سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

هنگامی که در سال 2003 سوئدی‌ها در مورد طرح پیوستن به یورو رای‌گیری کردند، بسیاری از رهبران سیاسی و اقتصادی کشور موافق این رخداد بودند اما امروز حتی مدافعان یورو نیز ممنون 56درصدی هستند که با رای منفی خود مانع پیوستن سوئد به اتحادیه پولی یورو شدند.

سوئد

درحالی‌که نگرانی در میان سرمایه‌گذاران، نرخ سود اوراق قرضه دولتی در منطقه یورو را رو به بالا سوق می‌دهد سود اوراق قرضه ده‌ساله دولت سوئد تا 1/7درصد پایین آمده است؛ یعنی بیش از نیم درصد کمتر از سود اوراق قرضه دولت آلمان.

اندرس برگ، وزیر اقتصاد سوئد، همچنان معتقد است که در بلندمدت سوئد باید به یورو بپیوندد اما در حال حاضر او از عدم‌عضویت سوئد در یورو راضی به‌نظر می‌رسد. در سال 2003 نیز بسیاری از مدافعان پیوستن به یورو معتقد بودند که اقتصاد صادرات‌محور و کوچک سوئد ممکن است به خاطر حفظ ارزش کرون (پول ملی سوئد) با مشکلاتی مواجه شود.

با این‌حال آقای برگ معتقد است که کنار‌ماندن از یورو مزایایی را نیز برای سوئد به همراه داشته است. وقتی خارج از یورو هستید، باید اطمینان داشته باشید که رقابت‌پذیری و نظام مالی بخش عمومی باید منظم باشند. سوئد مجبور بود که در مورد خود، سختگیری بیشتری به خرج دهد؛ اقدامی که کشورهای حوزه یورو نیازی به انجام آن احساس نمی‌کردند. اگر شما بدانید که زمستان سختی در پیش است، باید مطمئن شوید که خانه خود را به بهترین شکل ساخته‌اید در غیراین‌صورت یخ می‌زنید. برای سوئد این به معنی سیاست‌های مالی سختگیرانه و منضبط، مازاد بودجه حدود 0/1درصد تولید ناخالص داخلی و کاهش بدهی‌های دولتی است.

خاطرات ورشکستگی بخش مالی و مسکن در اوایل دهه 1990 هنوز در سوئد زنده است و به همین خاطر همه احزاب سیاسی در مورد اهمیت نظم مالی بخش عمومی هم‌نظر هستند. پس از بحران مالی سال 2008 صادرات سوئد با افت مواجه شد اما به لطف کرون، توانست تا به جایگاه سابق خود بازگردد. سال 2011 تولید ناخالص داخلی سوئد 5/7درصد رشد کرد و انتظار می‌رود امسال نیز رشدی 4/4درصدی را تجربه کند. با این‌حال سوئد نیز از مشکلات منطقه یورو آسیب خواهد دید. درحالی‌که صادرات، نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد در گزارش بسیاری از شرکت‌ها به کاهش تقاضای خارجی اشاره شده است.

دولت راست میانه‌رو در سوئد قصد دارد قوانین سختگیرانه‌تری را برای 4بانک بزرگ این کشور وضع کند تا مبادا مالیات‌دهندگان سوئدی بار دیگر مجبور شوند بهای ریسک‌پذیری بی‌ملاحظه بانک‌ها را بپردازند.

اندرس برگ، اغلب در مورد اهمیت احتیاط در بخش مالی به همکاران خود هشدار می‌دهد. سوئدی‌ها تاکنون کمک‌هایی را در اختیار دولت‌های ایرلند، لتونی و ایسلند قرار داده‌اند تا نابسامانی مالی آنها را بهبود بخشند اما وزیر اقتصاد سوئد معتقد است که کشورهایی مانند ایتالیا و یونان باید اقدامات بیشتری برای عبور از بحران فعلی انجام دهند. ایراد کار اینجاست که سوئد کوچک‌تر از آن‌ است که بتواند تاثیری بر اقتصاد اروپا بگذارد و به همین خاطر است که معمولا به‌نظر می‌رسد که اندرس برگ در حال موعظه برای ناشنوایان است.

اکونومیست

کد خبر 155891

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز