همشهری‌آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان بر آمادگی ایران برای انجام گفت‌وگو با گروه 1 + 5 تاکید کرد

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر صالحی در نشست مطبوعاتی مشترک خود با احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه درباره مذاکرات ایران و 1+5 گفت: در حاشیه نشست بن گفت‌وگوهایی با خانم اشتون انجام شد، پس از پیشنهاد مکان و زمان گفت‌وگو، ایران و آقای جلیلی نظر خود را در ارتباط با آن‌ها اعلام خواهند کرد و بلافاصله این نشست برگزار خواهد شد.

وی افزود: در آخرین نامه‌ای که آقای جلیلی حدود دو ماه پیش به خانم اشتون فرستاده بود آمادگی ایران برای ادامه مذاکرات با 1 + 5 اعلام شده بود و پس از آن نیز من بر این موضوع تاکید کردم.

صالحی افزود: پس از گفت‌وگوهای ما خانم اشتون تماسی با آقای داود اوغلو داشته است و از ایشان پرسیدند آیا از طرف ترکیه آمادگی برای میزبانی نشست بعدی ایران و 1 + 5 در زمان مقرر وجود دارد که ترکیه این آمادگی را اعلام کرده است؛ پس از این گفت‌وگو، وزیر خارجه ترکیه با من تماس تلفنی داشت و من نیز به آقای جلیلی این مطلب را اعلام کردم و آقای جلیلی بر آمادگی خود تاکید کرد.

صالحی ادامه داد: در حال حاضر ما برای مذاکرات آمادگی داریم و امیدواریم این مذاکرات در مکانی که مورد توافق طرفین است انجام گیرد، البته نظر شخصی من این است که ترکیه مناسب‌ترین محل است اما تعیین مکان به طرفین بستگی دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به پرسشی درمورد تلاش غرب برای تحریم نفت و بانک مرکزی ایران تاکید کرد: این تحریم‌ها نتایجی نخواهد داشت، جمهوری اسلامی ایران با تجارب متراکم شده فراوان در 32 سال گذشته همواره آماده مقابله با این تحریم‌های خصومت‌آمیز است و از این تحریم‌ها نگرانی نداریم.

صالحی افزود: ‌پیش‌بینی‌های لازم اندیشیده شده است، همان طور که در 32 سال گذشته از گردنه‌های فراوانی عبور کردیم، از گردنه‌های موجود نیز به سلامت عبور خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران ترکیه درباره مواضع ایران درخصوص بحرین و سوریه گفت: مواضع ما نسبت به تحولات منطقه‌ای و مردمی که در منطقه رخ داده است، یکسان و متوازن است. در هر کشوری که حرکت فراگیر مردمی شکل می‌گیرد، یقینا ما همواره خواهان این هستیم که مطالبات مشروع مردم مورد توجه قرار گیرد و همراه با مطالبات مردمی هستیم.

وی افزود:‌ البته از طرف دیگر هم بر اساس اصولی که به آن اعتقاد داریم و در جامعه بین‌المللی همه کشورها باید به آن پایبند باشند، مداخله در کشورهای دیگر را نمی‌پذیریم، ما قصد مداخله نداریم و مداخله هر کشوری را در امور کشورهایی که شاهد تحولات هستند، محکوم می‌کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: موضع ما و ترکیه در این‌باره یکسان است بنابراین در بحرین، یمن و هر کشور دیگری موضع یکسانی داریم.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم به وزیر خارجه ترکیه گفت: در یک سالی که عهده‌دار این مسئولیت بوده‌ام، وزیر خارجه ترکیه یکی از همتایانی بوده است که بیشترین ارتباط را با او به صورت تلفنی و حضوری داشته‌ام؛ یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ما برقراری عمیق‌ترین و گسترده‌ترین روابط با کشور دوست و برادر ترکیه است.

صالحی ادامه داد: این چهارمین باری است که آقای داود اوغلو در ماه‌های اخیر به تهران سفر کرده است، مباحث مفصلی در مذاکرات مطرح شد؛ روز گذشته همراه آقای رحیمی، معاون اول رییس جمهور موضوعات گسترده‌ای در مورد روابط دو کشور مطرح شد و ارتقای سطح روابط تجاری و افزایش حجم تبادلات ، یکی از عمده‌ترین مسائل بود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اراده مسئولین دو کشور بر این است که حجم تبادلات افزایش یابد، گفت: در حال حاضر حجم روابط تجاری ایران و ترکیه به بیش از 15 میلیارد دلار خواهد رسید، هدف ما رساندن این حجم به سطح قریب به 30 میلیارد دلار است.

وزیر اور خارجه گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور قرار است در دو هفته آینده در آنکارا برگزار شود که برای شرکت در این کمیسیون به آنکارا سفر خواهم کرد، امیدوارم توافقات خوبی مورد امضای دو طرف قرار گیرد.

صالحی با بیان اینکه روابط فرهنگی و سیاسی دو کشور در بهترین شرایط خود قرار دارد، گفت: در مذاکراتی که انجام شد، درباره مسائل منطقه، تبادل نظر شد، امروز نیز دیداری با دبیر شورای امنیت ملی کشورمان انجام شد، تحولات منطقه برای ایران و ترکیه بسیار مهم است، ترکیه و ایران دو کشور مهم و نقش‌آفرین در منطقه هستند که با همکاری و همدلی با یکدیگر قطعا می‌توانند صلح و ثبات و امنیت را در منطقه تضمین کنند، هر دو کشور از حرکت‌های مردمی حمایت می‌کنیم و نسبت به دخالت‌های دیگران در امور داخلی هر کشوری مخالفیم.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم امنیت منطقه،‌ امنیت دسته جمعی و جهانی است و نمی‌تواند تفکیک‌پذیر باشد، امنیت این منطقه حساس برای کشورهای منطقه بسیار مهم است.

وی در پایان با ابراز امیدواری ازاینکه این سفر مانند سفرهای گذشته موفقیت‌آمیز باشد افزود: هر بار که یکدیگر را می‌بینیم یک گام جلوتر می‌رویم.

 

کد خبر 156154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز