گروه بین‌الملل: در نخستین نبرد درون حزبی جمهوریخواهان برای تعیین نامزد رقیب باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در ایالت آیووا، میت رامنی توانست با اختلافی اندک به پیروزی برسد تا رقابت‌های انتخاباتی آمریکا وارد مرحله‌ای جدید شود.

آمریکا انتخابات

نتایج این رای‌گیری که نخستین مرحله از 6 ماه رای‌گیری درون حزبی جمهوریخواهان برای معرفی نامزد نهایی است، چهره‌های اصلی رقیب اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را مشخص کرد.
در این رای‌گیری، میت رامنی فرماندار ایالت ماساچوست توانست با اختلاف تنها ۸ رأی از ریک سانتوروم، سناتور سابق ایالت پنسیلوانیا و نزدیک‌ترین رقیب خود، پیشی بگیرد. پس از این دو نفر ران پل و نیوت گینگریچ مقام‌های سوم و چهارم را کسب کردند. نتایج شمارش آرا نشان می‌دهد که میت رامنی با به دست آوردن 24.6درصد آرا رتبه نخست آرا را به دست آورده است. در این رای‌گیری ریک سانتوروم،24.5درصد، ران پل21.5 درصد و نیوت گینگریچ 13.3 درصد آرا را کسب کردند.

ریک پری، فرماندار ایالت تگزاس دیگر نامزد حزب جمهوریخواه که با به‌ دست آوردن تنها10.3 درصد آرا در جایگاه پنجم قرار گرفته پس از این نتیجه بد اعلام کرده است که مسئله نامزدی خود را مورد «ارزیابی مجدد» قرار خواهد داد. وی گفته که به جای سفر به ایالت‌های دیگر برای انتخابات مقدماتی، به تگزاس باز می‌گردد تا نتیجه ضعیفی که در آیووا به دست آورده است را بررسی کند. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند، این مسئله نشان می‌دهد که ریک پری با این نتیجه ضعیف ممکن است از رقابت‌های انتخاباتی کنار بکشد.

در رأی‌‌گیری ایالت آیووا ۱۲۰ هزار نفر از هواداران و اعضای حزب جمهوریخواه شرکت کردند. هرچند این رای‌گیری تنها نخستین مرحله از انتخابات مقدماتی برای تعیین نامزد حزب جمهوریخواه به حساب می‌آید اما بدون شک با مشخص کردن چهره نامزدهای مطرح، این رقابت‌ها وارد فاز جدی‌تری خواهد شد. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در واکنش به رای‌گیری جمهوریخواهان در این ایالت در پیامی ویدئویی جمهوریخواهان را متهم به حمایت از ثروتمندان در مقابل طبقه متوسط کرد. وی اعلام کرد که اکنون بیش از ۴ سال گذشته مصمم به پیشبرد برنامه‌های خود است. جان مک کین، رقیب باراک اوباما در انتخابات دوره پیش، در آیووا رتبه چهارم را کسب کرده بود اما سرانجام توانست با پیروزی در ایالت‌های دیگر، نامزدی حزبش را کسب کند.

رأی‌گیری برای تعیین حریف

احزاب جمهوریخواه و دمکرات‌ آمریکا نامزدهای خود در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را با رای‌گیری‌های درون حزبی تعیین می‌کنند. دمکرات‌ها با حضور اوباما نیازی به رای‌‌گیری درون حزبی ندارند. اما جمهوریخواهان از امروز تا 6 ماه دیگر باید در تک‌تک 51 ایالت آمریکا رای‌گیری کنند تا در ماه اوت نامزد نهایی حزب از برآیند این آرا مشخص شود. پس از آیووا، ایالت نیوهمشایر رای‌گیری بعدی‌انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان را در روز ۱۰ ژانویه برگزار خواهد کرد. مرحله بعدی رای‌گیری هم در تاریخ 21 ژانویه در ایالت کارولینای جنوبی برگزار می‌شود. انتخابات مقدماتی هر دو حزب آمریکا به‌طور سنتی از آیووا شروع می‌شود. نامزد حزب جمهوریخواه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۶ نوامبر در نهایت در کنگره ملی جمهوریخواهان انتخاب می‌شود.

آمریکا انتخابات دو چهره اول

میت رامنی فرماندار ثروتمند سابق ایالت ماساچوست است که به‌صورت رسمی برای دومین بار به‌منظور انتخاب به‌عنوان نامزد حزب جمهوریخواه تلاش می‌کند. وی با وجود شکست در تلاش گذشته خود این بار از شانس خوبی برخوردار است و بسیاری او را بخت اول انتخاب به‌عنوان رقیب اوباما می‌دانند. رامنی از طرفداران نیروهای نظامی آمریکا به حساب می‌آید و از افزایش نیروهای نظامی این کشور حمایت می‌کند.

ریک سانتوروم، سناتور سابق ایالت پنسیلوانیا بیشتر محبوبیت خود را مدیون حمایت از مسیحیان محافظه‌کار و همچنین طرفداران مبارزه با سقط جنین است. وی به‌شدت سیاست‌های اوباما را به باد انتقاد می‌گیرد. در آستانه برگزاری انتخابات آیووا او در یک سخنرانی به‌شدت به سیاست‌های اوباما تاخت و گفت: ارزش‌های ما براساس دین و انجیل است. ارزش‌های آنها براساس دین نفس است.

کد خبر 156092
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز