یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: گزارش‌های 2 موسسه امنیت انفورماتیک نشان می دهند که برای مالکان تبلت‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند آندروئید سال 2012 سالی ویروسی خواهد بود.

آندروئید

به گزارش مهر، بررسی‌های 2 موسسه امنیت انفورماتیکی ‌ترند میکرو‌ و ‌مک آفی‌، سال 2012 را با یک رشد قابل توجه در توسعه برنامه‌های مخربی که سیستم عاملهای موبایل و در راس همه سیستم عامل آندروئید گوگل را مورد هجوم قرار می‌دهند پیش بینی می‌کنند.

با افزایش رو به رشد افرادی که دستگاه‌های موبایل را برای جستجو در اینترنت انتخاب می کنند طبیعی است که هکرها و سازندگان برنامه‌های مخرب نیز با ایجاد ویروسهای سازگار با این دستگاهها از این رفتار کاربران سوء استفاده کنند.

ترند میکرو در پیش بینی وقایعی که کاربران دستگاههای موبایل را در سال 2012 تهدید می کنند، نشان می دهد به دلیل اینکه توزیع برنامه های جانبی روی سکوی آندروئید برپایه سیستم منابع باز است، بنابراین دستگاههای مجهز به سیستم عامل گوگل اولین قربانیان این حملات مخرب هستند.

این درحالی است که دستگاههای برپایه سیستم عامل iOS که نسبتاً بسته هستند با احتمال کمتری مواجهند که با این حملات روبه رو شوند. هرچند این به معنی ایمنی کامل دستگاههای اپل در مقابل حمله ویروسها و برنامه های مخرب احتمالی نیست. انواع حملاتی که به سمت سکوهای آندروئید انجام می شود شامل سرقت رمزعبور، اطلاعات کارتهای اعتباری و حسابهای جاری است.

more  چطور کلمه عبور انتخاب کنیم؟

به عقیده موسسه امنیت انفورماتیکی مک آفی، به دلیل اینکه هنوز بسیاری از کاربران به استفاده از آنتی ویروس در تلفنهای همراه هوشمند و تبلت‌ها اعتقاد ندارند، در سال 2012 و همزمان با رشد استفاده از تلفنهای همراه هوشمند و تبلت‌ها نسبت به رایانه‌های شخصی قدیمی و نت بوکها باید منتظر حملات مخرب بیشتری در دستگاههای موبایل بود.

مهمترین کار ویروس‌های سیستمهای موبایل، مثل عملکردهای گذشته این برنامه های مخرب، سرقت اطلاعات حساس به ویژه رمز عبور و رمزهای بانکی است.

برپایه گزارش مک آفی، در سه ماهه سوم سال 2011 برنامه‌های جانبی مخربی که به سیستم عامل آندروئید آسیب زدند نسبت به سه ماهه دوم با یک خیز 37 درصدی و افزایش 76 درصد نسبت به سه ماهه اول همراه بودند و در تمام طول این سال، مک آفی به رکورد 75 میلیون نمونه برنامه مخرب شناسایی شده دست یافت.

از دیگر تهدیداتی که ویروسهای دستگاههای موبایل را تهدید می‌کنند می‌توان به سرقت پول مجازی که در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند اشاره کرد.

درحقیقت رشد ورود به شبکه‌های اجتماعی از طریق تلفنهای همراه و تبلت‌ها یکی از عواملی است که منجر به بروز این خطر می‌شود. به طوریکه برپایه تحقیقات شرکت انفورماتیکی Enders Analysis در دسامبر گذشته 300 میلیون کاربر فیسبوک از تلفنهای همراه هوشمند و تبلتها وارد این شبکه اجتماعی شدند و 70 درصد از کسانی که یک تلفن همراه هوشمند دارند برای ورود به این شبکه‌اجتماعی از برنامه‌های جانبی استفاده می‌کنند.

همچنین اطلاعاتی که چهار ماه قبل توسط G Data Security Labs منتشر شد نشان می‌داد که درصد برنامه‌های مخرب برای تلفنهای همراه هوشمند و تبلتها در نیمه نخست سال 2011 در حدود 140 درصد افزایش یافته است.

کارشناسان این موسسه انفورماتیکی مشاهده کردند که اسب‌های تراوا (تروجانها) تقریباً بیشترین برنامه‌های مخرب را تشکیل می‌دهند و بسیاری از این تروجانها برای ارسال هرزنامه و یا سایر فعالیتهای جنایتکارانه زیرگروه اصطلاح eCrime (جنایت الکترونیک) طراحی شده‌اند.

به گفته این کارشناسان G Data Security جنایتکاران انفورماتیکی با برنامه‌های مخرب موبایل مدل جدیدی از تجارت را کشف کرده‌اند. درحال حاضر، این جنایتکاران به ویژه از درهای پشتی (backdoor)، برنامه های جاسوسی و سرویسهای پرهزینه پیامک برای آسیب رساندن به قربانیان خود استفاده می‌کنند. به طوریکه با مقایسه دوره قبل، درصد بدافزارهای موبایل 3.7 برابر بیشتر شده است.

کد خبر 156613
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز