی شدند.

طرفین ضمن محکوم نمودن هر گونه اعمال تروریستی در سطح جهان، بر همکاری نزدیک با یکدیگر در سطح مجامع بین‌المللی در مبارزه با این پدیده شوم تاکید نمودند.

احمدی‌نژاد و هوگو چاوز تحولات منطقه خاورمیانه و قیام‌های آزادی‌خواهان و عدالت‌‌طلبانه مردم این منطقه را مورد بررسی قرار داده و ضمن حمایت از خواسته‌های بر حق مردم کشورهای منطقه، هرگونه دخالت خارجی را موجب پیچیده‌تر شدن مسایل منطقه ارزیابی و آن را رد کردند.

طرفین همچنین با توجه خاص، تحولات سوریه را بررسی و مراتب تأسف خود را از کشتار غیرنظامیان و نیروهای دولتی ابراز و همزمان با آن حمایت خود را از اصلاحات دولت این کشور تجدید نمودند و یادآور شدند: این در شرایطی است که راهبرد امپریالیستی و صهیونیستی مداخله آشکار در امور منطقه است و دو کشور راهبرد مزبور را شدیداً محکوم می‌کنند.

طرفین در این بیانیه نقض شدید حقوق مردم فلسطین در نتیجه سیاست های جنایتکارانه مستمر رژیم صهیونیستی را محکوم و نگرانی خود را از وضعیت کنونی مردم فلسطین بویژه در غزه ابراز و از سازمان‌های بین المللی و کشورهای منطقه درخواست کردند که نقش موثری در حمایت از حقوق مردم فلسطین ایفا نمایند.
طرفین همچنین بر حمایت از مبارزات بر حق مردم فلسطین جهت احقاق حقوقشان مبنی بر رفع اشغال و به دست آوردن آزادی و استقلال کشورشان تاکید نمودند.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران در این بیانیه از مواضع شجاعانه هوگوچاوز و ملت بزرگ ونزوئلا در حمایت از مواضع بر حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای قدردانی نمود.

رئیس جمهور اسلامی ایران ضمن تبریک بخاطر ایجاد تاریخی جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب که به منزله تحقق یافتن نظر سیمون بولیوار آزادیخواه می‌باشد، آن را گام استوار بزرگی در جهت وحدت هر چه بیشتر منطقه آمریکای لاتین ارزیابی و آمادگی ایران را برای هرگونه همکاری و توسعه روابط با این جامعه اعلام نمود.

روسای جمهور ایران و ونزوئلا مراتب خرسندی خود را از مبادلات روز افزون میان دو کشور بویژه توسعه و اجرای طرح‌های همکاری بسیار مهم راهبردی در زمینه‌هایی مانند همکاری‌های مالی خانه‌سازی و توسعه صنعتی ابراز نمودند.

 

 

کد خبر 156764
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز