همشهری‌آنلاین: کتاب«وبلاگ‌نویسی و روزنامه‌نگاری» به منظور بررسی و تاثیر وبلاگ‌ها بر روزنامه‌نگاری در شش فصل تنظیم شده است با توجه به چینش مطالب و فصل‌بندی و تعدد منابع مورد استفاده،از تلاش موثر مولف در این زمینه خبر می‌دهد.

کتاب وبلاگ نویسی و روزنامه‌نگاری

به گزارش همشهری‌آنلاین محمود سلطان آبادی که سایتی فعال در زمینه ادبیات ارتباطات و روزنامه‌نگاری (به خصوص معرفی تحولات عرصه نشر و کتاب این حوزه) دارد در فصل اول مفهوم وبلاگ و کاربرد‌ها و مزایای آن، طبقه‌بندی انواع وبلاگ‌ها، انگیزه‌های وبلاگ‌نویسی،محتوا و مخاطبان و وبلاگ‌ها و همچنین وبلاگ ونسبت آن باحوزه عمومی را توضیح داده است.

در فصل دوم خواننده با مفاهیمی چون تکنولوژی‌های وبلاگ‌نویسی از جمله  لینک، تراک‌بک، کامنتینگ، بوک‌مارکینگ، موبلاگینگ، میکروبلاگینگ، پادکستینگ، فید‌های آر اس‌اس و سامانه‌های محتوا آشنا خواهد شد.

more

 مجله مفاهیم ارتباطات

فصل سوم درباره زبان وبلاگ‌نویسی است. در این فصل چالش‌های زبان در وبلاگ‌ها،مشخصات و مشکلات زبان فارسی در وبلاگ‌ها و همچنین شیوه نگارش و قواعد آن در وبلاگ‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

فصل چهارم به بررسی سیر تحول وبلاگ‌نویسی در ایران و جهان و تاثیر وقایعی چون 11 سپتامبر،جنگ عراق،انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا،سونامی جنوب شرقی‌آسیا،توفان کاترینا و بمب‌گذاری‌های لندن بر وبلاگ نویسی می‌پردازد.

فصل پنجم با بررسی دیدگاه‌های صاحب‌نظران و کارشناسان درباره این سوال که «آیا وبلاگ‌نویسی نوعی روزنامه‌نگاری است؟» شروع می‌شود و در ادامه به تفاوت‌های روزنامه‌نگاری با وبلاگ‌نویسی،تاثیر وبلاگ‌نویسی بر روزنامه‌نگاری، وبلاگ‌نویسی روزنامه‌نگاران،وبلاگ‌نویسی واعتبار منبع و همچنین طبقه‌بندی وبلاگ‌های روزنامه‌نگاری پایان می‌یابد.

در فصل ششم نیز اصول اخلاقی در وبلاگ‌نویسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در انتهای کتاب هم مولف تلاش کرده است نظر چند تن از روزنامه‌نگاران و اساتید حوزه ارتباطات و روزنامه‌نگاری ایران را با یادداشت‌هایی با این محوریت که «آیا وبلاگ‌نویسی روزنامه‌نگاری است؟» را اخذ کند تا دیدگاه چند چهره‌ شناخته شده ایرانی در کنار چهره‌های خارجی که در فصل پنجم با همین پرسش مواجه بوده اند قرار بگیرد.

کتاب یک فهرست اعلام کم دارد که به نظر می‌رسد بیش از آنکه نویسنده در این زمینه تلاش کند، عرصه‌ای است که ناشر باید این کار را انجام دهد که امید می رود در چاپ بعدی چنین نقیصه‌ای جبران شود.

وبلاگ‌نویسی و روزنامه‌نگاری/ مولف:محمود سلطان آبادی/ ناشر: انتشارات ثانیه؛چاپ اول،1390/ قطع رقعی،قیمت: 4500  تومان،224 صفحه

کد خبر 156447
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز