همشهری آنلاین: چین در مخالفت شدید با تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران، بار دیگر تاکید کرد مسأله هسته­‌ای تهران باید به صورت دیپلماتیک حل و فصل شود.

جین

به گزارش پرس تی وی، هانگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه (۱۴ دی، ۴ ژانویه) در کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت: چین همیشه بر این عقیده است که اعمال تحریم‌ها، راه درستی برای کاهش تنش یا حل مسأله اتمی ایران نیست.

وی گفت: مسیر درست گفت‌وگو و مذاکره است. چین با برتری یافتن قوانین داخلی بر قوانین بین المللی برای اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه کشوری دیگر، مخالف است.

هانگ همچنین از روابط تجاری و نفتی با ایران دفاع کرد و از تحریم‌های غرب که می‌تواند این روابط را تحت تاثیر قرار دهد، انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین خاطر نشان کرد: چین و ایران تعاملات تجاری و انرژی عادی و آشکاری دارند که با قطع نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مغایرت ندارد. این تعاملات نباید با اعمال تحریم‌های غرب، تحت تاثیر قرار گیرد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱، با امضای تحریم‌های جدید اقتصادی علیه بانک مرکزی ایران، مؤسسات مالی خارجی را از هرگونه رابطه تجاری با این نهاد ملی ایرانی برحذر داشت.

به موجب این طرح شرکت‌های مالی خارجی باید بین برقراری رابطه تجاری با بانک مرکزی ایران و بخش نفت این کشور و یا بخش مالی امریکا یکی را انتخاب کنند.

این قانون به منظور فرصت دادن به بازارهای نفت برای مطابقت دادن خود با وضعیت جدید، به مدت شش ماه اجرایی نمی‌شود.

همچنین بر اساس این قانون، رئیس جمهور آمریکا اجازه دارد در صورتی که تشخیص دهد اعمال این قانون ضد ایرانی روی منافع امنیت ملی آمریکا اثر گذار است، تحریم‌ها را به حال تعلیق درآورد.

گنجاندن چنین تبصره‌ای در این طرح، حاکی از نگرانی گسترده قانون‌گذاران آمریکایی از این موضوع است که رویکرد خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی اثری معکوس در سراسر دنیا داشته باشد.

از سوی دیگر، کارشناسان انرژی می‌گویند این تحریم‌ها می‌تواند باعث افزایش شدید قیمت نفت و لطمه به منافع آمریکا و هم پیمانان این کشور که به واردات نفت از ایران وابسته هستند، شود.

آمریکا پیش‌تر بانک‌های خود را از برقراری رابطه با بانک مرکزی ایران منع کرده بود.

کد خبر 156125
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز