رئیس مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری دیرهنگام به سخنان چندی قبل رئیس‌جمهور مبنی بر حذف یارانه اقشار پردرآمد واکنش نشان داد و گفت که مجلس مخالف حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد است.

محمود احمدی‌نژاد چندی پیش از تصمیم دولت مبنی بر نامه نگاری به افراد با درآمد بالا برای انصراف از دریافت یارانه نقدی خبر داده بود و چند روز بعد دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که دست‌کم یارانه نقدی 10 میلیون نفر از 74 میلیون نفر دریافت‌کننده یارانه نقدی حذف خواهد شد.

اما علی لاریجانی درخصوص تصمیم دولت برای عدم‌پرداخت یارانه نقدی به 10 میلیون نفر در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: آنچه در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مد نظر است پرداخت یارانه نقدی به عموم مردم است البته دولت می‌تواند به عده‌ای بر حسب نیازشان بیشتر یارانه بدهد.

وی تصریح کرد: اگر حذف یارانه به معنای این است که می‌خواهند هیچ مبلغی ندهند مجلس مخالف آن است اما اگر بحث این است که ما می‌خواهیم به افراد نیازمند بیشتر یارانه بدهیم مجلس موافق آن است.

براساس این گزارش، تصمیم دولت برای حذف 10 میلیون نفر از یارانه ‌بگیران در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پس از آن آشکار شد که گزارش کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس نشان داد درصورت تداوم وضعیت کنونی یارانه نقدی به 74 میلیون نفر، دولت با کسری بودجه سنگین 15هزار میلیارد تومانی مواجه خواهد شد.

وعده رئیس‌جمهور مبنی بر افزایش میزان یارانه نقدی حتی به میزان 2 برابر البته با واکنش‌های زیادی مواجه شد، چرا که دولت تاکنون سهم تعیین شده در قانون هدفمندی یارانه‌ها برای تولید را به‌طور کامل اختصاص نداده است.

محمد رضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها دو روز پیش اعلام کرد که افزایش میزان یارانه‌های نقدی مشروط به اصلاح دوباره قیمت حامل‌های انرژی است.

چالش مجلس و دولت بر سر کاهش لشکر 74 میلیونی یارانه‌بگیران در حالی مطرح شده است که هنوز کسی از زمان و جزئیات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر ندارد و تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه 91 هم بر دامنه ابهام‌ها درباره کم و کیف فاز دوم هدفمندی افزوده است.

مجلس از لایحه بودجه خبر ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مجلس چه خبری از ارائه لایحه بودجه 91 به مجلس دارد گفت: همان قدر که شما خبر دارید ما هم خبر داریم!

وی افزود: مطابق قانون لایحه بودجه باید15 آذر به مجلس داده می‌شد اما متأسفانه لایحه را به مجلس ندادند و کار را قدری مشکل کردند.

کد خبر 156594
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز