همشهری‌آنلاین: انتشارات ثانیه که از جمله ناشران تخصصی در زمینه چاپ متون مرتبط با ارتباطات و روزنامه‌نگاری است، دو کتاب «مطالعات فرهنگی»،«واژه‌های کلیدی در روزنامه‌نگاری» را به بازار کتاب عرضه کرد.

دو کتاب انتشارات ثانیه

به گزارش همشهری‌آنلاین کتاب مطالعات فرهنگی را کریس روجک تالیف و دکتر پرویز علوی برگردان فارسی کرده است که در ده فصل تدوین شده است.

چند تعریف از فرهنگ،چگونگی انجام مطالعات فرهنگی،فرهنگ همانند زبان ساختار پیدا می‌کند، تنزل فرهنگی،چهار مقطع در مطالعلت فرهنگی،قرار گرفتن درون یک فرهنگ،تحریف فرهنگی،سرمایه‌داری محض و کارآمد،انتشارات پاک،نتیجه‌گیری:مسیرطولانی خیال آفرینی ده فصلی است که مطالب در آن با زیرفصل‌های مرتبط به هر بخش تدوین شده است.

مطالعات فرهنگی:مولف:کریس روجک/مترجم:پرویز علوی/ناشر: انتشارات ثانیه،چاپ اول 1390،قطع رقعی،قیمت6500 تومان،310 صفحه

«واژه‌های کلیدی در روزنامه‌نگاری»،همچنانکه مولف و‌گردآورنده‌آن در مقدمه این کتاب آورده است« روی مرز یک پژوهش دانشگاهی و یک نوشتار روزنامه‌نگارانه حرکت می‌کند. کتاب سعی کرده از سویی به نیازهای علمی این حوزه_در محدوده عنوانی که دارد- پاسخ دهد و در عین حال برای روزنامه‌نگارانی که دغدغه کار روزانه با رویکردی علمی‌تر دارند نیز مفید افتد.

به همین دلیل و به نوشته مولف جنبه‌های‌آموزشی کتاب هم مورد عنایت بوده است. برای مثال اگر واژه‌ای درباره نوع خاصی از لید مطرح شده،علاوه بر توضیح درباره آن،سعی شده تا حد امکان مثال‌هایی داخلی یا خارجی مرتبط با موضوع آورده شود تا کاربران در حوزه کار و عمل نیز بتوانند از‌آنها الگو‌برداری کنند.

مولف معتقد است در میان کاربران این کتاب امکان دارد گروه سومی هم یافت شوند، که از آنها با عنوان مترجمان متون رسانه‌ای یاد کرده است که این واژه‌نامه کاربرد‌های موثری برای آنان هم خواهد داشت.

«واژه‌های کلیدی در روزنامه‌نگاری» دو فهرست دارد؛فهرست انگلیسی که مخاطب را مستقیم از واژه لاتین و به ترتیب حروف الفبا به سمت معادل آن و توضیحات فارسی هدایت می‌کند و فهرست فارسی که با توجه به جنبه‌های آموزشی کتاب، مخاطب را به طبقه‌بندی موضوعی هدایت می‌کند. مدخل‌هایی چون خبر،مصاحبه،گزارش،ویراستاری و مدیریت خبر،گرافیگ و صفحه‌‌آرایی و لید‌نویسی،تیترنویسی،رسانه،ساختار رسانه، از جمله سرفصل‌های مدخل‌های کتاب بر اساس چینش فهرست فارسی آن به شمار می‌روند.

کتاب در دو فرم جلد نرم و جلد سخت منتشر شده است که به توجه به اینکه اثری مرجع است ، انتشار آن به صورت جلد سخت نکته مثبت در نشر‌آن به شمار می‌رود.

واژه‌های کلیدی در روزنامه‌نگاری:مولف:دکتر احمد توکلی/ناشر:انتشارات ثانیه چاپ اول 1390،قطع رقعی:قیمت: جلد نرم6300 تومان،جلد سخت:7900 تومان/276 صفحه

کد خبر 156198
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز